Nak Cakap Sket……

Beg haji 2014

Hajiku 1435H / 2014, Insya-Allah

Assalamualaikum wrt wbt. Rindunya hendak menulis di blog ini. Kalau benar rindu mengapa membisu? Ini saya hendak ceritalah ni. Ok, tepuk tangan dulu…

Inilah sebabnya saya lama menyepi di samping adalah satu sebab lagi. Takkanlah semua hendak diceritakan bukan?

Mula-mula kita dengar nasyid dulu boleh? Jom…

Pendahuluan

Sebelum ini saya pernah berceloteh mengenai Haji di pautan Haji Menuju ALLAH – Raihan. Di dalam artikel itu saya ada memberitahu bahawa tarikh pemergian haji yang Tabung Haji peruntukkan kepada saya adalah pada tahun 2022. Suami saya yang mendaftar setahun lebih awal pula diberikan tarikh 2016.

Alhamdulillah, dengan rahmat kasih-sayang Allah SWT serta doa-doa mereka yang makbul di sisi-Nya, rayuan saya untuk mengerjakan haji bersama suami diluluskan.

Berita gembira tersebut saya terima melalui panggilan telefon daripada pejabat Tabung Haji daerah Kulaijaya pada 14.7.14 bersamaan 15 Ramadan 1435H.

Jumlah jemaah haji Malaysia pada tahun ini adalah seramai 22,320 orang. Pada kebiasaannya, musim haji akan mengumpulkan seramai 4 juta umat Islam di Tanah Suci.

Pada tahun ini, jumlah perbelanjaan haji bagi bakal haji yang baru pertama kali menunaikannya adalah RM9,980.00 daripada jumlah sebenar RM16,155.00. Mereka yang menunaikan haji buat kali kedua akan dikenakan bayaran sebenar iaitu RM16,155.00

Pada awal tahun 2014, suami saya menerima surat tawaran mengerjakan haji. Tunggu punya tunggu, surat untuk saya tidak juga kunjung tiba. Sayunya hati bukan kepalang…

Rupa-rupanya di dalam surat tawaran tersebut dikepilkan sekali borang untuk diisi nama-nama sesiapa (ahli keluarga khususnya) yang cadangkan untuk dibawa bersama. Setelah suami berbincang dengan bapanya, maka keputusan dibuat untuk dituliskan nama saya… alhamdulillah.

Kursus Asas Haji

Sejak itu, berulang-aliklah kami ke Masjid Bandar Baru Uda untuk mengikuti Kursus Asas Haji. Waktu kursus adalah pada setiap hari Rabu jam 9.00 malam hingga 11.00 malam. Agak mujahadah untuk ke sana kerana saya hanya boleh bertolak ke BBU selepas maghrib kerana membawa satu-satunya anak yang masih ada di rumah. Dia bersekolah agama dan sampai ke rumah lebih kurang jam 6.50 petang.

Tahun ini dia bakal menduduki UPSR. Kerja sekolah tentunya banyak, ditambah dengan sekolah agama petang. Dia selalu meragam tatkala dibawa bersama. Namun, saya gagahkan menghadapi apa jua kerenahnya.

Saya pergi ke Masjid Bandar Baru Uda dari Kulaijaya dengan menaiki kereta sedangkan suami dari tempat kerjanya di Tanjung Langsat (nun di penghujung Pasir Gudang) dengan menunggang motorsikal. Waktu balik ke rumah kami kejar-mengejar di jalanan yang memakan masa selama setengah jam. Seronok pula, tidak sabar menunggu Rabu minggu hadapan untuk main kejar-kejar tengah-tengah malam…

Hal ini tidak berani saya kongsikan di laman sosial. Bimbang pula ada yang mengambil kesempatan. Maklumlah sewaktu pulang dari kursus biasanya suasana sekitar perumahan kami sudah sunyi sepi. Bahaya…

Kursus Asas di masjid berdekatan bukannya tiada tetapi waktu kursus adalah pada hujung minggu dan kami ada komitmen lain pada waktu tersebut. Kursus ini diadakan sebanyak 15 siri iaitu bersamaan 15 minggu. Ianya sangat bermanfaat dan pada hemat saya ia adalah ‘WAJIB’ dihadiri oleh sesiapa juga yang ingin mengerjakan haji.

Kursus Asas Haji terbuka kepada umum, sesiapa juga boleh mengikutinya dan ianya percuma.

Pada hari terakhir kursus, suami saya ada merakam pengajaran Ustaz Abu Bakar bin Watak, pembimbing kursus asas haji di masjid tersebut. Setiap malam Rabu kehadiran memang penuh dan tempat parkir keretalah yang selalunya agak menyusahkan saya sebagai orang perempuan. Ah, hendak seribu daya, tidak hendak satu dalih pun cukup.

Pengajaran Ustaz Abu Bakar jelas dan menarik. Masya-Allah, saya agak merasa kagum dengan kebolehannya berdiri dan berjalan ke bahagian lelaki dan wanita sewaktu mengajar. Ianya membantu kami yang sudah berusia ini untuk kekal memberikan fokus kepada pelajaran. Tidak sempat hendak tidur

Ini adalah video rakaman tersebut. Pada minit-minit awal, kepala tuan/ puan perlu ditelengkan sedikit. Mohon maaf ye.

Kursus Intensif Haji

Pada 23 dan 24 Mei pula kami mengikuti Kursus Intensif Haji di UTM Skudai. Di dalam kursus ini ada ujian bertulis. Sesiapa yang ‘berkeperluan’ akan ditambah dengan Kursus Khas Haji.

Kursus Perdana Haji

Pada 15 dan 16 Ogos pula kami mengikuti Kursus Perdana Haji di UTHM, Parit Raja. Terasa seperti sudah berada di Mina pula. Sepulangnya dari kursus, kaki saya bengkak dan sakit. Maklumlah kaki orang manja… Apa tidaknya, kami menjalani praktikal, tawaf, sa’ei dan melontar sebagaimana jarak dan situasi sebenar.

Berjalan ke tempat jamrah
Kursus Perdana Haji

Suspen pula rasa hati, mampukah aku? La haula wala quwwata illa billah…

Glamour

Ketika menjalani kursus, saya mendapati jurugambar sangat rajin mengambil gambar. Saya terfikir-fikir juga untuk apakah gambar-gambar itu digunakan?

Tibalah ke upacara penutup kursus. Rupa-rupanya tujuan gambar diambil adalah untuk kami mengambil pengajaran akan kesalahan-kesalahan kami.

Contohnya;
1. Memakai ihram tetapi memakai baju panas di dalam bagi lelaki.
2. Memakai ihram tetapi berseluar panjang di sebelah dalam bagi lelaki.
3. Tidak memakai stokin bagi wanita ketika mengerjakan tawaf.

Aduh, ada ke tidak muka aku? Anak-anak muda kata ‘bengang giler’ lah masa itu. Walau bagaimanapun, pihak penganjur menjelaskan bahawa bukanlah tujuan mereka untuk mengaibkan sesiapa.

Ketika melakukan latihan sa’ie saya terdengar juga ustaz-ustaz mengingatkan, “Waktu ihram, tidak boleh memakai niqab.” Memang terdapat tiga hingga empat orang wanita berniqab ketika itu. Saya memakai niqab bertopi yang kawan saya pinjamkan.

Sewaktu berkesempatan mengemukakan kemusykilan kepada ustazah bertugas, saya bertanyakan soalan bagaimanakah kedudukan wanita yang berniqab. Adakah boleh mereka mengenakan niqab?

Ustazah tersebut menjelaskan, boleh asalkan yang berawning iaitu kain niqab itu tidak mencecah kulit wajah.

Inilah niqab yang akan saya pakai ketika ihram, insya-Allah. Terima kasih kepada teman yang meminjamkan.

Niqab haji dan umrah
Niqab Semasa Ihram

Masa inilah saya sempat merakam video Kipas Giant di Masjid UTHM .

Ketika itu hanya beberapa detik sebelum azan subuh. Video dirakam dari tempat solat wanita di bahagian atas. Tempat wuduk juga ada di tingkat atas. Kedudukan tempat wuduk sedemikian amat mesra pengguna. Tahniah UTHM.

Sumbangan Badan Korporat

Keperluan Haji
Sumbangan Badan Korporat

Di sini ingin saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan jazakumullahu khaira al-jaza’ kepada badan-badan korporat yang telah menyumbangkan barangan keperluan kepada semua jemaah haji Malaysia 2014.

1. Maybank – beg dan sejadah
2. Pharmaniaga – Kit topeng muka
3. Yayasan Felda – beg peralatan mandi
4. Colgate – Berus gigi, ubat gigi
5. TM – Botol spray wuduk dan lampu suluh
6. NationWide Express – Uncang kasut dan batu untuk melontar jamrah
7. CCM – Ubat-ubatan
8. Bank Rakyat – Mini Spray Water Fan (yang paling saya suka)
9. Minyak angin hijau cap Lang dan lain-lain ubat
10. Ubat gigi Safi
11. Berus gigi Oral B
12. Sim kad Mobily (sim kad pun ada… masya-Allah!)
13. Takaful Malaysia – Buku Panduan Ibadat Haji Wanita

Inilah rupa Mini Spray Water Fan. Pihak Tabung Haji sudah pesan awal-awal supaya sorokkan barang ini daripada cucu-cucu semasa kursus perdana haji tempohari. Kalau hendak juga, tunggu datuk balik haji. Eh, bukan cucu saja yang suka, nenek pun suka juga…

Semoga Allah SWT memberkati rezeki semua pihak yang bermurah hati, Allahumma aamiiiiiin.

Pergi Haji…

Insya-Allah kami akan berangkat ke Mekah pada 18.9.2014 melalui KLIA dengan menaiki pesawat KT48 pada jam 1.30 pagi. Ujian sungguh! Rumah saya hanya 10 minit perjalanan dari Lapangan Terbang Sultan Ismail, Senai. Mengapa KLIA? Hai, banyak komenlah pulak! Senyum… syukur…

Sehubungan dengan itu, saya menyusun sepuluh jari memohon kemaafaan di atas segala salah silap saya sepanjang perkenalan kita sama ada disengajakan atau tidak. Doakan kami dan semua jemaah haji 2014 bersamaan 1435H mendapat haji yang mabrur.

Assalamualaikum. Ilal liqo’… Insya-Allah.

Pengucapan Awam Dari Kacamata Islam (Public Speaking)

Pendahuluan

Assalamualaikum tuan puan yang saya muliakan sekalian. Apa khabar? Semoga semuanya baik-baik sahaja di bawah lindungan rahmat dan kasih sayang Allah.

Pada hari yang berbahagia ini saya ingin berkongsi tentang pengucapan awam. Sepanjang perjalanan hidup tuan/puan pasti ada seseorang tokoh pengucap yang menjadi kesukaan tuan/puan bukan?

Mengapa tuan/puan suka mendengarkan kata-katanya? Adakah ucapannya itu mampu menyuntik motivasi, inspirasi, mencolek hati atau dia itu kacak dan lawa?

Bagaimana kalau tuan/puan pula diminta untuk berucap di khalayak ramai? Bersediakah atau menggigilkah? Hehehe…….. menonton atau menjadi pendengar memang seronok. Macam-macam kita boleh komen orang yang berdiri di hadapan itu bukan?

“Kau nampak tak, jari dia menggigil…… jelas kelihatan di slaid…… Eh, pembentang yang kedua tu boringlah, ada ke dia baca nota dari awal sambil ke sudah. Aku pun boleh baca sendiri, tak payah datang sini pun tak apa….. nasib baiklah muka dia kacak!”

Haish, bukan senang hendak bercakap di hadapan orang ramai! Bayangkanlah satu dewan kesemua mata mencorong memandang kita dari atas ke bawah.

Itu tidak termasuk yang berbual-bual sesama sendiri. Langsung tidak menghormati kita yang terpacak berdiri di pentas. Kalau tidak kuat semangat, mahu menangis dan berlari pulang ke rumah dibuatnya!

Pengucapan Awam
Pengucapan Awam

Kisah Sebenar Pengucapan Awam

Ustazah Norhafizah Musa seorang penalis dalam rancangan Usrati di Radio IKIM.fm pernah berkongsi kisah dirinya. Semasa kecil dia sering digesa oleh ibu bapanya untuk memasuki pelbagai pertandingan di sekolah.

Pertama kali memasuki pertandingan tilawah al-Quran semasa darjah satu dia merasa sangat gemuruh. Dia membaca ayat al-Quran berhelai-helai sehingga hilang suara. Dia hanya memberhentikan bacaan apabila penjaga masa datang dan memberitahu supaya berhentikan bacaan kerana masa sudah lama habis.

Loceng (sudu yang diketuk pada cawan) telah dibunyikan berkali-kali tetapi Ustazah Norhafizah tidak mendengar. Hampir sumbing cawan tersebut diketuk-ketuk oleh penjaga masa.

Tentu sahaja kita tidak akan mendengar bunyi dari luar diri seandainya bunyi degupan jantung sendiri sangat jelas pada pendengaran kita…… Hah…… cuba kita bayangkan perasaanya saat itu………

Syukur alhamdulillah, kini beliau memahami mengapa ibu bapanya mendidik beliau sedemikian. Jadilah beliau sebagaimana yang kita saksikan hari ini. Syukur alhamdulillah kita mendapat nikmat ilmu agama berkat kemampuan beliau berani berbicara di hadapan khalayak.

 

Kursus Pengucapan Awam

Dalam dunia ini memang ada manusia istimewa yang dianugerahi Allah kemampuan berbicara di khalayak awam. Bagaimana pula dengan individu yang berdarah gemuruh?

Situasi bertambah parah apabila tuntutan tugasnya memerlukan dia mempunyai kemahiran pengucapan awam.

Ah, boleh stres jadinya…… ibarat makan tak lalu, tidur tak lena, mandi tak basah, buang air besar pun tidak lawas. Ianya boleh mengundang masalah kesihatan yang lain pula.

Bagaimana sekiranya kita sudah lanjut umur serta sudah berkerjaya, masihkah ada esok bagiku? Esok untuk siapa?

Jangan risau tuan/puan sekalian, kebesaran seseorang bukanlah terletak di mana dia berada tetapi ke arah mana pergerakannya. Hendak seribu cara, tidak hendak satu dalih pun mencukupi.

Kemahiran pengucapan awam memang perlu bagi sesetengah individu. Berita baiknya pula ialah ia suatu kemahiran yang boleh diasah dan dipelajari serta dikuasai.

Kelab Pidato perdana menyediakan ruang untuk sesiapa yang mahu memajukan diri. Testimoni daripada rakan-rakan kita yang sudah menyertainya juga menggalakkan. Silalah baca di bawah ini:

Bersesuaian dengan tema blog saya yang membicarakan isu-isu berkaitan Islam, rasanya moleklah di sini saya kongsikan tiga belas rukun komunikasi dalam Islam.

Ia adalah prinsip-prinsip yang perlu dipatuhi bagi merealisasikan impian menjadi pengucap awam yang berkesan.

Tiga Belas Rukun Pengucapan Awam Berkesan Dari Kacamata Islam

Rukun Pengucapan Awam Islam
Tiga Belas Rukun Pengucapan Awam Berkesan

1. Rancang Idea Sebelum Bercakap

Pengucapan awam yang berkesan ibarat projek besar yang kompleks yang memerlukan perancangan rapi. Kaedah pengucapan yang dirancang dengan baik dan sistematik melambangkan kebijaksanaan pengucap.

Rukun yang pertama ini sangat penting. Saya sendiri walaupun sudah biasa bercakap di hadapan khalayak, tetap akan meluangkan masa untuk menyusun idea dan mencari bahan secukupnya.

Saya akan ulang-ulang dari awal hingga akhir paling kurang tiga kali di samping membuat catatan ringkas di atas sehelai kertas yang muat di telapak tangan.

Firman Allah Taala:

an-Nahl ayat 125

2. Analisis Audien (Pendengar)

Cuba kenali mereka yang akan menjadi audien kita dari segi pengetahuan sedia ada serta sikap mereka terhadap subjek yang akan kita sampaikan. Maklumat-maklumat ini amat mustahak diambil kira ketika merancang isi ucapan atau mesej kepada pendengar.

Ianya demikian kerana setiap manusia adalah unik dan mempunyai keupayaan yang berbeza dalam memahami mesej yang diterima.

Perolehi seberapa banyak maklumat tentang audien seperti ; bilangan, lingkungan umur, jantina, taraf perkahwinan, bangsa, latarbelakang sosial dan budaya, taraf pendidikan, bahasa, kerjaya dan minat

Sabda Rasulullah SAW:

“Berbicaralah kepada manusia menurut kadar akal (kecerdasan) mereka masing-masing.” (Riwayat Muslim)

3. Pastikan Isi Ucapan Adalah Benar

Jika perlu membuat rujukan, rujuklah kepada sumber yang berautoriti dan berkredibiliti. Kebenaran dan kesahihan bicara memang dititikberatkan oleh Islam serta pakar-pakar komunikasi moden.

Kata-kata yang ditunjangi kepalsuan hanya membawa kepada kebinasaan. Selain dari itu, ia juga akan memusnahkan kredibiliti kita, organisasi yang kita wakili serta fahaman yang menjadi anutan kita.

Firman Allah Taala:

al-Ahzab ayat 70

Sabda Rasulullah SAW:

Pengucapan awam dari kacamata Islam - Hadis Busuknya Pembohongan
Hadis Busuknya Pembohongan

Sayyidina Abdullah bin Umar r.anhuma meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda, “Apabila seseorang hamba bercakap dusta, maka malaikat akan menjauhkan diri daripadanya sejauh sebatu kerana busuk pendustaannya itu.” (At-Tirmizi)(1)

4. Gaya Bahasa Hendaklah Bersesuaian dan Baik

Bahasa melambangkan bangsa. Allah mencipta semua bahasa dengan keindahannya masing-masing.

Manusialah yang mencemari keindahan bahasa itu dengan memilih untuk menggunakan perkataan yang kotor lagi keji.

Firman Allah Taala:

al-isra' ayat 53

Firman Allah Taala:

al-Baqarah ayat 83

Firman Allah Taala:

an-Nisa' ayat 8

Sabda Rasulullah SAW:

Pengucapan awam dari kacamata Islam - Hadis Bercakap Yang Baik-baik Atau Diam Saja
Hadis Bercakap Yang Baik-baik Atau Diam Saja

Sayyidina Abu Hurairah r.anhu berkata Rasulullah SAW. bersabda, “Sesiapa yang beriman kepada Allah SWT. dan hari akhirat hendaklah dia memperkatakan perkara yang baik ataupun dia diam.” (Bukhari)(2)

5. Nada Percakapan Hendaklah Terkawal dan Bersesuaian

Lontaran suara yang yang lunak serta tuturkata yang lemah lembut merupakan ciri penting dalam usaha-usaha membujuk dan mempengaruhi.

Kelunakan suara mampu menghunjam ke dasar kalbu lantas memadamkan api pertentangan. Nada suara tuan/puan perlu ada variasi, bukannya mendatar.

Pastikan kelantangan suara kita sesuai dengan suasana sekitar, saiz dan tahap kebisingan. Jika terlalu kuat, kita akan kelihatan seperti menjerit. Pendengar pastinya tidak selesa diperlakukan sedemikian.

Sebaliknya jika terlalu perlahan butir bicara kita tidak dapat difahami.

Nada suara pula tinggikan atau rendahkan mengikut keperluan.

Kelajuan percakapan suara boleh dipelbagaikan mengikut tempat dan komposisi audien sama ada sedikit atau ramai. Bercakaplah lambat-lambat untuk menerangkan perkara yang kompleks dan sukar difahami.

Bercakaplah sepatah demi sepatah jika berucap di tempat terbuka seperti di padang atau di masjid yang bertujuan untuk didengari dan diambil perhatian oleh penduduk sekitar. Bercakap lambat-lambat perlu kerana kawasan ini menyebabkan suara kita boleh melantun semula.

Suasana akan menjadi hingar-bingar dan tidak dapat difahami mesej yang hendak disampaikan jika bercakap laju-laju di tempat seperti di atas.

Cuba dengarkan pengacara majlis pertandingan kawad ini bertutur. Dia bercakap sepatah demi sepatah pada durasi 10:44 hingga 11:20.

Tentukan juga bilakah masa untuk berhenti, meneruskan ucapan, menarik dan menghembus nafas. (tolong jangan bernafas di mikrofon ye, tak rela I mendengarkannya……).

Elakkan juga bunyi-bunyi yang tidak berkenaan seperti; ’emm… uh… er..eeee’.. a… aaaa….” Kemahiran yang kelihatannya remeh temeh ini memerlukan latihan berterusan.

Firman Allah Taala:

Taha ayat 43-44

Firman Allah Taala:

Luqman ayat 19

Sabda Rasulullah SAW:

Pengucapan awam dari kacamata Islam - Hadis Tentang Lemah-lembut dan Bertolak-ansur
Hadis Tentang Lemah-lembut dan Bertolak-ansur

Sayyidina ‘Abdullah bin Mas’ud r.anhu berkata Rasulullah SAW. bersabda, “Tidakkah saya memberitahu kamu mengenai seseorang yang api neraka haram ke atasnya dan dia haram ke atas api neraka? Dia ialah orang yang hampir kepada semua orang lain dan berkeperibadian lembut serta mudah dalam berurusan dengan orang lain.” (Tirmizi)(3)

6. Susunan Maklumat Jelas dan Berstruktur

Mesej yang tersusun dan jelas membantu audien memahami dengan mudah. Selain dari itu ia juga menampakkan persediaan dan kebijaksanaan pada pihak pengucap.

Sebaliknya mesej yang kabur dan bercelaru bakal mengelirukan dan berpotensi menimbulkan pertentangan.

Firman Allah Taala:

an-Nur ayat 54

7. Bahasa Badan Perlu Menyokong Lisan

Becakaplah dari lubuk hati yang paling dalam dan bersemangat. Ia akan menjangkit kepada audien atau pendengar untuk bersama menghayati ucapan dan butir bicara yang kita sampaikan. Elakkan berucap seperti membaca warta berita.

Imam Muslim dan Ibnu Majah pernah meriwayatkan:

“Apabila Rasulullah s.a.w berkhutbah, kedua matanya merah, suaranya lantang (nyaring) dan semangatnya bangkit bagai seorang Panglima perang yang memperingatkan tentang kedatangan musuh yang ingin memerangi umat Islam pada ketika pagi atau petangnya.” (Riwayat Muslim dan Ibnu Majah)

8. Berhujah Dengan Waras

Jika ditakdirkan kita perlu berhujah di dalam ucapan yang cuba kita sampaikan, maka berhujahlah dengan hujah yang rasional dan waras.

Berbalas hujah hanya bersenjatakan emosi semata kelak hanya menonjolkan ketidakmatangan kita sebagai pengucap.

Firman Allah Taala:

an-Nahl ayat 125

Sabda Rasulullah SAW:

Pengucapan awam dari kacamata Islam - Hadis Anjuran Berakhlak Mulia
Hadis Anjuran Berakhlak Mulia

Sayyidina Umamah r.anhu berkata, Rasulullah SAW. bersabda, “Saya menjamin (untuk mendapatkan) sebuah mahligai di pinggir syurga bagi seseorang yang tidak ingin bertengkar walaupun dia di pihak yang benar,

dan (untuk mendapatkan) sebuah mahligai di tengah syurga bagi seseorang yang tidak berbohong walaupun semasa dia bergurau

dan (untuk mendapatkan) sebuah mahligai di darjat yang tertinggi daripada syurga bagi seseorang yang memperelokkan akhlaknya.” (Abu Daud)(4)

9. Ambil Kira Pendapat Orang Lain

Betapa hebatpun keilmuan seseorang, ia hanyalah setitik daripada selautan ilmu Allah. Allah juga tidak memberi semua ilmu kepada seseorang.

Oleh yang demikian, adalah lumrah sekiranya didapati sipolan mahir dalam bidang ini tetapi naïf pula dalam bidang itu. Oleh yang demikian berlapang dada dan bersedia menerima pandangan pihak lain adalah suatu sikap yang terpuji.

Bak kata pepatah, ‘Ular yang menyusur akar tidak akan hilang bisanya.’

Firman Allah Taala:

(9.1)aliimran159

Firman Allah Taala:

asy-Syura ayat 38

10. Amalkan Apa Yang Diucapkan

Kepimpinan melalui teladan. Dakwah bil hal iaitu menyampaikan mesej melalui tabiat atau akhlak yang baik adalah lebih berkesan daripada semata-mata dakwah bil lisan iaitu bercakap atau berceramah.

Kita sendiri dapat merasakan kadang kala seorang penceramah itu suaranya tidaklah sesedap mana. Bercakap pula dengan pelat kedaerahan beliau tetapi bicaranya itu menusuk ke hati dan mudah kita ingati seterusnya mengamalkan apa yang beliau sarankan.

Sebaliknya ada pula penceramah yang kelihatan hebat, lengkap dengan alat bantu yang mampu mengekalkan perhatian pendengar sehingga ke ayat terakhir. Namun, ianya hanya berakhir di dewan itu sahaja. Hanya sampai ke daun telinga buat halwa pendengaran sahaja.

Sesuatu Yang ……… Tentang KL Server.net

Wah, ada berita baiklah! KL Server.net sedang mengadakan promosi pendaftaran domain baru serendah RM20.00. Promosi berlangsung sehingga 28 Februari 2013 saja.

Harga RM20.00 yang ditawarkan itu memang murah. Harga biasa adalah RM35.00. Sila rujuk SINI untuk menyemak nama domain. Daftar segera domain idaman tuan/ puan sebelum ianya disambar pesaing tuan/ puan.

KL Server.net
KL Server.net

Baiklah, menyentuh tentang hosting pula. Untuk pengetahuan tuan-tuan dan puan-puan sekalian, dahulu saya berpindah ke KL Server.net adalah kerana harga harga pakej hosting yang mereka tawarkan adalah di antara yang murah dan berbaloi-baloi di Malaysia. Ketika itu saya memilih salah satu pakej yang di tawarkan di SINI

Saya ada dua domain di SANA. Oleh kerana pakej yang saya pilih adalah Free Domain Web Hosting, maka salah satu domain tersebut saya perolehi secara percuma sahaja.

Pada awalnya saya hanya bertawakal kerana pemilik KL Server.net adalah lulusan Universiti di Mesir. Dalam minda saya ada juga terdetik, tahukah ustaz ini mengendalikan perkara-perkara teknikal sebegini?

Ternyata sangkaan itu meleset. Perkhidmatan yang diberikan adalah setanding dengan syarikat-syarikat yang lain. Tambahan pula isteri beliau (women entrepreneurs) adalah rakan saya di fb dan sering menulis status di dalam Bahasa Inggeris. In shaa Allah ia adalah gandingan yang mantap.

Petua Murah Rezeki

Assalamualaikum tuan-tuan dan puan-puan yang saya muliakan sekalian.

Sedar tidak sedar bulan Februari sudah hampir tiba ke penghujungnya. Sedar tidak sedar juga rupa-rupanya saya belum mengeluarkan apa-apa artikel lagi bulan ini.

Hemmmh…. Bulan ini suatu hal yang mencabar dan menyentap usaha saya untuk istiqamah menyumbang yang terbaik untuk ummah.

Hendak tahu apa dia? Tepuk tangan dulu……. Dah abisy dah……. Hahaha……. (Ini ketawa cedih taw!) Eleh, buang masa saja sedih-sedih kan?

Stress?
Bertenang……

Kredit gambar: http://www.rudecactus.com/archives/DSC02756.edit-thumb.jpg

Ini blog autopilot punya pasallah. Apa itu blog autopilot Mykrk? Kalau hendak tahu bacalah di SINI.

Tetapi, apabila di renung-renungkan semula, saya rasa sayang, kasihan dan empati serta simpati dengan blogger-blogger parasit ini.

Mereka mungkin sedang terdesak, dibebani hutang, dikejar along sipemiutang, perlukan duit untuk menampung kos bayaran hospital ibu-bapanya. Mungkin juga mereka sudah tidak tertahan sangat hendak berkahwin tetapi keluarga sebelah sana menetapkan wang hantaran yang melampau.

Kasihan kasihan kasihan………

Baiklah sayang ….. (blogger autopilot itulah, bukannya awak…… ngeh ngeh ngeh……) Sebagai orang kaya, saya ingin berkongsi petua bagaimana menjadi kaya.

Saya sudah mencuba (tahu kan, saya ini suka bereksperimen….) dan ternyata ianya MEMANG MEMANG MEMANG BERKESAN. Awak jangan baca saja, rugi tidak mencuba tau!


PETUA PERTAMA:

Baca Surah al-Waqiah setiap malam.

Dulu masa sekolah kan, saya duduk asrama sejak berumur 13 tahun. Asrama saya bukannya asrama penuh, tetapi asrama sesak.

Kami masuk asrama dengan membawa dapur minyak tanah dan periuk belanga. Masaklah apa yang terasa hendak makan. Kalau malas, laparlah jawabnya!

Kalau balik kampung, saya sungguh berbesar hati kalau emak suruh bawa sekali beras, kentang, tepung, bawang, cili padi dan lain-lain bahan memasak. Cara ini akan menjimatkan duit yang emak bekalkan.

Kadang-kadang di rumah emak pun tiada apa-apa, maklumlah emak cuma penoreh getah bukannya orang kaya. Saya pulanglah ke asmara asrama dengan rasa sedikit gusar.

Gusar sebab…… alamak…… nanti kena beli minyak tanah, beras, sardine, telur….. apa yang tinggal untuk beli jajan? Huwa……

Tapi saya ada rahsia……. Syyy, jangan bagitahu orang lain tau! Saya cerita kat awak je sorang……. Waktu-waktu macam itu, saya rajin-rajinlah baca Surah al-Waqiah! Hik hik hik……..

Nanti kan……… tahu-tahu je bapak kita hantar money order tau! Kita tak mintak pon, kita takde tepon-tepon pon……… Allah bagi mimpi kat bapak kita agaknya………. Best kan?

Semasa menjadi guru sandaran pun Allah SWT tunjukkan cash kebenaran berkenaan fadhilat membaca surah ini. Guru sandaran akan mendapat gaji selepas tiga bulan berkhidmat. Apabila memasuki tahun baru, hal yang sama akan kami hadapi.

Pada tahun kedua berkhidmat, tiga bulan pertama saya belum mendapat gaji. Alhamdulillah berkat istiqamah dengan amalan ini, sayalah juga orang pertama yang akan membayar sewa rumah dan duit dapur.

Kawan-kawan bising, “Engkau kata belum dapat gaji, tapi steady je.” Waktu rehat pula, ada sahaja yang belanja saya makan.

Sekarang ini, terkadang saya agak malu-malu dengan Allah SWT untuk membacanya. Malu sebab rezeki mencurah tidak putus-putus.

Namun, saya lebih malu lagi sekiranya dengan sombong meninggalkan amalan ini sedangkan para isteri Rasulullah SAW dan para sahabat juga mengamalkannya.

Oleh yang demikianlah, hati mereka kaya dan tidak meminta-meminta kepada makhluk serta maksiat kepada Allah di dalam hal rezeki.

PETUA KEDUA:

Awak, awak solat tak? APA? KADANG-KADANG? Memanglah semekin semekut jadiknya!

Awak nak tahu tak? Orang yang mendirikan solat lima waktu pada awal waktunya dengan wuduk yang sempurna akan mendapat LIMA GANJARAN.

1. Diangkat kesempitan hidup
2. Diangkat azab kubur
3. Menerima buku catatan dari tangan kanan
4. Melintas titian sirat sepantas kilat
5. Masuk syurga tanpa hisab

Kalau awak perhatikan lima senarai di atas, hanya satu sahaja ganjaran solat itu untuk urusan dunia kita. Empat ganjaran lagi adalah untuk keperluan kita di alam barzah.

Apakah maknanya itu sayang? Maknanya dunia ini kecil sedangkan akhirat itu besar……

Tetapi, kecil-kecil dunia ini, lantaran urusan ‘mengisi perut’ itulah manusia saling dengki-mendengki, fitnah-memfitnah, tipu menipu, saling memarahi, hasud-menghasud sehingga menjadi saling zalim-menzalimi.

Hal ini Rasulullah SAW telah sebut di dalam hadis ini:
hadis akhir zaman, penyakit umat-umat dahulu
Ertinya:
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu”.

Sahabat bertanya, “Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?”

Nabi saw. menjawab, “Penyakit-penyakit itu ialah;
1. Terlalu banyak seronok,
2. Terlalu mewah,
3. Menghimpun harta sebanyak mungkin,
4. Tipu menipu dalam merebut harta-benda dunia,
5. Saling memarahi,
6. Hasud menghasud sehingga jadi zalim menzalimi”.

Hadis riwayat al-Hakim

PETUA KETIGA:

“Tiga macam manusia yang semuanya mendapat jaminan (perlindungan) Allah.

Jika masih hidup, mereka diberi rezeki dan dicukupi (segala keperluannya),
dan jika telah mati, Allah سبحانه وتعالى pasti memasukkannya ke dalam syurga:

1. Orang yang memasuki rumahnya dan memberi salam, maka dia mendapat jaminan Allah.
2. Orang yang pergi ke masjid, maka dia mendapat jaminan Allah, dan
3. Orang yang keluar di jalan Allah, maka dia mendapat jaminan Allah.”

Jaminan tersebut termateri di dalam hadis berikut di bawah ini:

keutamaan jihad
Keutamaan jihad 71.1336

Maksudnya: Dari Abu Umamah رضي الله عنه meriwayatkan bahwa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda, “Tiga macam manusia yang semuanya mendapat jaminan (perlindungan) Allah.

Jika masih hidup, mereka diberi rezeki dan dicukupi (segala keperluannya),

dan jika telah mati, Allah سبحانه وتعالى pasti memasukkannya ke dalam syurga:

(1) Orang yang memasuki rumahnya dan memberi salam, maka dia mendapat jaminan Allah.

(2) Orang yang pergi ke masjid, maka dia mendapat jaminan Allah, dan

(3) Orang yang keluar di jalan Allah, maka dia mendapat jaminan Allah.”

Hadis riwayat Ibnu Hibban. Pentahqiq berkata, “Hadits ini shahih 2/252”

Saya rasa memadailah dengan tiga petua murah rezeki itu. Awak nak tahu tak? Saya sebenarnya banyak membeli ebook untuk bisnes di internet ini. Sudah beratus ringgit ebook saya beli. Tetapi mungkin jiwa bisnes itu bukan jiwa saya, saya berpada dengan tiga petua di atas sahaja.

Saya ini penganggur. Namun masalah besar saya ialah, kalau cucuk kad ATM saya boleh tekan berapa sahaja RM yang saya mahu. Awak ingat saya menipu ke?

Sebab itulah saya tidak suka orang tahu siapa saya. Sebab apa? Sebab saya kayalah! Kwang kwang kwang (ini ketawa berlagak namanya!)

Ye, blog ini pun bukan murah-murah pakej yang saya ambil tau! Theme blog ini pun bukan percuma. Awak tidak percaya lagi?

Awak, awak hentikanlah kegiatan awak tu. Bukan blog saya saja yang awak aniaya. Awak tidak akan ke mana dengan duit yang awak dapat dengan cara tidak sah itu.

Tambahan pula ramai lagi blogger yang marah kat awak. Saya tak marah cuma gerem aje. Dalam masa yang sama saya pun kasihan kat awak, saya sayang kat awak …….. saaaaayang sesangat…….

Awak nak tahu tak. (Hek eleh macamlah kau saja yang tahu Mykrk!) Kadang-kadang kan, kita ini memang sudah ada rezeki yang Allah hendak beri.

Cabarannya ialah diri kita sendiri. Allah tahan sebentar rezeki itu akibat perangai kita sendiri.

عَنْ ثَوْبَانَ رَضِيَ الله عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

لاَ يُرَدُّ الْقَدَرَ إِلاَّ الدُّعَاءُ، وَلاَ يَزِيْدُ فِى الْعُمُرِ إِلاَّ الْبِرُّ

وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيُحْرَمُ الرِّزْقَ بِالذَّنْبِ يُصِيْبُهُ

رواه الحاكم وقال هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه، ووافقه الذهبي

Sayyidina Thauban r.anhu berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda, “Tidak ada yang boleh mengubah takdir selain daripada doa. Tiada apa-apa yang boleh memanjangkan umur selain daripada kebajikan. (kadang-kadang) disebabkan perbuatan dosa, seseorang itu terhindar daripada rezekinya.” (Mustadrak Hakim)

Selain daripada itu di dalam suatu kisah para sahabat, Rasulullah SAW pernah menasihati seorang sahabat yang bernama Hakim bin Hizam r.a.

Nasihat baginda, “Hakim, harta ini ialah seumpama kebun yang hijau. Zahirnya nampak manis tetapi kaedahnya ialah kalau harta itu didapati dengan hati yang ‘istighna’ (perasaan kaya hati dan tidak perlu kepada kemewahan dunia) maka harta itu akan diberkati.

Sekiranya harta itu didapati dengan tamak dan gelojoh maka harta itu tidak akan diberkati. Keadaan orang yang tamak seumpama seorang yang terus makan sepanjang masa tetapi tidak berasa kenyang (seumpama penghidap penyakit ju’ul baqar)”

إن الرزق ليطلب العبد كما يطلبه أجله
“Sesungguhnya rezeki seseorang hamba itu akan mengejarnya sebagaimana maut mengejarnya.”

Sebelum saya menutup bicara, jutaan kemaafan saya pohonkan daripada awak. Saya pun bukannya baik sangat.

Saya pun takut dengan satu peringatan Rasulullah SAW.

Lagha
Hindari Perkara Sia-sia

Maknanya;
Sayyidina Anas bin Malik r.a berkata, “Seorang lelaki dalam kalangan para sahabat telah meninggal dunia.

Maka seorang lelaki lain berkata kepada mayat itu, “Berita gembira, syurga untuk kamu.”

Lalu Rasulullah SAW bersabda kepada lelaki itu, “Bagaimana kamu boleh mengatakan demikian sedangkan kamu tidak mengetahui hakikat sebenarnya?

Mungkin si mati ini telah mengeluarkan kata-kata yang sia-sia ataupun dia pernah bakhil terhadap perkara yang tidak akan mengurangkan hartanya (jika diberi kepada orang).”

(Seumpama mengajar ilmu agama, meminjamkan sesuatu kepada orang ataupun membelanjakan sesuatu di jalan Allah SWT kerana perbuatan sedemikian tidak akan mengurangkan ilmu juga harta.)

Hadis riwayat at-Tirmizi.

Kalau Engkau tidak marah ya Allah, fa laa ubaali (maka aku tidak kesah…….)
Ya Allah, ubun-ubunku di tangan-Mu……

In shaa Allah, saya juga akan mengikut jejak langkah Kak Jie.

Astaghfirullah al-azim. Wallahua’lam.

Rujukan:

1. فضيلة الشيخ محمد يوسف الكاندهلوى حفـظه لله تعالى. ١٤١٨ه. الأحاديث المنتحبة فى الصفات الست للدعوة إلى الله تعالى. نظام الدين دلهى الجديدة (الهند). مكتبة فيض عام. صفحة: ٣٦٤ & ٣٩٨
2. Maulana Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi. MUNTAKHAB AHADITH (Terjemahan B. Melayu). 2004. Kuala Lumpur: Klang Book Centre. m.s. 662 & 723.
3. Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki. 2008. 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman. Kedah: Khazanah Banjariah. Muka surat: 26-27
4. Allama Mohammad Zakariyya rah.alaih syeikhul hadith. 2004. KISAH PARA SAHABAT. Kuala Lumpur: ERA ILMU SDN. BHD. m.s 158.
5. Maulana Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi. الأحاديث المنتحبة Muntakhab Ahadis – Hadis-hadis Pilihan. 2012. Kuala Lumpur: Maktabah Ilmiah Sdn. Bhd. m.s 342 dan 662

Apakah Keistimewaan Majalah Fardu Ain Edisi 14 Kepada Mykrk?

Assalamualaikum wrt wbt.

Benarlah kata-kata Ustaz Dr Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman bahawa penulis akan merasakan suatu kelainan apabila tulisan mereka tersiar di media cetak. Meskipun tulisan tersebut sudah lama tersiar di blog sendiri, ‘rasa yang berbeza’itu akan kita alami sekiranya ia tercetak di atas kertas.

Saya memang memperuntukkan sejumlah wang untuk membeli beberapa majalah setiap bulan. Di antara majalah kegemaran kami sekeluarga ialah; Fardu Ain, Solusi, Anis, Asuh, Q & A, Al-Ustaz, Gen Q, Ana Muslim dan lain-lain lagi.

Boleh dikatakan saya ini menggilai buku……. (perasan sikit)

Beberapa bulan lalu saya terbaca pelawaan daripada Majalah Fardu Ain kepada para pembaca yang ingin berkongsi ilmu.

Ye, inilah percubaan pertama saya sejak berusia (cakap sudah tua kan senang!) untuk menghantar karya ke majalah. Semasa bersekolah dahulu pernah juga karya saya disiarkan di majalah dan radio.

Berdebar-debar semasa membeli majalah Fardu Ain Edisi ke-14 ini. Apa tidaknya, artikel yang saya hantar adalah berkenaan Solat Tarawih. Kalau tidak tersiar, maknanya ianya ditolaklah agaknya kan?

Baca tajuk-tajuk di muka hadapan……. tidak ada pun……. huwaaa sob sob, sedey……… eh, kontrol macho. “Kau menulis kerana apa ha?” “Oh, betulkan niat. Aku menulis bukan kerna nama…… (baca ikut irama lagu Ramli Sarip tau!)

Selak lagi, selak lagi…….. ihik ihik……… aduh, macam mana ni? Tersenyum saja mulut ni tidak boleh berhenti……… heh, jakun betul! Eh, mana ada…….. tipu………

Itulah kisahnya……… sukanya macam budak dapat gula-gula………

Baiklah kawan-kawan, inilah rupa halaman yang menyiarkan tulisan saya. Silalah dapatkan Majalah Fardu Ain Edisi 14. Halaman berapa? Halaman 74 dan 75.

Solat Sunat Tarawih dan Keutamaan Solat Wanita
Solat Sunat Tarawih dan Keutamaan Solat Wanita

Terlebih dahulu daripada itu, berbanyak-banyak kemaafan saya pohonkan kepada tuan/puan dan keampunan kepada Allah SWT. sekiranya ada kesilapan di dalam tulisan tersebut. Mudah-mudahan ada manfaatnya.

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Saya retua masih belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

Laman sesawang Majalah Fardu Ain: Klik sini
Facebook Majalah Fardu Ain: Klik sini
Artikel asal: Klik sini

Lepas ini hendak menulis lagi? Wallahua’lam……

Share/Save
Share/Save
Scroll to Top