dusakal thooluut

Passion terhadap aktiviti blogging. Semoga Islam tersebar ke seluruh alam. Dunia sementara, akhirat kekal.

HADITH: Maaf Dan Mengabaikan Orang Yang Kurang Cerdik

Maaf dan mengabaikan orang yang kurang cerdik
عَنْ أ َنـَـس ٍ رَضِىَ الـلَّهُ عَـنـْـهُ قــَالَ : كـُنـْـتُ أ َمْشـِـى مَعَ رَسُول ِ اللَّهِ صـَـلـَّى اللَّهُ عَلـَـيْهِ وَسَــلـَّــمَ وَعَـلـَـيْهِ بُرْدٌ نـَـجْرَانِـــيّ ٌ غـَـلـِـيظ ُ الـْـحَاشِيَةِ فـَـأ َدْرَكَـــهُ أ َعْرَابـِـيٌٌّ فـَجَبَذ َهُ بـِـرِدَائِهِ جَبْذ َة ً شـَـدِدَة ً، فـَـنـَـظـَرْتُ إلـَى صـَفـْحَةِ عَاتِق ِ النـَّبـِىِّ صَلـَّى اللَّهُ عَلـَيْهِ وَسَـلَّـم وَقـَـدْ أ َثـَّـرَتْ بـِـهَا حَـاشـِـيَة ُ الـْـبُرْدِ مِنْ شـِـدَّةِ جَبْذ َتِهِ ثـُـمَّ قـَالَ : يـَـا مُـحـَـمَّـدُ، مُرْ لـِى مِنْ مـَـال ِ اللَّهِ الَّذِى عِـنـْـدَكَ فـَـالـْـتَفـَـتَ إلـَـيـْـهِ فـَـضـَـحِكَ ثـُـمَّ أ َمَرَ لـَـهُ بـِـعِطـَاءٍ

 


مُتـَّـفـَـقٌ عَـلـَـيْهِ

 

Daripada Anas r.a berkata: Tatkala saya berjalan bersama-sama Nabi s.a.w sedang Nabi memakai selendang Najran yang tebal, tiba-tiba bertemu seorang Badwi (orang Arab dusun) lalu menarik serban itu sekuat-kuatnya. Maka aku melihat pada leher Nabi s.a.w – berbekas pada leher Nabi akibat rentapan tersebut. Kemudian Badwi itu berkata: Hai Muhammad, berikan kepadaku dari harta Allah yang ada padamu. Maka Rasulullah s.a.w. menoleh kepada Badwi itu sambil tersenyum, kemudian Nabi menyuruh pembantunya untuk memberikan kepada Badwi itu permintaannya.
(Hadith muttafaq ‘alaih)

*******************************************************************

عَنْ أ َنـَـس ٍ رَضِىَ الـلَّهُ عَـنـْـهُ قــَالَ
Daripada Anas r.a berkata
كـُنـْـتُ أ َمْشـِـى مَعَ رَسُول ِ اللَّهِ صـَـلـَّى اللَّهُ عَلـَـيْهِ وَسَــلـَّــمَ
Tatkala saya berjalan bersama-sama Nabi s.a.w
وَعَـلـَـيْهِ بُرْدٌ نـَـجْرَانِـــيّ ٌغـَـلـِـيظ ُ الـْـحَاشِيَةِ
sedang Nabi memakai selendang Najran yang tebal,
فـَـأ َدْرَكَـــهُ أ َعْرَابـِـيٌٌّ
tiba-tiba bertemu seorang Badwi (orang Arab dusun)
فـَجَبَذ َهُ بـِـر ِدَائِهِ جَبْذ َة ً شـَـدِدَة
lalu menarik serban itu sekuat-kuatnya
فـَـنـَـظـَرْتُ إلـَى صـَفـْحَةِ عَاتِق النـَّبـِىِّ صَلـَّى اللَّهُ عَلـَيْهِ وَسَـلَّـمَ
Maka aku melihat pada leher Nabi s.a.w
وَقـَـدْ أ َثـَّـرَتْ بـِـهَا حَـاشـِـيَة ُ الـْـبُرْدِ مِنْ شـِـدَّةِ جَبْذ َتِهِ
– berbekas pada leher Nabi akibat rentapan tersebut.
ثـُـمَّ قـَالَ
Kemudian Badwi itu berkata:
يـَـا مُـحـَـمَّـدُ مُرْ لـِى
Hai Muhammad, berikan kepadaku
مِنْ مـَـال ِ اللَّهِ الَّذِى عِـنـْـدَكَ
dari harta Allah yang ada padamu.
فـَـالـْـتـَــفـَـتَ إلـَـيـْـهِ فـَـضـَـحِكَ
Maka Rasulullah s.a.w. menoleh kepada Badwi itu sambil tersenyum,
ثـُـمَّ أ َمَرَ لـَـهُ بـِـعِطـَاءٍ
kemudian Nabi menyuruh pembantunya untuk memberikan kepada Badwi itu permintaannya
مُتـَّـفـَـقٌ عَـلـَـيْهِ
(Hadith muttafaq ‘alaih)

 

Rujukan:
H. Salim Bahreisi. 1977. Terjemahan Riadus Solihin Jilid 1. Bandung: P.T. Al-Ma’arif. m.s 520 hadith 3

DIALOG – Asas: Apa Khabar? : كـَـيـْـفَ حـَـالـُـكَ؟

a : كـَـيْـفَ حـَـالـُـكَ؟

Apa khabar (L)?
b: الـْـحـَـمْدُ لِلَِّهِ، أ َنـَا بـِـخـَـيـْـرٍ
Alhamdulillah, saya sihat.
b : وَكـَـيـْـفَ حـَـالـُـكِ؟
Awak (P) pula apa khabar?
a : الـْـحـَـمْـدُ لـِلَّهِ، أ َنـَا بـِـخـَـيـْـرٍ
Alhamdulillah, saya sihat.
c : كـَـيـْـفَ حـَـالـُـكـُمــَـا؟
Kamu berdua apa khabar?
a&b : الـْـحـَـمـْـدُ لـِـلـَّـهِ، نـَـحـْـن ُ بـِـخـَـيـْـرٍ
Alhamdulillah kami sihat.

Rujukan:
Saadah Taib. edisi 15. ana MUSLiM. Kuala Lumpur : Blue-T Publication Sdn. Bhd. m.s : 45

Panduan Beli Ebook

Bertitik tolak daripada kekecewaan setelah membeli sebuah ebook berbahasa Melayu, saya mula meneliti mana-mana minisite jualan yang saya temui. Tujuannya hanya satu – Saya akan pastikan saya tidak terpedaya dengan ayat-ayat power atau maut lagi. Memang saya amat pantang untuk terjebak kali kedua dalam masalah yang sama. Hai, mahal sangat ke ebook yang awak beli tu? Takdelah mahal sangat. Tak sampai RM 40.00 pun. Tapi baru pertama kali beli kan…. ingat best sangat baca ebook, alamak……tepuk dahilah beb……

Satu persatu minisite saya teliti, heh, geramnya……..kebanyakan minisite memang mengancam………tapi…..kot-kot indah khabar dari rupa? Kalau beli buku di kedai pun boleh pegang-pegang, belek-belek, selak-selak…… Tengok testimoni kot? ish, tak kan penjual nak tunjukkan testimoni yang tak elok kan? Entah testimoni ori, entah dia cipta sendiri? Ha, tengok muka penjual kot, hensem ke tak? Huhu….. Hish, geramnya, buang masa saya betullah! Asyik belek minisite je, blog sendiri tak sempat nak update…… jadual belajar terpampang kemain lagi!….. hihi…. adeh….

Ha……? Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal! Wa…….Panduan Beli Ebook? Ada juga orang buat ebook tajuk camni ye? Macam tau-tau jerk?…….. Baca sket, saya terus belilah apa lagi?………..

Wawawa…………ha, betul, saya agak dah……ye….. hehe sikit-sikit agakan saya macam mana cara nak kenal pasti URL minisite jualan yang bagus dan stabil, email penjual yang bagus serta ciri asas sebenar penjual yang jujur sama macam yang diajarkan dalam ebook ini.

Lagi? Testimoni. Ye, testimoni pembeli memberi pengaruh yang penting dalam meyakinkan bakal pembeli. TETAPI, bagaimana cara mengenal testimoni berautoriti dan berintegriti? Ha…. kena baca ebook ini! Nak tahu? Selepas baca ebook ini, saya telah beli sebanyak empat ebook dengan penuh keyakinan dan ternyata ianya amat berbaloi dan saya amat berpuas hati. Harga ebook-ebook itu RM50.00 (2), RM 35.00 dan RM170.00. Hai, tak takut rugi lagi? OH TIDAK, insyaAllah TIDAK dan alhamdulillah TIDAK. Hingga kini, saya masih lagi mengulang-ulang membaca dan mencatat nota ringkas daripada ebook-ebook tersebut. Bukankah ini petanda bahawa ebook yang saya beli itu memang amat berinformasi dan berguna. Masakan tidak? Ebook Panduan Beli Ebook (PBE) juga memberi panduan apakah yang patut saya pelajari dan kuasai dahulu sebagai newbie. (Kalau tidak,perasan macam dah pandai dan beli ebook ntah apa-apa, tak padan dengan diri yang masih ‘rabun-rabun ayam’ tentang IT).

Kini, sekiranya saya kesuntukan masa untuk meneliti kesemua aspek dalam sesuatu minisite jualan, bahagian inilah yang saya beri perhatian. Jika ada ‘nama-nama individu’ tertentu memberi komen positif, maka hampir pasti bahawa produk tersebut benar-benar berkualiti malah kadang kala memang hebat. Jangan anda tak tahu, sesetengah penjual menjual produk yang didakwanya bagus tetapi hakikatnya ia boleh diperolehi secara percuma sahaja dari mana-mana laman web sekiranya kita rajin melayari internet.

Selain daripada tip dan trik membeli ebook, anda juga diajar langkah demi langkah membeli ebook, juga langkah selepas membeli ebook. Contoh sebenar website sebenar penipu di internet juga didedahkan. Seperkara yang saya suka tentang ebook ini ialah penulis (أحمد رزال غزالي) menerapkan nilai-nilai murni dalam penulisannya. Walau bagaimanapun gaya bahasa yang digunakan bukanlah gaya Bahasa Melayu standard, mungkin untuk menampakkan kelainan dan tidak membosankan.

Untuk membeli ebook ini, sila klik di sini

Wang anda bukan daun kering yang gugur di musim luruh, dapatkan nilai wang anda. Jangan membazir.

PERHATIAN: Ebook ini hanya sesuai untuk mereka yang MERASA DIRINYA NEWBIE SAHAJA. Saya? Untuk tempoh beberapa tahun mendatang ini, rasa-rasanya masih newbie lagi………

Moga perkongsian ini ada manfaatnya, wassalam.

نحو/NAHU: Pelajaran 2: Perkataan Ada 3 Bahagian: الإسم والفعل والحرف

Perkataan ada 3 bahagian; isim, feel, harf
Perkataan ada 3 bahagian; isim, feel, harf
PERKATAAN : أقسام الكلمة وتعـريف كل منها

Perkataan-perkataan dalam Bahasa Arab boleh dikategorikan kepada 3 kategori.

Mula-mula, sila perhatikan contoh berikut beserta mafhumnya:

قال تعالى
٢٤- فـَـالـْـيـَـنـظـُر ِ الإنـسـَـانُ إلَى طـَعـَـامِهِ
٢٥- أ َنـَّـا صَبَبْنـَـا الـْـمَـآءَ صَـبًّا
٢٦- ثـُـمَّ شـَـقـَقـْـنـََا الأ َرْضَ شـَـقـًّا
٢٧- فـَـأ َنـبَتـْـنـَـا فِـيهَا حَبًّا
٢٨- وَعـِـنـَـبـًا وَقـَضـْـبـًا
٢٩- زَيْتـُونـًاوَ َنـَـخـْـلا ً
٣٠- وَحَدَائـِق َ غـُلـْبًا
٣١- وَفـَاكِهَة ً وَأ َبًّا
٣٢- مَتـَـاعًا لـَّكـُـــمْ وَ ِلأ َنـْعَامِكـُـــم

(سورة عبس من الأية ٢٤ إلى الأية ٣٢)

Mafhumnya :
24- ( Kalaulah ia tidak memikirkan asal dan kesudahan dirinya), maka hendaklah manusia melihat kepada makanannya (bagaimana kami mentadbirkannya)
25- Sesungguhnya Kami telah mencurahkan hujan dengan curahan yang menakjubkan.
26- Kemudian Kami belah-belahkan bumi dengan belahan yang sesuai dengan tumbuh-tumbuhan,
27- lalu Kami tumbuhkan pada bumi biji-bijian,
28- dan buah anggur serta sayur-sayuran,
29- dan zaitun serta pohon-pohon kurma,
30- dan taman-taman yang menghijau subur,
31- dan berbagai buah-buahan serta bermacam-macam rumput,
32- untuk kegunaan kamu dan binatang ternak kamu.

Penerangan:

(1) Perkataan-perkataan (الكلمات):

الإنـسـَـانُ – manusia
طـَعـَـام – makanan
الـْـمَـآءَ – hujan
صَـبًّا – curahan
الأ َرْضَ – bumi
شـَـقـًّا – belahan
حَبًّا – biji-bijian
عـِـنـَـبـًا – buah anggur
قـَضـْـبـًا – sayur-sayuran
زَيْتـُونـًا – zaitun
نـَـخـْـلاً– pohon-pohon kurma
حَدَائـِق – taman-taman
غـُلـْبًا– menghijau subur
فـَاكـِهَــة – buah-buahan
أ َبًّا – bermacam-macam rumput
مَتـَـاعًا – kegunaan
أ َنـْعَام – binatang-binatang ternak

*** Semua perkataan tersebut menunjukkan ‘nama’,
samada;
· Manusia
· Haiwan
· Tumbuhan
· Benda

· Dan lain-lain

DALAM BAHASA ARAB IANYA DIKENALI SEBAGAI ISIM (الإسـْـــم)

(2) Perkataan-perkataan الكلمات

(2.i)
يـَـنـظـُر : melihat kepada

– menunjukkan perbuatan ‘melihat kepada’ perkara / sesuatu yang;
* akan datang
* sekarang / sedang berlaku
Dalam Bahasa Arab ianya dikenali sebagai fe’el mudhaari’ الفِـعْـل ُ الـْـمُــضـَارِع

(2.ii)
صَبَبْ : صَـــبَّ: mencurahkan
شـَـقـَقـْ : شـَـقَّ : belah-belahkan
َنـْـبَت َ : اَنبَتَ : tumbuhkan

– menunjukkan perbuatan ‘mencurahkan, belah-belahkan dan tumbuhkan’ perkara / sesuatu yang;
* telah lalu / telah lepas.
Dalam Bahasa Arab ianya dikenali sebagai fe’el maadhii (الفِـعْـل ُ الـْـمـَـاضِى)

*** Semua perkataan tersebut menunjukkan perbuatan pada masa tertentu.

PERKATAAN YANG MENUNJUKKAN PERBUATAN DIKATEGORIKAN SEBAGAI FE’EL
الفعل

3 Perkataan-perkataan الكلمات

الإنـسـَـانُ إلَى طـَعـَـامِهِ : إلى : ke
أ َنـَّـا : أن ْ : tiada makna, berfungsi seperti ‘to’ dalam English
ثـُـمَّ : ثـُـمَّ : kemudian
فِـيهَاحَبًّا : فى : pada
وَعـِـنـَـبـًا وَقـَضـْـبـًا (٢٨) وَزَيْتـُونـًا وَنـَـخـْـلا ً: الواو : dan
مَتـَـاعًا لـَّكـُـــمْ وَ ِلأ َنـْعَامِكـُـــمْ: اللام : bagi
فـَـالـْـيـَـنـظـُر، فـَـأ َنـبَتـْـنـَـا: الفاء : maka

*** Semua perkataan tersebut tidak mempunyai makna yang sempurna kecuali apabila ia wujud bersama dengan perkataan lain.

DALAM BAHASA ARAB IANYA DIKENALI SEBAGAI HURUF الحرف.

القواعد:

1- (Al-kalimah (الكلمة) : perkataan) terbahagi kepada 3 bahagian:

الإسم : nama : noun
الفعـل : perbuatan : katakerja : verb
الحرف
: huruf : particle.

# الكلمة ُ تنقسم إلى ثلاثة أقسام : إسمٌ ، وفعلٌ ، وحرف

1.1- Isim (الإسم) : nama : noun

ialah apa yang dinamakan manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, benda dan lain-lain atau perkataan tersebut mempunyai makna tetapi tidak terikat dengan masa.

# الإسم : لفظ ٌ يُسَـمـَّى بـِـهِ الأ َشْـياءُ
ما دَلَّ على معــنىً فى نفسه غير مقترن بزمان


1.2- Fe’el (الفعل) : perbuatan : katakerja : verb

ialah apa yang menunjukkan kepada perbuatan pada waktu yang tertentu.

fe’el mudhaari’(الفِـعْـل ُ الـْـمُــضـَارِع): masa kini @ akan datang : present tense @ future tense.

fe’el maadhii (الفِـعْـل ُ الـْـمـَـاضِى): masa lampau @ telah berlaku : past tense @ past participle.

#الفعل : لفظ ٌ يَدُلّ ُ على حصول ِ عَمل ٍ فى زمن مُـعـَـيَّن

1.3- Huruf (الحرف) : particle :

perkataan yang tidak dapat memberi makna yang sempurna kecuali apabila bersambung dengan perkataan lain.

# الحرف : كُـلّ ُ لفظ ٍ لا يظهر معـناه إلا مع غيره


تطبيقات: LATIHAN

(1) # عَــيـَّـن الأ َسـْـمـَـاءَ وَالأ َفـْـعَالَ وَالـْـحُـرُوفَ
.
Tentukan yang mana satukah isim, fe’el dan huruf dalam ayat-ayat di bawah ini:

i- مُـحـَـمَّـدٌ كـَـاتِـبٌ وَمـُـعـَـلــِّـمٌ – Muhammad adalah seorang penulis dan guru.

ii- يَـعـِـيشُ الـسـَّــمَــكُ فِى الـْـمـَاءِ – Ikan hidup di dalam air.

iii- أ َكـْـتـُـبُ الـدَّرْسَ بـِـالـْـقـَـلـَـمِ – Saya menulis pelajaran dengan menggunakan pen.

iv- ِالـْـمَـسْـجـِـدُ يَبْـعُـدُ مِـنَ الـْـحَـقـْـل – Masjid terletak jauh dari ladang / bendang.

v- إن َّ اللـَّهَ يُـحِـبُّ التـَّـوَّابـِـيـنَ وَيـُـحـِـبُّ الـْـمُـتـَـطـَـهِّـر ِيـنَ – Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertaubat dan menyucikan diri.

Yang mana satukah isim, fe’el dan huruf?
Tentukan yang mana satukah isim, fe’el dan huruf dalam ayat-ayat di atas:

# : Untuk rujukan penulis atau pembaca yang sudah mempunyai pengetahuan sedia ada Bahasa Arab

Rujukan :


١- زكي على سويلم وعبد السميع محمد السنباطى تيسير النحو للصف الأول الأعدادى قدح دار الأمان : الناشر سنديرين برحد بمليزيا (بإذن رئيس قطاع المعاهد بالأزهـر الشريف).صفحة: ٩
٢- جمال الدين محمد بن عبد الله بن مالك رحمهما الله شرح ابن عقيل على اللالفية سنقافوره وڤينڠ مكــــتبة ومطبعة سليمان مرعى . صفحة ٣
٣- عبد الرحمن بن ركيني .١٩٩٥. اللغة العربية لتلاميذ المدارس الإبتدائية الدينية لحكومة جوهر السنة الثالثة سلاڠور دار الإحسان : سينر جيميت سنديرين برحد .صفحة ٣
٤- محمد إدريس عبد الرءوف المربوى . ربيع الثانى هجره قاموس ادريس المربوى عربى – ملايو بيروت : دار الفكر

5- Sheikh Abdullah Basmeih. 2001. Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Kepada Pengertian Al- Qur’an . Kuala Lumpur : DarulFikir m.s 1637-1638

RIADHUS SOLIHIN (1) : Niat Ikhlas – Hadith 3

3: ‘Aisyah r.a. berkata, “Bersabda Nabi s.a.w. ” Tiada hijrah sesudah kembalinya kota Makkah ke tangan kaum Muslimin, tetapi yang tetap ada ialah jihad / berjuang dan niat akan berhijrah apabila keadaan memaksa. Dan bila kamu dipanggil untuk berjuang, hendaknya kamu tetap bersiap-sedia. “
(Bukhari, Muslim)
Tidak ada hijrah dari Makkah, karena Makkah telah menjadi negara Islam, sebab tujuan hijrah itu untuk mendapat kebebasan dalam melakukan perintah-perintah agama dengan rasa aman tidak terganggu.

Rujukan: Imam Abu Zakariya Yahya bin Syaraf Annawawy (Terjemahan Salim Bahreisy). 1977. RIADHUS SHALIHIN 1. Bandung: PT ALMA’ARIF. m.s 12 – 13

Share/Save
Share/Save
Scroll to Top