40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman

Petua Murah Rezeki

Assalamualaikum tuan-tuan dan puan-puan yang saya muliakan sekalian.

Sedar tidak sedar bulan Februari sudah hampir tiba ke penghujungnya. Sedar tidak sedar juga rupa-rupanya saya belum mengeluarkan apa-apa artikel lagi bulan ini.

Hemmmh…. Bulan ini suatu hal yang mencabar dan menyentap usaha saya untuk istiqamah menyumbang yang terbaik untuk ummah.

Hendak tahu apa dia? Tepuk tangan dulu……. Dah abisy dah……. Hahaha……. (Ini ketawa cedih taw!) Eleh, buang masa saja sedih-sedih kan?

Stress?
Bertenang……

Kredit gambar: http://www.rudecactus.com/archives/DSC02756.edit-thumb.jpg

Ini blog autopilot punya pasallah. Apa itu blog autopilot Mykrk? Kalau hendak tahu bacalah di SINI.

Tetapi, apabila di renung-renungkan semula, saya rasa sayang, kasihan dan empati serta simpati dengan blogger-blogger parasit ini.

Mereka mungkin sedang terdesak, dibebani hutang, dikejar along sipemiutang, perlukan duit untuk menampung kos bayaran hospital ibu-bapanya. Mungkin juga mereka sudah tidak tertahan sangat hendak berkahwin tetapi keluarga sebelah sana menetapkan wang hantaran yang melampau.

Kasihan kasihan kasihan………

Baiklah sayang ….. (blogger autopilot itulah, bukannya awak…… ngeh ngeh ngeh……) Sebagai orang kaya, saya ingin berkongsi petua bagaimana menjadi kaya.

Saya sudah mencuba (tahu kan, saya ini suka bereksperimen….) dan ternyata ianya MEMANG MEMANG MEMANG BERKESAN. Awak jangan baca saja, rugi tidak mencuba tau!

PETUA PERTAMA:

Baca Surah al-Waqiah setiap malam.

Dulu masa sekolah kan, saya duduk asrama sejak berumur 13 tahun. Asrama saya bukannya asrama penuh, tetapi asrama sesak.

Kami masuk asrama dengan membawa dapur minyak tanah dan periuk belanga. Masaklah apa yang terasa hendak makan. Kalau malas, laparlah jawabnya!

Kalau balik kampung, saya sungguh berbesar hati kalau emak suruh bawa sekali beras, kentang, tepung, bawang, cili padi dan lain-lain bahan memasak. Cara ini akan menjimatkan duit yang emak bekalkan.

Kadang-kadang di rumah emak pun tiada apa-apa, maklumlah emak cuma penoreh getah bukannya orang kaya. Saya pulanglah ke asmara asrama dengan rasa sedikit gusar.

Gusar sebab…… alamak…… nanti kena beli minyak tanah, beras, sardine, telur….. apa yang tinggal untuk beli jajan? Huwa……

Tapi saya ada rahsia……. Syyy, jangan bagitahu orang lain tau! Saya cerita kat awak je sorang……. Waktu-waktu macam itu, saya rajin-rajinlah baca Surah al-Waqiah! Hik hik hik……..

Nanti kan……… tahu-tahu je bapak kita hantar money order tau! Kita tak mintak pon, kita takde tepon-tepon pon……… Allah bagi mimpi kat bapak kita agaknya………. Best kan?

Semasa menjadi guru sandaran pun Allah SWT tunjukkan cash kebenaran berkenaan fadhilat membaca surah ini. Guru sandaran akan mendapat gaji selepas tiga bulan berkhidmat. Apabila memasuki tahun baru, hal yang sama akan kami hadapi.

Pada tahun kedua berkhidmat, tiga bulan pertama saya belum mendapat gaji. Alhamdulillah berkat istiqamah dengan amalan ini, sayalah juga orang pertama yang akan membayar sewa rumah dan duit dapur.

Kawan-kawan bising, “Engkau kata belum dapat gaji, tapi steady je.” Waktu rehat pula, ada sahaja yang belanja saya makan.

Sekarang ini, terkadang saya agak malu-malu dengan Allah SWT untuk membacanya. Malu sebab rezeki mencurah tidak putus-putus.

Namun, saya lebih malu lagi sekiranya dengan sombong meninggalkan amalan ini sedangkan para isteri Rasulullah SAW dan para sahabat juga mengamalkannya.

Oleh yang demikianlah, hati mereka kaya dan tidak meminta-meminta kepada makhluk serta maksiat kepada Allah di dalam hal rezeki.

PETUA KEDUA:

Awak, awak solat tak? APA? KADANG-KADANG? Memanglah semekin semekut jadiknya!

Awak nak tahu tak? Orang yang mendirikan solat lima waktu pada awal waktunya dengan wuduk yang sempurna akan mendapat LIMA GANJARAN.

1. Rezekinya diberkati
2. Diangkat azab kubur
3. Menerima buku catatan dari tangan kanan
4. Melintas titian sirat sepantas kilat
5. Masuk syurga tanpa hisab

Kalau awak perhatikan lima senarai di atas, hanya satu sahaja ganjaran solat itu untuk urusan dunia kita. Empat ganjaran lagi adalah untuk keperluan kita di alam barzah.

Apakah maknanya itu sayang? Maknanya dunia ini kecil sedangkan akhirat itu besar……

Tetapi, kecil-kecil dunia ini, lantaran urusan ‘mengisi perut’ itulah manusia saling dengki-mendengki, fitnah-memfitnah, tipu menipu, saling memarahi, hasud-menghasud sehingga menjadi saling zalim-menzalimi.

Hal ini Rasulullah SAW telah sebut di dalam hadis ini:
hadis akhir zaman, penyakit umat-umat dahulu
Ertinya:
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu”.

Sahabat bertanya, “Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?”

Nabi saw. menjawab, “Penyakit-penyakit itu ialah;
1. Terlalu banyak seronok,
2. Terlalu mewah,
3. Menghimpun harta sebanyak mungkin,
4. Tipu menipu dalam merebut harta-benda dunia,
5. Saling memarahi,
6. Hasud menghasud sehingga jadi zalim menzalimi”.

Hadis riwayat al-Hakim

PETUA KETIGA:

“Tiga macam manusia yang semuanya mendapat jaminan (perlindungan) Allah.

Jika masih hidup, mereka diberi rezeki dan dicukupi (segala keperluannya),
dan jika telah mati, Allah سبحانه وتعالى pasti memasukkannya ke dalam syurga:

1. Orang yang memasuki rumahnya dan memberi salam, maka dia mendapat jaminan Allah.
2. Orang yang pergi ke masjid, maka dia mendapat jaminan Allah, dan
3. Orang yang keluar di jalan Allah, maka dia mendapat jaminan Allah.”

Jaminan tersebut termateri di dalam hadis berikut di bawah ini:

keutamaan jihad
Keutamaan jihad 71.1336

Maksudnya: Dari Abu Umamah رضي الله عنه meriwayatkan bahwa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda, “Tiga macam manusia yang semuanya mendapat jaminan (perlindungan) Allah.

Jika masih hidup, mereka diberi rezeki dan dicukupi (segala keperluannya),

dan jika telah mati, Allah سبحانه وتعالى pasti memasukkannya ke dalam syurga:

(1) Orang yang memasuki rumahnya dan memberi salam, maka dia mendapat jaminan Allah.

(2) Orang yang pergi ke masjid, maka dia mendapat jaminan Allah, dan

(3) Orang yang keluar di jalan Allah, maka dia mendapat jaminan Allah.”

Hadis riwayat Ibnu Hibban. Pentahqiq berkata, “Hadits ini shahih 2/252”

Saya rasa memadailah dengan tiga petua murah rezeki itu. Awak nak tahu tak? Saya sebenarnya banyak membeli ebook untuk bisnes di internet ini. Sudah beratus ringgit ebook saya beli. Tetapi mungkin jiwa bisnes itu bukan jiwa saya, saya berpada dengan tiga petua di atas sahaja.

Saya ini penganggur. Namun masalah besar saya ialah, kalau cucuk kad ATM saya boleh tekan berapa sahaja RM yang saya mahu. Awak ingat saya menipu ke?

Sebab itulah saya tidak suka orang tahu siapa saya. Sebab apa? Sebab saya kayalah! Kwang kwang kwang (ini ketawa berlagak namanya!)

Ye, blog ini pun bukan murah-murah pakej yang saya ambil tau! Theme blog ini pun bukan percuma. Awak tidak percaya lagi?

Awak, awak hentikanlah kegiatan awak tu. Bukan blog saya saja yang awak aniaya. Awak tidak akan ke mana dengan duit yang awak dapat dengan cara tidak sah itu.

Tambahan pula ramai lagi blogger yang marah kat awak. Saya tak marah cuma gerem aje. Dalam masa yang sama saya pun kasihan kat awak, saya sayang kat awak …….. saaaaayang sesangat…….

Awak nak tahu tak. (Hek eleh macamlah kau saja yang tahu Mykrk!) Kadang-kadang kan, kita ini memang sudah ada rezeki yang Allah hendak beri.

Cabarannya ialah diri kita sendiri. Allah tahan sebentar rezeki itu akibat perangai kita sendiri.

عَنْ ثَوْبَانَ رَضِيَ الله عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

لاَ يُرَدُّ الْقَدَرَ إِلاَّ الدُّعَاءُ، وَلاَ يَزِيْدُ فِى الْعُمُرِ إِلاَّ الْبِرُّ

وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيُحْرَمُ الرِّزْقَ بِالذَّنْبِ يُصِيْبُهُ

رواه الحاكم وقال هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه، ووافقه الذهبي

Sayyidina Thauban r.anhu berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda, “Tidak ada yang boleh mengubah takdir selain daripada doa. Tiada apa-apa yang boleh memanjangkan umur selain daripada kebajikan. (kadang-kadang) disebabkan perbuatan dosa, seseorang itu terhindar daripada rezekinya.” (Mustadrak Hakim)

Selain daripada itu di dalam suatu kisah para sahabat, Rasulullah SAW pernah menasihati seorang sahabat yang bernama Hakim bin Hizam r.a.

Nasihat baginda, “Hakim, harta ini ialah seumpama kebun yang hijau. Zahirnya nampak manis tetapi kaedahnya ialah kalau harta itu didapati dengan hati yang ‘istighna’ (perasaan kaya hati dan tidak perlu kepada kemewahan dunia) maka harta itu akan diberkati.

Sekiranya harta itu didapati dengan tamak dan gelojoh maka harta itu tidak akan diberkati. Keadaan orang yang tamak seumpama seorang yang terus makan sepanjang masa tetapi tidak berasa kenyang (seumpama penghidap penyakit ju’ul baqar)”

إن الرزق ليطلب العبد كما يطلبه أجله
“Sesungguhnya rezeki seseorang hamba itu akan mengejarnya sebagaimana maut mengejarnya.”

Sebelum saya menutup bicara, jutaan kemaafan saya pohonkan daripada awak. Saya pun bukannya baik sangat.

Saya pun takut dengan satu peringatan Rasulullah SAW.

Lagha
Hindari Perkara Sia-sia

Maknanya;
Sayyidina Anas bin Malik r.a berkata, “Seorang lelaki dalam kalangan para sahabat telah meninggal dunia.

Maka seorang lelaki lain berkata kepada mayat itu, “Berita gembira, syurga untuk kamu.”

Lalu Rasulullah SAW bersabda kepada lelaki itu, “Bagaimana kamu boleh mengatakan demikian sedangkan kamu tidak mengetahui hakikat sebenarnya?

Mungkin si mati ini telah mengeluarkan kata-kata yang sia-sia ataupun dia pernah bakhil terhadap perkara yang tidak akan mengurangkan hartanya (jika diberi kepada orang).”

(Seumpama mengajar ilmu agama, meminjamkan sesuatu kepada orang ataupun membelanjakan sesuatu di jalan Allah SWT kerana perbuatan sedemikian tidak akan mengurangkan ilmu juga harta.)

Hadis riwayat at-Tirmizi.

Kalau Engkau tidak marah ya Allah, fa laa ubaali (maka aku tidak kesah…….)
Ya Allah, ubun-ubunku di tangan-Mu……

In shaa Allah, saya juga akan mengikut jejak langkah Kak Jie.

Astaghfirullah al-azim. Wallahua’lam.

Rujukan:

1. فضيلة الشيخ محمد يوسف الكاندهلوى حفـظه لله تعالى. ١٤١٨ه. الأحاديث المنتحبة فى الصفات الست للدعوة إلى الله تعالى. نظام الدين دلهى الجديدة (الهند). مكتبة فيض عام. صفحة: ٣٦٤ & ٣٩٨
2. Maulana Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi. MUNTAKHAB AHADITH (Terjemahan B. Melayu). 2004. Kuala Lumpur: Klang Book Centre. m.s. 662 & 723.
3. Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki. 2008. 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman. Kedah: Khazanah Banjariah. Muka surat: 26-27
4. Allama Mohammad Zakariyya rah.alaih syeikhul hadith. 2004. KISAH PARA SAHABAT. Kuala Lumpur: ERA ILMU SDN. BHD. m.s 158.
5. Maulana Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi. الأحاديث المنتحبة Muntakhab Ahadis – Hadis-hadis Pilihan. 2012. Kuala Lumpur: Maktabah Ilmiah Sdn. Bhd. m.s 342 dan 662

علامات الساعة Hadis Akhir Zaman: 15. Dua Golongan Yang Akan Menjadi Penghuni Neraka

Dua Golongan yang Akan Menjadi Penghuni Neraka: Pemimpin dan Perempuan Yang Berpakaian Tetapi Telanjang
Dua Golongan yang Akan Menjadi Penghuni Neraka

15. Dua Golongan yang Akan Menjadi Penghuni Neraka

Ertinya:

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda:
“Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka.

Pertama: Golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang.

Kedua: Perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang­-lenggok sewaktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget.

Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya”.

(Hadis Riwayat Imam Muslim Rahimahullaahu Ta’ala)

رواه مسلم فى كتاب اللباس والزينة باب النساء الكاسيات العاريات

Keterangan:

Kebenaran sabdaan Rasulullah saw. ini dapat kita lihat dari realiti masyarakat yang ada pada hari ini.

Ada golongan yang suka memukul orang dengan cemeti tanpa soal-siasat, bertindak kepada manusia dengan hukum rimba.

Ramai perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang. Maksudnya, kalau kita hendak katakan berpakaian pun boleh, kerana masih ada secarik kain di atas badan.

Kalau kita hendak katakan bertelanjang pun boleh. Ia adalah kerana walaupun berpakaian tetapi hanya dengan secarik kain sahaja, maka samalah dengan bertelanjang.

Selain daripada itu terdapat perempuan yang berpakaian dengan pakaian yang sangat tipis sehingga menampakkan warna kulit dan bentuk badan. Tambahan pula apabila berjalan, mereka sambil menghayun-hayunkan badan dengan sanggul yang besar seperti bonggol unta.

Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk ke dalam syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya, walaupun semerbak wanginya telah tercium dari jarak perjalanan selama 500 tahun sebelum sampai kepadanya.

40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman (Edisi Rumi)
Rujukan:
Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki. 2008. 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman. Kedah: Khazanah Banjariah. Muka surat: 42-43
Kitab ‘EDISI ISTIMEWA 40 HADIS PERISTIWA AKHIR ZAMAN’ boleh didapati secara online melaui link ini: Klik sini

Nota:
Mykrk telah memperolehi ijazat daripada Tuan Guru Ahmad Fahmi Zamzam untuk menggunakan isi kandungan kitab ini di dalam blog ArabMykrk.com. Semoga Allah merahmati dan memberkati beliau serta seluruh keturunannya di dunia dan akhirat. InsyaAllah.

علامات الساعة Hadis Akhir Zaman: 14. Punca Kebinasaan Manusia

40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman: 14. Punca Kebinasaan Manusia
40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman: 14. Punca Kebinasaan Manusia

14. Punca Kebinasaan Manusia

Ertinya:

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah SAW. bersabda, “Akan datang suatu masa iaitu orang yang beriman tidak akan dapat menyelamatkan imannya, kecuali apabila dia lari membawa imannya dari suatu puncak bukit ke puncak bukit yang lain dan dari suatu lubang ke lubang yang lain.

Maka apabila zaman itu telah terjadi, segala pencarian (pendapatan kehidupan) tidak dapat diperolehi kecuali dengan perkara yang membabitkan kemurkaan Allah SWT.

Apabila situasi ini telah berlaku, kebinasaan seseorang adalah berpunca daripada mengikuti kehendak isteri dan anak-anaknya.

Kalau dia tidak mempunyai isteri dan anak, maka kebinasaannya adalah berpunca daripada menepati kehendak kedua orang tuanya.

Sekiranya orang tuanya sudah tiada lagi, maka kebinasaannya adalah berpunca daripada melayani kehendak kaum kerabatnya (adik beradiknya sendiri) atau daripada mengikuti kehendak jirannya”.

Sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah saw., apakah maksud perkataan engkau itu?” (kebinasaan seseorang disebabkan oleh sama ada isterinya, anaknya, orang tuanya, keluarganya ataupun jirannya.)

Nabi SAW. menjawab, “Mereka akan mencela dan mengaibkannya kerana kesempitan hidupnya. Oleh kerana itu dia terpaksa melayani kehendak mereka dengan menceburkan dirinya ke lembah-lembah kebinasaan yang akan menghancurkan dirinya sendiri.”

(Hadis Riwayat Imam Baihaqi Rahimahullaahu Ta’ala)

رواه البيهقى، نقلا عن كتاب الاشاعة لأشراط الساعة للسيد محمد الحسينى البرزنجى ص ٧٦

Keterangan:

Benar sekali sabdaan Rasulullah SAW. ini. Ramai orang yang mengetahui perkara-perkara yang diharamkan di dalam agama tetapi mereka terpaksa menceburkan dirinya ke dalam lumpur kemaksiatan untuk melayani kehendak isteri, anak, orang tua, keluarga mahupun jiran mereka.

40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman (Edisi Rumi)
Rujukan:
Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki. 2008. 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman. Kedah: Khazanah Banjariah. Muka surat: 40-41
Kitab ‘EDISI ISTIMEWA 40 HADIS PERISTIWA AKHIR ZAMAN’ boleh didapati secara online melaui link ini: Klik sini

Nota:
Mykrk telah memperolehi ijazat daripada Tuan Guru Ahmad Fahmi Zamzam untuk menggunakan isi kandungan kitab ini di dalam blog ArabMykrk.com. Semoga Allah merahmati dan memberkati beliau serta seluruh keturunannya di dunia dan akhirat. InsyaAllah.

علامات الساعة Hadis Akhir Zaman: 13. Orang Yang Baik Berkurangan Sedang Yang Jahat Bertambah Banyak

13. Orang Yang Baik Berkurangan, Yang Jahat Bertambah Banyak

عَـنْ عَـائِشـَة َ قـَالـَتْ: سَمِعْتُ رَسُـوْلَ اللهِ صَـلّـَى اللهُ عَلـَيْهِ وَسَلّـَمَ يَقـُوْلُ

لاَ تـَقـُـوْمُ السـَّاعَة ُ حَـتـّـَى يَكـُوْنَ الـْوَلـَدُ غـَيْظـًا وَالـْمـَطـَرُ قـَيْظـًا

وَيَفِيْضَ اللِـّئـَامُ فـَيْضـًا وَيَغِيْضَ الـْكِـرَامُ غـَيْضـًا

وَيَجْتـَر ِئ َالصّـَغِيْرُ عَلـَى الـْكـَبِيْر ِ وَاللـّـَئِيْمُ عَلـَى الـْكـَر ِيْمِ

رواه الطبراني في الأوسط. وقال الهيثمى: فى إسناده جماعة لم أعرفهم – مجمع الزوائد 7/327

Ertinya:

Daripada Aisyah r.a. berkata, aku mendengar Rasulullah saw. bersabda,

“Tidak akan berlaku hari qiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibu bapanya). Hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurangan dan cuaca akan menjadi panas). Akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik. Anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua, dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik”.

(H.R. Thabrani)

Keterangan:

Di antara tanda-tanda qiamat ialah:

  1. Bila anak-anak merupakan punca kemarahan orang tuanya.
  2. Bila hujan berkurangan, cuaca menjadi panas dan udara telah tercemar.
  3. Orang jahat bertambah ramai dan galakan untuk membuat kejahatan sangat banyak.
  4. Orang yang berbuat kebaikan sedikit dan tidak mendapat kemudahan yang sewajarnya.
  5. Anak-anak sudah berani melawan orang tuanya.
  6. Orang-orang yang jahat berani melawan orang-orang yang baik dan tidak segan terhadap mereka.

Nampaknya corak masyarakat kita pada hari ini tidak banyak bezanya daripada apa yang telah disebutkan oleh Rasulullah saw. Setiap hari kita melihat kebenaran daripada apa yang disabdakan oleh Rasulullah saw ini.

Kita berdoa, mudah-mudahan Allah swt. menyelamatkan kita dan anak cucu kita dari tergolong di kalangan mereka yang disebutkan tadi.

40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman (Edisi Rumi)
Rujukan: Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki. 2008. 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman. Kedah: Khazanah Banjariah. Muka surat: 38-39

Nota: Mykrk telah memperolehi ijazat daripada Tuan Guru Ahmad Fahmi Zamzam untuk menggunakan isi kandungan kitab ini di dalam blog ArabMykrk.com. Semoga Allah merahmati dan memberkati beliau serta seluruh keturunannya di dunia dan akhirat. InsyaAllah.

Kitab ‘EDISI ISTIMEWA 40 HADIS PERISTIWA AKHIR ZAMAN’ boleh didapati secara online melaui link ini: Klik sini

علامات الساعة Hadis Akhir Zaman: 12. Sifat Amanah Akan Hilang Sedikit Demi Sedikit

12. Sifat Amanah Akan Hilang Sedikit Demi Sedikit

40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman: 12. Sifat Amanah Akan Hilang Sedikit Demi Sedikit
40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman: 12. Sifat Amanah Akan Hilang Sedikit Demi Sedikit

Ertinya:

Daripada Huzaifah bin Al-Yaman r.a. katanya;

“Rasulullah saw.pernah memberitahu kami dua buah hadis (mengenai dua kejadian yang akan berlaku), Yang penama sudah saya lihat sedang yang kedua saya menanti-nantikannya.

Rasulullah saw. memberitahu bahawasanya amanat itu turun ke dalam lubuk hati orang-orang yang tertentu. Kemudian turunlah al-Quran.

Maka orang-orang itu lalu mengetahuinya melalui panduan al-Quran dan mengetahuinya melalui panduan as-Sunnah.

Selanjutnya Rasulullah saw. menceritakan kepada kami tentang hilangnya amanah, lalu baginda bersabda,

“Seseorang itu tidur sekali tidur, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, kemudian tertinggallah bekasnya seperti bekas yang ringan sahaja.

Kemudian ia tertidur pula, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, maka tinggallah bekasnya seperti lepuh di tangan (mengelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan kapak atau cangkul).

Jadi seperti bara api yang kau gilingkan dengan kaki mu. kemudian mengelembunglah ia dan engkau melihat ia menlnggi, padahal tidak ada apa-apa”.

Pada ketika Rasulullah saw. menceritakan hadis ini baginda mengambil sebiji batu kecil (batu kerikil) lalu menggilingkannya dengan kakinya.

“Kemudian berpagi-pagi (jadilah) orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja tiada ada seorang juga pun yang suka menunaikan amanah, sampai dikatakan orang bahawasanya di kalangan Bani Fulan (di kampung yang tertentu) itu ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang ramai mengatakan,

“Alangkah tekunnya dalam bekerja, alangkah indahnya pekerjaannya, alangkah pula cerdik otaknya.

Padahal di dalam hatinya sudah tiada lagi keimanan sekalipun hanya seberat timbangan biji sawi.”

“Maka sesungguhnya telah sampai masanya, saya pun tidak mempedulikan manakah di antara kamu semua yang saya hendak bermubaya’ah (berjual beli).

Jikalau dia seorang Islam, maka agamanyalah yang akan mengembalikan kepada ku (maksudnya agamanyalah yang dapat menahannya dari khianat).

Jikalau ia seorang Nashrani atau Yahudi, maka pihak yang bertugaslah yang akan mengembalikannya kepada ku.

(Maksudnya jika dia seorang Nashrani atau Yahudi maka orang yang memegang kekuasaan pemerintahlah yang dapat membantu aku untuk mendapatkan semua hak-hak ku daripadanya.)

Ada pun pada hari ini maka saya tidak pernah berjual beli dengan kamu semua kecuali dengan Fulan dan Fulan (orang-orang tertentu sahaja)”.

Hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim

Keterangan:

Hadis ini menunjukkan bahawa sifat amanah akan hilang secara berarisur-ansur dari kalangan kaum Muslimin, sehinggalah sampai suatu saat nanti orang yang dianggap baik untuk menjaga amanah pun telah khianat pula.

Begitulah gambaran masyarakat kita hari ini. Ramai daripada kita terpedaya oleh seseorang yang pada zahirnya nampak boleh memikul amanah, tetapi sebenarnya dia juga telah berlaku curang.

Rujukan:
Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki. 2008. 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman. Kedah: Khazanah Banjariah. Muka surat: 35-37
Kitab ‘EDISI ISTIMEWA 40 HADIS PERISTIWA AKHIR ZAMAN’ boleh didapati secara online melaui link ini: Klik sini

Nota:
Mykrk telah memperolehi ijazat daripada Tuan Guru Ahmad Fahmi Zamzam untuk menggunakan isi kandungan kitab ini di dalam blog ArabMykrk.com. Semoga Allah merahmati dan memberkati beliau serta seluruh keturunannya di dunia dan akhirat. InsyaAllah.

Share/Save
Share/Save
Scroll to Top