Artikel

Artikel berbahasa Melayu

Dr Jamnul Azhar Mulkan

Koleksi Motivasi Pagi Radio IKIM.fm oleh Ustaz Dr Jamnul Azhar Mulkan

Dr Jamnul Azhar Mulkan adalah bekas penuntut Maktab Mahmud Alor Setar Kedah dan seorang yang fasih berbahasa Arab dan Inggeris. Berpengalaman belajar di Mesir selama 13 tahun. Merupakan seorang doktor perubatan keluaran Universiti Al–Azhar dan pendakwah aktif yang popular di Utara Semenanjung dan Kuala Lumpur. Sering mendapat jemputan sebagai ahli panel program Halaqah di TV9.

Beliau pernah berkhidmat di Hospital Daerah Alor Star. Kini berkhidmat sebagai Pakar Ortopedik di Hospital Kangar Perlis. Selain daripada itu Doktor Jamnul Azhar juga mempunyai sebuah klinik di Hentian Shahab Perdana Alor Star.

Menjawat jawatan tertinggi dalam Dewan Pemuda Masjid Malaysia (DPMM). Sering terlibat di dalam program kemanusiaan ke Palestin, Darfur, Kemboja dan lain-lain.

Saya terdorong untuk merakam dan mengongsikan motivasi yang disampaikannya kerana sebagai doktor perubatan, beliau dapat mengaitkan sains dengan ayat Al-Qurán dan Hadith. Sebagai manusia biasa yang terkesan dengan apa yang boleh dipandang, didengar dan dirasa, berkat mendengar pengisian beliau ini akan dapat meningkatkan iman di dada. InsyaAllah.

Selamat mendengar………

NOTA: SEMUA AUDIO SUDAH MYKRK PADAMKAN BAGI MENGHORMATI HAK CIPTA IKIM.FM. MOHON MAAF DI ATAS KESULITAN.

Suami Mithali Klik di sini untuk mendengar
Isteri Solehah Klik di sini untuk mendengar
Hadis – Astro / Satelit (Zaman Dihujani Kejahatan Dari Langit) Klik di sini untuk mendengar
Hadis – Teknologi Angkasa Lepas – Bernafas dengan perut, bagaimana rupa bumi dilihat dari langit, bagaimana suara azan boleh menembusi langit, kelajuan cahaya Klik di sini untuk mendengar
Hadis- Zaman manusia bercakap dalam botol kaca – elektron, positif, negatif, LED, teknologi nano Klik di sini untuk mendengar
Hadis- DAJJAL HAMPIR MUNCUL. Kisah Tamim ad-Dari bertemu Jassasah dan Dajjal. Tanda-tanda Dajjal akan keluar. Tiga soalan Dajjal. Nasihat daripada Dajjal. Kurma di Baisan dan air Tasik Tibriyah hampir kering. Klik di sini untuk mendengar
Hadis – Kenapa Nabi Isa alaihis salam akan turun ke bumi. Tempat turun, waktunya, bajunya, rambutnya, wajahnya, kulitnya. Tiga misi baginda. Armagedon. (Dialog antara agama). Klik di sini untuk mendengar
Hadis – Teknologi Perubatan. Memerlukan 7 – 8 tahun kajian oleh pelajar perubatan. Tiga perkara mendatangkan kesembuhan; pembedahan, mengalirkan elemen panas ke dalam badan (x-ray, kemoterapi) dan madu lebah. Klik di sini untuk mendengar
Al-Qurán – Zaman Nabi Daud di Baitul Maqdis. Tentera Thooluut seramai 70 orang melawan 70,000 orang tentera Jalut di Armagedon (tempat yang sama bakal berlaku peperangan terakhir). Bagaimana tentera Thooluut boleh menang? Apa akan berlaku sekiranya meminum air yang terlalu sejuk di dalam cuaca yanag terlalu panas? Klik di sini untuk mendengar
Al-Qurán – Tadbir Masa (Timing). Kisah Nabi Musa alaihis salam membawa 600,000 pengikut yang diburu sejuta tentera Firaun. Jangan minta perkara baik berlaku sebelum ianya patut berlaku, bersabar jika berlaku perkara yang tidak baik. ALLAHLAH SEBAIK-BAIK PENTADBIR. Solat awal waktu adalah pengurusan masa yang terbaik. Fahamilah dengan mendengar kisah ini. Klik di sini untuk mendengar
Al-Qurán – Teknologi Gelombang (Wave). Infra red, .fm, frekuensi, handphone, mms, internet. Klik di sini untuk mendengar

Terima kasih: Radio IKIM.fm

Sejarah Dan Hukum Menyambut Valentine’s Day

Sejarah Dan Hukum Menyambut Valentine's Day
Sejarah Dan Hukum Menyambut Valentine's Day

Dapatkan mesej bergambar tuan/puan di sini

PENDAHULUAN SEJARAH SAMBUTAN HARI VALENTINE

Terdapat beberapa peristiwa sejarah berkenaan tarikh 14 Februari

PERTAMA

Ia dirayakan sempena kejatuhan Kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol pada 14 Februari 1492. St. Valentino merupakan individu yang telah memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu. Disebabkan sumbangan tersebut, St. Valentino dianggap sebagai kekasih rakyat.

KEDUA

Sambutan ini mengaitkan dengan kematian paderi St. Valentino ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat dua versi cerita berkaitan dengan St. Valentino ini.

VERSI PERTAMA

Pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta disiksa.

St. Valentino sebagai seorang yang kuat berpegang dengan ajaran Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Claudius II.

St. Valentino diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Pengorbanan yang dilakukan oleh St. Valentino ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya.

Malah St. Valentino disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya.

Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, dia telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, dia sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan ‘From your Valentine’ (Daripada Valentinemu).

Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka iaitu St. Valentino.

VERSI KEDUA

Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin.

Justeru itu, Claudius II menghalang para pemuda dari berkahwin. Namun demikian St. Valentino menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terharap para pemuda-pemuda Rom secara sulit.

Aktiviti St. Valentino ini akhirnya dapat diketahui oleh Claudius II lalu beliau mengarahkan St. Valentino ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.

KETIGA

Valentine’s Day berkaitan dengan pesta sambutan kaum Rom Kuno sebelum kedatangan agama Kristian dinamakan Lupercalia.

Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13 hingga 18 Februari.

Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom Kuno yang bernama Juno Februata. Pada hari berikutnya mereka akan melakukan upacara penyembahan dan membuat perarakan secara besar-besaran terhadap dewi cinta mereka.

KEEMPAT

Ada pandangan sejarah juga menyatakan sambutan Hari Valentine ini bersempena dengan sifat burung pada musim mengawan yang jatuh pada 14 Februari. Ini merupakan pendapat tradisi orang Inggeris.

DALIL DAN HUKUM MERAYAKAN HARI VALENTINE

Allah S.W.T telah berfirman:

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ ٱلۡيَہُودَ وَٱلنَّصَـٰرَىٰٓ أَوۡلِيَآءَ‌ۘ بَعۡضُہُمۡ

أَوۡلِيَآءُ بَعۡضٍ۬‌ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمۡ فَإِنَّهُ ۥ مِنۡہُمۡ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat

kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya,

maka sesungguhnya dia adalah dari golongan mereka itu. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim. (al-Maidah 5: ayat 51)

Allah S.W.T telah berfirman lagi:

لَّا تَجِدُ قَوۡمً۬ا يُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ يُوَآدُّونَ مَنۡ حَآدَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥ

Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya (al-Mujadilah 58: ayat 22)

Begitu juga melalui firman Allah S.W.T yang bermaksud:

وَلَا تَأۡخُذۡكُم بِہِمَا رَأۡفَةٌ۬ فِى دِينِ ٱللَّهِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ‌ۖ

Dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat (an-Nur 24: ayat 2)

Rasulullah S.A.W telah melarang untuk mengikuti tatacara ibadat selain Islam:

“Barangsiapa meniru suatu kaum, maka ia termasuk dari kaum tersebut.” (Hadith Riwayat At-Tirmidzi)

Bila merayakannya bermaksud untuk mengenang kembali Valentine, maka tidak disangsikan lagi bahawa seseorang itu telah kafir, sekiranya dia tidak bermaksud demikian maka dia telah melakukan suatu kemungkaran yang besar.

Menurut Al-Lajnah Ad-Da’imah Lil Buhuts Al-’Ilmiyah Wal Ifta’ (Lembaga Pengkajian Ilmiah dan Fatwa Arab Saudi):

  • Ia merupakan satu dosa kerana dengan begitu nyata telah bertasyabbuh (menyerupai perbuatan orang kafir dan tidak soleh).
  • Merupakan Hari Raya Nasrani
  • Seharusnya meninggalkannya dan menjauhinya sebagai sikap taat terhadap Allah dan Rasul-Nya.
  • Diharamkan atas setiap muslim untuk membantu menjayakan Hari Kekasih, baik berbentuk makanan, minuman, penjualan, pembelian produk, hadiah, surat, iklan dan sebagainya.

(Fatwa tersebut disalin dari buku Al-Fatawa Asy-Syar’iyyah Fi Al-Masa’il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama Al-Balad Al-Haram)

Asy Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin (Ulama’ Arab Saudi) telah memberi pandangan bahawa tidak boleh merayakan Hari Kekasih kerana:

  • Ia merupakan hari raya bid’ah yang tidak ada dasar hukumnya di dalam syariat Islam.
  • Ia menyebabkan hati menjadi sifat duniawi dan mengejar keseronokan semata-mata.
  • Tidak halal melakukan ritual hari raya, baik dalam bentuk makan-makan, minum-minum, berpakaian, saling tukar hadiah atau pun lainnya.

Penetapan hukum juga telah dijelaskan melalui Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 1/2006. Mesyuarat ini telah memutuskan bahawa:

“Amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam.”

Peringatan Dan Nasihat:

  • Hendaklah setiap Muslim berpegang teguh dengan Al-Quran dan As-Sunnah dalam semua keadaan.
  • Hendaklah setiap Muslim benar-benar berwaspada agar tidak terjerumus dalam kesesatan.
  • Hendaklah setiap Muslim kembali kepada Allah dengan memohon petunjuk-Nya dan keteguhan di dalam petunjuk-Nya.
  • Valentine’s Day adalah suatu kelalaian dan merupakan ritual agama lain.
  • Menyampaikan seruan kebenaran adalah kewajipan bagi setiap Muslim

Benarlah sabda Rasulullah berkenaan peristiwa akhir zaman di bawah ini:

Peristiwa Akhir Zaman, Hadis 5
Hadis Akhir Zaman (5)

Ertinya:

Daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a berkata, “Rasulullah S.A.W bersabda, “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka.” Para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang Engkau maksudkan?” Nabi S.A.W menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka?”

Hadith riwayat Muslim.

Keterangan:

Umat Islam akan mengikuti jejak langkah ataupun gaya hidup orang-orang Yahudi dan Nasrani sehinggakan dalam urusan yang kecil dan perkara yang tidak munasabah. Contohnya; seandainya orang Yahudi dan Nasrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun, orang Islam akan terus mengikuti mereka.

Pada masakini kita dapat menyaksikan sendiri kenyataan sabdaan Rasulullah S.A.W ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mereka banyak meniru ‘cara hidup’ Yahudi dan Nasrani sama ada secara sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nasrani malah ramai pula di kalangan kita yang menjadi alat dan tali barut mereka.

Ya Allah, selamatkanlah kami daripada mereka! Wallahua’lam.

Sumber

1. IBU PEJABAT PERKIM,
TINGKAT 4 & 6, BANGUNAN PERKIM,
150, JALAN IPOH, 51200 KUALA LUMPUR.
TEL: 03-4042 6224/ 03-4041 2482 FAKS: 03-4042 7403
EMEL: info@perkim.net.my
www.perkim.net.my
2. Ayat al-Quran: http://www.quranexplorer.com/quran/

http://www.box.com/s/ftrhxa6bfv83ucy5s8jy

Selamat Hari Raya

SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN. BERHARI RAYALAH DENGAN MENGAMALKAN ADAB-ADAB BERHARI RAYA DAN BERZIARAH YANG DIAJARKAN ISLAM.
KERANA……… TIDAK MENGAMALKAN ADAB-ADAB AKAN MENYEBABKAN KITA MENINGGALKAN SUNNAH, MANAKALA MENINGGALKAN SUNNAH PULA DIKHUATIRI LAMA KELAMAAN KITA AKAN TERLANJUR MENGABAIKAN AMALAN FARDHU PULA. NA’UZUBILLAH.

KEMATIAN DATANG TIDAK MEMBERITAHU, NAMUN PERLU DIINGAT! AMALAN KITA AKAN DIHITUNG BAGAIMANAKAH AKHIRNYA?………. ADAKAH SAAT KEMATIAN KITA;

HUSNUL KHATIMAH (akhir yang baik – حُسْنُ الـْـخـَـاتِـمَة) ATAU……

SU’UL KHATIMAH? (akhir yang jahat / buruk –سـُـوءُ الـْـخـَـاتـِـمَة)
SEMATKAN SENTIASA DALAM HATI RASA KHAUF (takut – خـَـوْف) DAN RAJA’ (harap – رَجَاء)

( TAKUT AMALAN TIDAK DITERIMA ALLAH TETAPI DALAM MASA YANG SAMA

SENTIASA BERSANGKA BAIK DAN MENGHARAPKAN RAHMAT ALLAH SWT. YANG MAHA LUAS)

JANGAN LUPA ……. CARILAH MASA UNTUK BERPUASA ENAM HARI DALAM BULAN SYAWAL. UNTUK BERAMAL SOLEH, KITA MESTI MENCARI, MEMPERUNTUKKAN DAN MELAPANGKAN SERTA MENGORBANKAN MASA. JIKA TIDAK, MEMANG TIADA MASA, MEMANG TIDAK SEMPAT. TAHU-TAHU SAJA SUDAH MASUK BULAN ZUL KAEDAH ……

Beberapa senario berbeza;

1) Tempat: Bukit Mertajam, Seberang Prai, Pulau Pinang.
Selepas seminggu berhari raya di Johor, kami kembali ke sini kerana bertugas. Semasa menziarahi jiran (kononnya berhari raya, eh, ? kuih dah habis?) “Kuih tak dok dahla, ghaya pun Mak Ndak masak laksa….” Oh, ye ke?….. best juga macam ni kan? Lepas seminggu tutup cerita raya.

Suasana raya pun sudah tiada di tempat tersebut, tetapi kawan-kawan sekerja masih ada yang mempelawa datang beraya ke rumah.

2) Biras yang berasal dari Kelantan bercerita, “Raye dua tiga hari, lepah tu ta’dok sapo nak mari doh.

3) Saya di Johor sedari kecil hingga kini.
Selagi bulan Syawal belum berakhir, rumah terbuka / marhaban masih terus berjalan. Setiap hujung minggu ada saja jemputan di sana sini. Di rumah, ada beberapa balang kuih yang memang sentiasa tersedia untuk tetamu ’emergency’. (Simpan kerepek selama 2 bulan pun tidak lemau). Set jug dan gelas juga sentiasa eveready.

4) Seorang sahabat di Negeri Sembilan yang pernah tinggal di Saujana, Johor Bahru bercerita, “Seronok  raya kat Johor, semua rumah dia orang pergi, hari-hari dapat makan…… (ini mesti kes marhaban).

Sejujurnya ingin saya katakan bahawa…….. oh, maaf, susah untuk saya ungkapkan.

Cukup jika saya katakan bahawa saya merasa tenang dengan budaya yang memeriahkan Ramadhan dan menyambut Syawal ala kadar sahaja………………….

Persediaan untuk menyambut raya selama sebulan tentu berbeza dengan persediaan menyambut raya beberapa hari sahaja dan sedikit sebanyak ianya akan memberi tekanan kepada mereka yang kurang berkemampuan atas sebab-sebab yang wajar seperti orang-orang yang mempunyai masalah kewangan, kesihatan dan lain-lain.

Tambahan pula selepas seronok beraya, anak-anak akan menghadapi peperiksaan.

ALHAQIIR ILALLAH : mykrk.

قـُــل ِالـْــحـَــقّ َ وَلـَــوْ كـَــانَ مـُــرًّا
Berkata benarlah walaupun pahit.
Sekali lagi mohon maaf jika terlanjur bicara.
إلى اللقاء، مع السلامة

Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel

Sebagai pemilik kenderaan, pernahkah anda merasa seperti ‘ditipu’ oleh bengkel di mana anda menghantar kereta untuk diperbaiki? Kadangkala, bil anda melambung di luar dari jangkaan awal sedangkan kerosakan kereta anda tidaklah seberapa.

Senario sebegitu bukan baru bagi pemilik kenderaan yang menghantar kereta mereka untuk diperbaiki di bengkel-bengkel tertentu dan tidak bertauliah. Penipuan di sesetengah bengkel yang tidak bertanggungjawab itu bukan baru, harga diletakkan sesuka hati kerana mahu mengaut keuntungan banyak dan cepat.

Bagi anda yang tidak berpengalaman menghadapi situasi kenderaan rosak, anda terpaksa ’menyerahkan’ bulat-bulat kereta anda untuk diperbaiki dan sekiranya mekanik dan bengkel tidak bertanggungjawab, anda pasti menjadi ’mangsa’,

Lantaran itu, amat penting bagi anda mengetahui serba sedikit kaedah dan cara memilih bengkel dan mekanik yang boleh dipercayai dan memberikan perkhidmatan pembaikan kereta yang sempurna.

Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel
Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel

Lazimnya, anda mahukan keihklasan daripada mekanik anda. Untuk mendapatkan mekanik dan bengkel yang sedemikian, anda perlu ’mencari’nya terlebih dahulu. Seorang mekanik yang jujur akan memberitahu anda tentang punca kerosakan dan apa yang perlu diperbaiki dan yang tidak perlu diperbaiki.

Anda sepatutnya diberikan penjelasan dan penerangan yang tepat mengenai punca kerosakan, senarai barangan dan alat ganti yang perlu ditukar dan anggaran kos serta jangkamasa yang diperlukan untuk memperbaiki kereta anda.

Kerja-kerja pembaikan tidak boleh dilakukan tanpa kebenaran anda. Tiada pembaikan tambahan boleh dilakukan tanpa pengetahuan atau kebenaran anda. Anda berhak diberi penerangan untuk kerja-kerja tambahan berkenaan dan anggaran kosnya sekali.

Berikut sedikit tips bagi menjaga kepentingan anda semasa menghantar kereta untuk diperbaiki:
1) Cari bengkel yang sesuai yang anda kenali sebelum kereta anda mengalami kerosakan lagi. Jangan tunggu sehingga kereta anda mengalami kerosakan. Ini boleh dilakukan menerusi rakan-rakan atau pendapat dan mereka yang lebih berpengalaman yang telah berurusan dengan bengkel dan mekanik-mekanik tertentu.

2) Pilih bengkel yang anda rasakan sesuai dan kemas serta kelihatan teratur. Bengkel yang tidak teratur dan kelam kabut
mungkin menandakan kerja yang tidak kemas. Juga, perhatikan persekitaran bengkel, sama ada ia dilengkapi peralatan moden dan sebagainya.

3) Anda juga perlu tahu serba sedikit tentang kerosakan kereta anda. Hantar ke bengkel yang bersesuaian. Seorang mekanik enjin tidak akan dapat memberikan perkhidmatan paling memuaskan untuk kerosakan sistem penghawa dingin? Begitu juga sebaliknya.

4) Anda berhak meminta penjelasan mengenai kerosakan kereta anda dan alat-alat yang perlu diganti. Jangan biarkan mekanik memulakan kerja atau menukar alat ganti tanpa pengetahuan dan kebenaran anda.

5) Anda juga berhak diberikan penerangan mengenai anggaran kos membaiki kerosakan kereta. Anda perlu teliti mengenai kos barangan, keperluan menggantikan alat-alat ganti, kos buruh dan sebagainya. Juga, lebih baik jika anda tidak menyerahkan bulat-bulat kereta anda di bengkel. Cuba percepatkan masa pembaikan dan jangan tinggalkan kereta anda semalaman sekiranya tidak perlu.

6) Untuk mendapatkan mutu kerja yang baik, adalah lebih baik mendapatkan perkhidmatan mekanik profesional dan bertauliah.

7) Anda juga perlu menguji pandu kereta anda sebelum membuat bayaran. Kenalpasti masalah lain jika ada dan jangan tergesa-gesa terus membuat bayaran dan meninggalkan bengkel. Kerosakan lain, sekiranya ada, lebih mudah diperbaiki ketika itu.

8) Selain itu, anda juga perlu memeriksa barangan yang telah diganti untuk memastikan bahwa atat-alat ganti yang baru telah dipasang pada kereta anda.

9) Pastikan anda membaca dan meneliti bil sebelum membuat pembayaran. Jika ada yang tidak jelas, minta penjelasan mekanik dan pastikan kos yang dinyatakan tidak melampau.

Langkah-langkah pencegahan perlu diambil untuk memastikan kereta anda tidak berdepan dengan kerosakan yang teruk. Penjagaan yang konsisten seperti menukar minyak enjin dan penapis minyak pada jangka masa yang ditetapkan, penalaan dan lain-lain pemeriksaan boleh mencegah kos pembaikan yang tinggi.

Tetapi yang pasti, kita pasti tidak dapat mengelakkan kereta kita daripada memasuki bengkel. Samada kerosakan kecil atau besar, kita perlu tahu langkah-langkah yang harus diambil.

Rujukan: Majalah Drive (AAM) tahun 2000.

Kisah Dan Kepentingan Dakwah


perjalanan dakwah itu ......

Kisah ini Teacher Nash dengar tiga tahun lalu di dalam perjalanan pulang dari kerja. Dia mendengar siaran radio BBC 88.9 fm. tentang kes PERKAHWINAN ANTARA BAPA DAN ANAK KANDUNGNYA yang berlaku di Australia.

Sesekali elok juga mendengar siaran radio luar negara. Sekurang-kurangnya kita dapatlah melihat Malaysia daripada sudut pandangan ‘orang luar’.

Kisahnya begini:

Pemberita : Bagaimana peristiwa ini boleh terjadi?

Isteri / anak: Saya pernah kahwin dan dikurniakan dua orang anak. Suatu hari kami bercerai. Saya terjumpa dengan bapa yang telah amat lama tidak saya temui. Setelah mencurahkan masalah saya kepadanya, akhirnya kami jatuh cinta dan terlanjur. Walaupun tahu bahawa dia adalah bapa kandung saya, kami mengambil keputusan untuk berkahwin. Perkahwinan kami menghasilkan seorang anak, tetapi hanya dapat hidup tiga hari saja.

Pemberita : Bagaimana pula dengan isteri kamu?

Suami / bapa: Saya telah bercerai dengannya. (Ibu kepada anaknya)

Pemberita: Dia tahu kamu sudah berkahwin?

Suami / bapa: Ya, dia tahu dan dia juga tahu dengan siapa saya berkahwin.

Pemberita: Apa perasaannya?

Suami / bapa: Dia teramat sedih.

Pemberita: Bagaimana dengan anak-anak kamu?

Isteri / anak: Mereka biasa saja. Mereka dapat terima.

Pemberita: Kalau mereka sudah dewasa kelak, bagaimana?

Isteri / anak: ……………

Setelah kes mereka terbongkar, mereka ditangkap pihak berkuasa dan dibicarakan. Walau bagaimanapun mereka diizinkan terus bersama dengan syarat tidak melakukan hubungan jenis atau mereka akan dipenjara selama tiga bulan.

Pemberita: Habis, bagaimana mahu memastikan yang anda berdua tidak melakukan hubungan kelamin?

Suami / bapa: Kami menghantar lapuran pada skala waktu yang ditetapkan…….

Pemberita: Tidak mengapakah bersuami isteri tanpa melakukannya? (jimak)

Suami / bapa: Tiada masalah, yang penting kami saling mencintai.

Moral kisah ini:

Demikianlah hidup hamba Allah yang tidak berpedomankan manual yang disertakan bersama dengan kewujudan mereka di alam maya ini (Al-Qur’an). Tidak belaskah tuan-tuan dan puan-puan sekalian terhadap kejahilan mereka?

Pernah saya mendengar cerita dari seorang kawan yang berdakwah ke Jepun. Setelah mendengar serba sedikit penerangan pendakwah dari Malaysia ini, (dan dengan bantuan Allah yang membantu dengan meniupkan hidayahNya ke hati pemuda tersebut), beliau membawa para pendakwah tersebut ke pusara ibu bapanya.

Kata-katanya amat mengharukan,“Tuan-tuan lihatlah. Ini kubur mak bapak saya. Mereka orang baik-baik, tidak menipu, tidak minum arak, tidak melakukan apa-apa keburukan. Tapi bagaimana nanti di akhirat? Mereka telah mati tanpa kalimah La’ilaaha’illallaah. Kami ada Honda, Toyota, National dan macam-macam teknologi lalu kami hantar ke negara tuan-tuan.

Sedangkan tuan-tuan ada kalimah yang amat berharga, mengapakah tuan-tuan lambat sampai ke sini hinggakan orang tua saya telah mati tanpa mengucap. Bagaimanakah nasib mereka nanti?……………”

Aduhai orang-orang Islam yang memeluk ‘Islam Keturunan’ ini, ketahuilah dan mengertilah bahawa sesungguhnya anda kini sedang memiliki sesuatu yang amat berharga. Pelajari dan dalamilah ajaranNya. Amalkanlah dalam kehidupan serta sebar-sebarkanlah kepada mereka yang sudah Islam mahupun belum.

Jika tidak mampu melakukannya secara berseorangan, laksanakannya secara berjemaah. Hak umat ini yang terbesar yang perlu kita tunaikan ialah hak kalimah La’ilaaha’illalllah. Sampai-sampaikan, sebar-sebarkan. Tugas kita hanya bangun membuat kerja dan berdoa, hidayah urusan Allah.

Wassalam.

Salam hormat;
Mykrk

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Scroll to Top