Nak Cakap Sket……

Amalan-amalan Wajib Bagi Pesakit Gangguan Jin

Sakit ‘gangguan jin’ memang memeritkan. Datangnya tidak menentu. Namun, jika diamat-amati ternyata penyebabnya ialah nipisnya ‘benteng’ diri pesakit (walaupun bukan semua pesakit – maaf). Seandainya pesakit sudah disahkan sembuh, amalan-amalan kerohanian seumpama amalan fardu dan sunat (sunnah) amat perlu dititik-beratkan.

Jika anda leka dan bermalas-malasan, maka bersiap siagalah dengan gangguan-gangguan mereka. Anda harus akur bahawa tubuh badan anda sudah bukan seperti insan normal lainnya. Di dalam badan anda sudah ada highway laluan mereka. Tutupi jalan-jalan tersebut dengan amalan-amalan agama.

Yakinlah bahawa sesungguhnya Allah سبحانه وتعالى amat mengasihi anda. Dia memberi ujian tersebut kerana hakikatnya Dia mahu memberi anda amalan tambahan agar anda lebih dekat kepadaNya.

Menurut sepotong hadith, (mafhumnya lebih kurang); Allah سبحانه وتعالى telah menetapkan kedudukan seseorang pada suatu darjat tertentu. Namun apabila Allah mendapati orang tersebut belum juga dapat mencapai tahap yang telah Dia tetapkan melalui amalannya, maka Allah سبحانه وتعالى menurunkan ujian berupa sakit dan sebagainya.

Semuanya adalah agar dengan pahala penanggungan sakit dan lain-lain ujian itu, hamba tersebut akan sampai ke darjat tersebut. Oh, betapa Maha Pengasihnya Allah……..

Nota di bawah ini saya petik daripada: Forum Rawatan Sihir

Di sini saya perturunkan beberapa amalan yang perlu dilakukan oleh pesakit gangguan makhluk halus atau sihir yang disyorkan oleh ustaz Haji Abdul Malik Bin Haji Ladzim, iaitu anak murid Ustaz Walid Salam Bali, Mesir. Amalan-amalan ini bolehlah ditokok tambah atau disesuaikan dengan beberapa amalan yang pernah disyorkan di dalam forum ini.

AMALAN WAJIB PESAKIT:


1. Solat berjemaah di masjid atau surau (tempat di mana azan dilaungkan).
2. Sentiasa berwudhuk.
3. Baca بـِسـْــم ِ اللهِ الرَّحـْــمـَـٰــن ِ الرَّحِــيم ِ dalam semua perbuatan dan pekerjaan.
4. Amalkan selepas solat subuh 100 kali.

لاَ إ ِلـَـٰــهَ إ ِلاَّ اللـَّـهُ وَحـْــدَهُ لاَ شـَــر ِيــكَ لـَـهُ، لـَـهُ الـْـمُـلـْـكُ

وَلـَـهُ الـْحـَمـْــدُ يُحـْــيـِي وَيُـمـِــيتُ وَهُــوَ عـَــلـَى كـُلّ ِشـَــيْءٍ قـَــدِيـرٌ


Nota: Perkataan يُحـْــيـِي وَيُـمـِــيتُ boleh disebut atau tidak, terpulang kepada anda.

5. Amalkan membaca al-Quran
– PAGI Surah as-Soffat atau Yassin
– PETANG Surah ad-Dhukan atau al-Jin
6. Denar CD Ruqyah Syariah sehari 3 kali (Wajib dengar dengan khusyuk).
7. Bergaul dengan orang-orang yang soleh.
8. Jangan sesekali mendengar muzik yang diharamkan syariat.
9. Sentiasa menutup aurat dengan sempurna.
10. Perbanyakkan ucapan istighfar 100 kali sehari atau lebih.
11. Jangan berburuk sangka dengan Allah سبحانه وتعالى dan sesama manusia.
12. Baca ayat-ayat berikut ketika hendak tidur.
– Surah al-Fatihah
– Ayat al-Kursi
– Subhanallah 33 kali.
– Alhamdulillah 33 kali.
– Allahu Akbar 33 kali.
– Baca khawatim (penutup) surah al-Baqarah iaitu ayat 285-286 seperti di bawah:


(285) Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya.

(Mereka berkata): “Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya”. Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali”.

(286) Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.

(Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami.

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”.

13. Baca surah-surah berikut ketika hendak tidur dan ulangi sebanyak tiga kali:
– al-Ikhlas sekali.
– al-Falaq sekali.
– an-Nas sekali.
– KEMUDIAN DOA: “Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada kejahatan JIN dan Manusia”. Hembus atau isyarat meludah ke tapak tangan dan sapukan ke seluruh tubuh yang tercapai oleh tangan tanpa pengecualian.
14. Amalkan bacaan surah al-Baqarah (seluruhnya) setiap 3 hari sekali.
15. Perbanyakkan selawat ke atas Rasulullah صلى الله عليه وسلم sekurang-kurangnya 100 kali sehari.

Himpunan amalan berikut adalah yang termudah dan paling pantas untuk melindungi diri dan rumah kita dari gangguan jin atau syaitan.

Amalan berikut ini ada dalilnya.
Sila rujuk: Tafsir Ibnu Kathir Jilid 1 versi Bahasa Arab terbitan Darul Fikr, halaman 59 – athar daripada Abdullah ibn Mas’ud berkenaan amalan 10 ayat Surah al-Baqarah.

Sepuluh ayat itu ialah 4 ayat pada awal Surah al-Baqarah, ayat al-Kursi (255), 2 ayat selepas ayat al-Kursi (256 – 257) dan 3 ayat terakhir Surah Al-Baqarah.
Kelebihannya: Jika dibaca di dalam rumah pada waktu malam, syaitan tidak akan masuk ke dalam rumah itu pada malam tersebut.
Riwayat lain: Jika dibaca, maka syaitan dan segala sesuatu yang tidak menyenangkan tidak akan mendekatinya dan ahli keluarganya pada hari itu. Jika dibaca kepada orang yang gila maka akan sembuh penyakitnya itu.

Begitu juga amalan Tasbih Nabi Yunus, ada hadith yang berkaitan.

Diamalkan SETIAP PAGI dan SETIAP SELEPAS ASAR (hendak amal lebih, lagi bagus):


1. Al-Baqarah ayat 1-4, 255-257, 284-286 (Sila rujuk di ***1 di bawah, halaman 3 dan 4).
( anggaran 3 minit )
2. Selawat 50 kali – Selawat yang paling pendek ialah “ALLAH humma sali ‘ala Muhammad”

اللـَّــهـُــمَّ صـَــلّ ِ عـَــلـَــى مـُــحـَــمـّـَــدٍ


( anggaran 5 minit )
3. Tasbih Nabi Yunus (doa taubat Nabi Yunus di dalam perut ikan nun) 100 kali – sila rujuk Surah al-Anbiya 87 untuk Arabnya; sebutannya “LA ILAA HA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZ ZOOLIMIIIIIIN”

لاَ إ ِلـَـٰــهَ إ ِلاَّ أ َنـْــت َ سـُــبـْــحَــانـَــكَ إ ِنـِّـى كـُــنـْــت ُ مـِــن َ الظـّـَالـِــمـِــيــن



( anggaran 10 minit )

InsyaAllah dengan melaburkan masa 20 minit setiap pagi atau setiap petang, kita akan merasa lebih tenang. Konsentrasi kita kepada kerja dan amal juga dapat ditingkatkan.

Amalan tersebut insyaAllah dapat melindungi diri daripada dimasuki jin, sama ada jin sihir atau jin tanam anggur.

Sekiranya jin memasuki tubuh badan kita, kita akan:
1. Rasa takut melihat cermin di waktu malam (sebab akan nampak satu muka lain yang gelap dan menakutkan).
2. Rasa malas lakukan kerja atau solat.
3. Rasa lenguh berat di leher atau di bahu.
4. Membuat kita rasa pening, migrain atau susah berfikir.
5. Rasa sakit tetapi doktor pun tidak tahu apa puncanya walhal macam-macam pemeriksaan darah, X-ray, MRI, CT-scan sudah dilakukan.

Selain itu, amalan diatas insyaAllah dapat menghalang jin dan syaitan daripada memasuki rumah kediaman kita:

Sekiranya jin dan syaitan dapat masuk, mereka akan:
1. Menyebabkan anak kecil menjerit malam-malam buta, selain takut melihat sesuatu yang kita tidak Nampak.
2. Menganggu rehat tidur kita kerana dada atau kepala kita akan rasa ditindih benda berat.
3. Duduk atau berdiri berdekatan kita menyebabkan kita rasa rimas seolah-olah ada sesuatu yang menakutkan berdekatan kita.
4. Membuat bising di rumah seperti; mengetuk pintu, bumbung, mengalih kerusi meja dan lain-lain.

Untuk mereka yang ada masa, cuba juga tambahkan amalan seperti membaca Surah al-Baqarah sekali atau Surah Yasin sekali atau tiga kali setiap hari.

Secebis kisah masyarakat……………

“Sepulangnya dari berubat, badan saya terasa amat ringan dan boleh duduk tegak di atas kerusi sebelah pemandu. Selama ini masuk saja ke dalam kereta, sudah pasti kerusi itu terus saya baringkan.

Kalau memandu pun saya memandu dalam keadaan kerusi pemandu yang hampir terbaring, tapi mesti kereta auto dan power stering. Kalau tidak, balik rumah tidurlah tak bangun-bangun sampai esok. Sampai rumah apa lagi, saya pun mengemaslah rumah yang macam sarang jin itu.

Selama ini saya memang tidak pernah menjemput orang datang ke rumah kerana malu dengan keadaan rumah yang bersepah. Tetapi malangnya hanya dua hari sahaja saya sihat. Selama dua hari itu pula suami saya terganggu-ganggu tidurnya. Ada yang mencakar kaki dan menghempapnya.

Ketika ini saya merasakan badan saya amat sensitif kepada persekitaran. Dekat dengan pinggan mangkuk kotor sakit, dekat dengan kain baju berlonggok tidak berlipat sakit, dekat dengan benda yang berpalang atau bergantung sakit, dekat dengan sampah sakit, keluar rumah, sakit. Lihat suami, sakit. Tengok tv, sakit. Dengar radio pun sakit. Membuang sampah di belakang rumah lagilah sakit.

Apabila sakit masih berterusan, seorang lagi kawan mengajak kami ke rumah seorang ustaz. Berubat tiga kali belum sembuh juga. Ustaz itu menyuruh saya membaca doa manzil berterusan, bersedekah, berpuasa dan solat sunat taubat. Badan saya di’alin’ dengan tujuh biji telur ayam kampung sebanyak dua sesi. Malangnya tiada apa-apa yang ditemui di dalam telur itu.

Beliau mengatakan bahawa kalau orang ‘memberi’ samada separuh jin di badannya berpindah kepada orang yang diberi atau dia sudah tidak tahan hendak membelanya. Badan saya kesakitan kerana ‘mereka’ tidak serasi dengan saya (tidak diamalkan, lalu mereka tidak mendapat ‘upah’).

Dia juga memberitahu bahawa badan saya sudah menjadi seperti magnet. Apabila berpapasan dengan mana-mana jin, kesemua mereka akan memasuki badan saya. Jika berdekatan dengan orang yang membuat pemujaan, jin akan datang tetapi bukan ke arah mereka sebaliknya kepada saya…….ya Allah………saya sentiasa ketakutan di dalam rumah.

Pintu dan tingkap bertutup rapat sebab kadangkala sedang saya membaca surah Al-Baqarah pun (saya baca tiga hari sekali sejak berubat) badan tetap terasa sakit, bila diperiksa rupanya ada satu tingkap yang terbuka.

Penunjuk bahawa saya ini sihat ialah kemampuan saya untuk bersolat sambil berdiri. Tetapi yang sedihnya sedang saya elok solat berdiri, andai kedengaran loceng jiran India depan rumah saya bersembahyang, tidak semena-mena terjelepuk saya terduduk di dalam solat itu. Sedang molek membasuh pinggan, tiba-tiba nak terduduk bila kedengaran loceng India belakang rumah bersembahyang ‘dhuha’.

Pergi ke kedai orang Melayu (laris kedai ini), tetapi semasa hendak membayar di kaunter, kepala saya seperti disambar elektrik. Cepat-cepat saya ke belakang, lega sedikit. Pergi lagi ke kaunter tempat tuan kedai tu berdiri, sekali lagi kepala saya zzzzzrrrrt….aduhai, kenapakah ini?……

Makan di kedai pun masalah juga, saya terpaksa pastikan bahawa tuan punya kedai tidak menggunakan pelaris ‘jin’. Jika tidak, walaupun makanan itu ditempah oleh seseorang dan diletakkan di surau untuk diagih-agihkan kepada ahli jemaah, lalu ‘orang berpenyakit’ seperti saya memakannya…..jawablah…..menungging……..ini bukan kasyaf tetapi penyakit….

Paling menyakitkan dan taubat kalau bersebelahan dengan orang yang berpenyakit sama dengan saya. Waduh…….nggak tahan……sakitnya pak……Susah jadinya….. yang senang duduk dalam rumah diam-diam. Sejak berubat juga barulah insan jahil seperti saya ini mengetahui bahawa untuk membuat air doa ialah dengan menggunakan air yang belum dipanaskan di atas api seperti air zam-zam, air hujan atau air mineral (yang bertutup biru bukan putih).

Pernah sekali suami saya mengadu dalam tidurnya dia dikacau oleh makhluk seperti manusia tetapi bersirip seperti ikan. Setelah beliau ucapkan kepadanya, “la haula walaa quwwata illa billaah”

“لاَ حـَــوْلَ وَلاَ قـُــوَّة َإ ِلاَّ بـِــاللهِ”

makhluk itu terus mengecil dan lenyap.

Lantas saya pun teringat dahulu semasa menjadi anak angkat Pak Abu. Hairan juga, keluarga-keluarga angkat peserta kursus yang lain dihidangkan dengan lauk ikan yang besar-besar dan dimasak dengan pelbagai cara, tapi keluarga angkat saya pula tidak menyediakan lauk ikan walau seekor pun. Mengapa ye?……..

Malam nak tidur jangan ceritalah, baca ayat macam-macam; awal surah A-Baqarah, ayat Kursi, dua ayat selepas ayat Kursi, tiga ayat terakhir Surah Al-Baqarah, Tiga Kul (isyarat meludah lalu sapu ke seluruh badan), tasbih fatimah, dua tiga macam doa tidur, 5 ayat terakhir Surah Al-Kahf. Lelapkan mata, eh, mereka datang!

Macam-macam rupa….macam rupa hantu-hantu yang dalam tv tu lah, mula-mula takut, lama-lama senyum jelah kat dia orang. Alamak, takleh tido……..camner ni……..

Alhamdulillah suatu pagi tu dengan kehendak Allah saya terdengar doa elak gangguan semasa tidur dari radio. “Auuzu bikalimaatillahit taaaaaammati min ghodhobihi wa’iqobihii wasyarri ‘ibaadihii wa min hamazaatisy syayatiini waany yahdhuruuuun”

أ َعـُــوذ ُ بـِــكـَــلـِــمـَــاتِ اللهِ التـّـَـآمـّـَـاتِ مـِــن ْ غـَــضـَــبـِــهِ

وَعِــقـَــابـِــه وَشـَــرّ ِعـِــبـَــادِهِ وَمـِــن ْ هـَــمَــز َاتِ الشـّـَــيـَــاطِــيــن

وَأ َن يـَــحـْــضـُــرُون

Sebelum tidur, kalau teringat, saya baca awal-awal. Kalau terlupa, dia datang…..nak buat tak tahu?……hemph, tak tidur sampai pagi nanti! bacakan sekali, dua kali….hilang terus rupa makhluk tu. Benarlah, Allah Maha kuasa, makhluk langsung tiada kuasa, kita minta perlindungan daripada Allah kalau mereka mengganggu.

Pesanku kepada pembaca budiman. Jangan ambil mudah perkara ini. Jangan mudah percaya kepada orang lain. Sekiranya anda diberi ilmu seperti ini, tolonglah jangan amalkan tetapi jangan pula anda membiarkannya begitu sahaja, kelak akan menjadi seperti saya. Sebaliknya pulangkan semula kepadanya secara baik.

Jika anda ternampak mentera-mentera berbahasa Melayu di mana-mana walaupun diakhiri dengan ‘dengan berkat kalimah la ilaha illallah’, tolonglah….jangan dibaca langsung. Once (sekali) anda membacanya, khadam ayat itu akan datang dan tidak bakal pergi kecuali di’buangkan’ oleh mereka yang mahir.

Jin dan syaitan memang menunggu-nunggu peluang untuk menjadikan anda syirik kepada Allah. Setiap kerja yang mereka lakukan, pasti berkehendakan upah sehingga akhirnya anda terpaksa mensyirikkan Allah barulah mereka akan menjalankan kerja yang anda pinta. Sama ada untuk; kelihatan hebat, disayangi orang, penjaga harta, kelihatan cantik, menjarangkan anak dan sebagainya.

Hidup di dunia hanya sementara, akhirat jua tempat yang kekal abadi. Meminta hanya kepada Allah dan bukan yang selainNya. Saka tidak semestinya diwariskan kepada saudara sedarah sedaging tetapi kepada sesiapa sahaja malah mungkin tanpa disedari penerimanya.

Ambil tahu kegiatan anak-anak anda, sebab mereka memang suka mencuba. Mudah-mudahan iman kita terpelihara sehingga kita selamat bertemuNya……..aamiiiiiin. Wallaahua’lam.”

Tajuk berkaitan:
1. Doa: Zikir agar hati tidak mati
2. DOA: Qunut Nazilah
3. Doa memudahkan tidur
4. Doa ketika ditimpa musibah
5. Doa: Sabda Nabi SAW: “Doa saudaraku Yunus amat menakjubkan…”
6. Cara Mendapat Kasih Sayang Allah سبحانه وتعالى
7. VIDEO: Rawatan Gangguan Jin
8. VIDEO: Zikir ( amalan setiap hari Jumaat ) oleh Tuan Guru Nik Aziz
9. Khadam
10. Bacaan Ruqyah Syariah 1,
11. Waktu Senja: Apa Yang Patut Kita Buat?

Rujukan:
***1. Doa Manzil (Sila belajar secara bertalaqqi -menghadap- guru al-Qur’an bagi mempastikan bacaan anda benar sebelum mengamalkannya)
manzil
2. Forum Rawatan Sihir
3. Majalah ASUH GALERI ILMU SDN. BHD.
4. Virtual Friends.net

Keluhan Remaja

Bagi mempercepatkan proses pembinaan remaja yang utuh dan seimbang, ibu bapa dan penjaga perlu menghayati keluhan remaja seperti berikut:

1. Usahlah manjakan saya, saya sedar perbuatan ini tidak patut. Saya juga tahu tidak semua permintaan saya perlu dilayan. Saya cuma mahu menguji ibu dan bapa sahaja.

2. Usahlah takut bersikap tegas terhadap saya, saya suka ketegasan kerana saya akan berasa lebih selamat.

3. Usah biarkan saya membentuk tabiat buruk. Saya berharap ibu dan bapa dapat mengesan tabiat ini sebelum berlarutan dan berakar umbi.

4. Usah cuba memperkecil-kecilkan saya. Sikap seperti ini hanya menyebabkan saya berlagak seperti orang benar dengan memperlihatkan kebodohan.

5. Usah tunjukkan kesalahan saya di hadapan orang. Saya akan lebih memberi perhatian kalau ibu bapa menasihati saya secara peribadi.

6. Usah buat saya berasa kesalahan saya itu satu dosa. Ini boleh mengelirukan perasaan dan nilai diri saya.

7. Usah lindungi saya daripada perbuatan yang akan mendatangkan mudarat. Kadang-kadang saya perlu belajar melalui pengalaman lalu.

8. Usah bimbang kalau saya katakan, “Saya benci pada ibu dan bapa.” Sebenarnya saya bukan membenci ibu dan bapa, tetapi saya membenci kuasa yang ada pada ibu bapa yang boleh menghalang cita-cita saya.

9. Usah bimbang apabila saya kurang sihat. Ini kadang-kadang membolehkan saya mendapat perhatian yang diperlukan.

10. Usah leteri saya. Kalau ibu dan bapa terus berleter, saya terpaksa memekakkan telinga.

Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.  (Al-Baqarah 2:216)
Allah Maha Mengetahui

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

11. Usah lupa yang saya tidak bijak untuk menyatakan hasrat saya. Itulah sebabnya saya tidak selalu betul.

12. Usah buat janji yang tergesa-tergesa. Ingatlah, saya akan berasa kecewa kalau janji-janji itu tidak ditepati.

13. Usah paksa saya menunjukkan kejujuran. Ini mudah menakutkan saya hingga saya bercakap bohong.

14. Usah selalu bertukar-tukar sikap. Ini membuatkan saya keliru dan kurang yakin terhadap ibu bapa.

15. Usah cuba memperbodoh-bodohkan saya apabila saya takut. Ketakutan saya itu berasas dan saya boleh mendapat keyakinan kalau ibu bapa memahami saya.

16. Usah tolak pertanyaan saya. Jika ini berlaku saya tidak akan bertanya lagi dan akan mencari jawapan daripada punca lain.

17. Usah katakan ibu dan bapa serba sempurna atau tidak ada cacat cela. Ini memeranjatkan saya.

18. Usah berasa hina apabila hendak meminta maaf daripada saya. Saya akan berasa lebih mesra dengan ibu dan bapa apabila mendengar ucapan maaf yang tulus ikhlas.

19. Usah lupa, saya cepat membesar. Memang sukar untuk ibu dan bapa mengikut dan mengesan pertumbuhan saya. Walau bagaimanapun, cubalah berbuat demikian.

20. Usah lupa, saya suka membuat percubaan. Hati saya resah kalau tidak mencuba. Jadi izinkan saya mencuba.

21. Usah lupa, saya memerlukan kasih sayang dan persefahaman untuk membesar dengan baik.

Sumber:
Robiah K.Hamzah,Ph.D. 2006. WAH! PANDAINYA DIA BERKATA-KATA – GAYA KOMUNIKASI BERKESAN BUAT REMAJA. Bentong, Pahang : PTS Millenia Sdn Bhd. (m.s 9-12)

Pintu Rezeki Para Pendakwah

MUTIARA KATA UNTUK DAIE: 5 Pintu Rezeki Untuk Da’i

Pintu Rezeki Para Pendakwah
Pintu Rezeki Para Pendakwah

Bekerjalah mencari rezeki kerana Rasulullah SAW pernah bersabda:

Maksudnya: Daripada Abu Hurairah رضي الله عـنه berkata bahwa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

“Sesiapa mencari keduniaan (harta) secara halal, dengan (maksud) untuk kebanggaan, menumpuk-numpuk, dan mempamerkan (hartanya kepada orang lain),

maka dia akan menemui Allah سبحانه وتعالى pada hari kiamat dalam keadaan Allah سبحانه وتعالى murka kepadanya.

(Sebaliknya) sesiapa mencari keduniaan (harta) secara halal, dengan (maksud) untuk mengelakkan diri daripada meminta-minta, berusaha untuk (memenuhi nafkah) keluarganya, serta bermurah hati kepada jiran tetangganya,

maka dia akan menemui Allah سبحانه وتعالى pada hari kiamat dengan wajah bercahaya seperti bulan purnama.”

(Hr. Baihaqi dalam Syu’abul Iman VII/298)

Namun berwaspadalah wahai teman…. Allah SWT telah berfirman:

Surah at-Taubah 9, ayat 24
Surah at-Taubah 9, ayat 24

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): Jika

i. bapa-bapa kamu dan
ii. anak-anak kamu dan
iii. saudara-saudara kamu dan
iv. isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan
v. kaum keluarga kamu dan
vi. harta benda yang kamu usahakan dan
vii. perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan
viii. rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai,

(jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya,

maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).

(at-Taubah 9:24)

Kerana…. Kelebihan berjuang di jalan Allah telah dirakamkan di dalam ayat-ayat berikut:

1.
as-Sof 61, ayat 10

as-Sof 61, ayat 11
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu;

yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

(as-Soff 61:10-11)

2.
al-Fussilat 41, ayat 33

Maksudnya: Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah,

serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!

(Fussilat 41:33)

3. Sabda Rasulullah SAW:

keutamaan jihad
Keutamaan jihad 71.1336

Maksudnya: Dari Abu Umamah رضي الله عنه meriwayatkan bahwa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

Tiga macam manusia yang semuanya mendapat jaminan (perlindungan) Allah.

Jika masih hidup, mereka diberi rezeki dan dicukupi (segala keperluannya),

dan jika telah mati, Allah سبحانه وتعالى pasti memasukkannya ke dalam syurga:

(1) Orang yang memasuki rumahnya dan memberi salam, maka dia mendapat jaminan Allah.

(2) Orang yang pergi ke masjid, maka dia mendapat jaminan Allah, dan

(3) Orang yang keluar di jalan Allah, maka dia mendapat jaminan Allah.”

(Hr. Ibnu Hibban. Pentahqiq berkata, “Hadits ini shahih 2/252”)

Peringatan untuk diri saya:

* Meskipun Dhuha menduduki tempat kedua, saya boleh laksanakannya di tempat kerja tanpa menggunakan masa yang terlalu lama sehingga ‘mencuri’ hak majikan.

Rasulullah صلى الله عليه وسلم menunaikan amalan infiradi panjang-panjang seusai urusannya dengan sesama makhluk contohnya pada waktu tengah malam.

Dunia tempat menunaikan hak, akhirat tempat menuntut hak. Mahukah saya menjadi muflis?

* Sebagai seorang yang mempunyai ‘kerja sampingan tidak bergaji’, saya sepatutnya mampu melaksanakan kerja dunia (cari rezeki) empat kali ganda lebih laju daripada orang lain.

Mustahilkah? Tidak! Kerana berkat melazimi amalan nombor 1 hingga 4, insyaAllah segala urusan saya dalam pertolongan Allah.

* Syarat utama agar datangnya bantuan Allah ialah saya mesti bertaqwa.

Orang yang bertaqwa itu penyerahan diri dan keyakinannya kepada Allah terlalu tinggi.

selalu: perbetulkan niat.
sentiasa: ikhlas dengan Allah.
bergantung terus: kepada Allah.
tidak kepada: usaha-usaha lahir.

Ciri-ciri Taqwa:
– Gerunkan Allah.
– Berpedomankan wahyu.
– Reda dengan takdir.
– Bersedia menghadapi kematian dengan menyediakan amal yang soleh.

* Kerja saya adalah ibadat kerana ketika bekerja banyak perintah Allah yang mesti saya patuhi seperti;

amanah,
tidak menipu dalam timbangan,
tidak melakukan sumpah palsu,
amar makruf nahi munkar,
membayar zakat,
menutup aurat,
tidak mengabaikan amalan fardu
dan banyak lagi.

* Semoga saya tidak menjadi fitnah kepada rakan-rakan dai yang lain.

* Siapakah da’i? Saya, kamu atau dia? Kita semua memikul tanggungjawab ini …….

* Sebenarnya rezeki MENGEJAR saya sebagaimana MAUT mengejar saya………
إن الرزق ليطلب العبد كما يطلبه أجله
“Sesungguhnya rezeki seseorang hamba itu akan mengejarnya sebagaimana maut mengejarnya.”

Rujukan:

1. Abu Basyir ad-Daiki al-Jawi. 2006. MUTIARA PARA DAI’. Kuala Lumpur: ABD. MAJID AHMAD. m.s 21
2. فضيلة الشيخ محمد يوسف الكاندهلوى حفـظه لله تعالى. ١٤١٨ه. الأحاديث المنتحبة فى الصفات الست للدعوة إلى الله تعالى. نظام الدين دلهى الجديدة (الهند). مكتبة فيض عام. صفحة: ٣٦٤ & ٣٩٨
3. Maulana Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi. MUNTAKHAB AHADITH (Terjemahan B. Melayu). 2004. Kuala Lumpur: Klang Book Centre. m.s. 662 & 723.
4. Ayat Qur’an
5. Terjemahan
6. ‘Tafsirul Qur’an’ Radio IKIM.fm (Ustaz Hj. Zahazan Mohamed)
7. Hadrat Syeikh Maulana Zakariya rah.a. 2001. FADHILAT TIJARAH (Panduan Mencari Nafkah Hidup). Kuala Lumpur: DARUL NU’MAN. m.s 11.

Hayya bil-Arabiah

Assalamualaikum.

Saudara-saudari yang saya hormati sekalian.

Sebenarnya pada awal pembabitan saya di dalam alam siber ini adalah hanya mahu berkongsi nota Hayya bil-Arabiah saya sahaja. Namun setelah berfikir berkali-kali, saya tambah segmen-segmen lain yang pada hemat saya adalah perlu. Walaupun saya faham hukum-hakam Nahu dan Saraf, tetapi saya kurang mahir bertutur dalam Bahasa Arab. Dek, ‘terkedu’ dengan gertakan seorang kawan berbangsa Arab pada pertengahan 2008, saya mengambil keputusan membuka blog Belajar Bahasa Arab sebab sayalah yang mahu belajar semula sebenarnya.

Untuk pengetahuan anda, salah seorang pengundi segmen Hayya bil-Arabiah di dalam page Belajar Bahasa Arab itu saya sendirilah. Ingin sekali saya kongsikan keempat-empat situasi dalam setiap frasa yang kita pelajari dalam segmen Hayya bil-Arabiah ini lengkap dengan penerangannya sebagaimana yang telah saya lakukan dalam blog lama iaitu daripada frasa ‘ape-ape aje’ hingga ‘tak sangka’.

Walau bagaimanapun ingin saja jelaskan, sebenarnya untuk meneruskan trend sedemikian tidak mampu saya lakukan lagi kerana masalah kesihatan yang tidak menentu selain daripada masalah server yang tidak boleh menerima post yang terlalu panjang. (Sila lihat *** di akhir artikel ini, masalah tersebut timbul sewaktu saya cuba publish beberapa post dari blog lama yang akhirnya terpaksa saya bahagikan kepada beberapa bahagian, ada juga yang saya pendekkan.) Post yang saudara lihat tidaklah terlalu panjang, tetapi ianya demikian kerana untuk menghasilkan post seumpama itu akan menyebabkan bahasa HTML yang berjela-jela kerana beberapa faktor;

1. Font yang bercampur di antara Arab dan Rumi.
2. Font yang pelbagai saiz dan warna (saya lakukan ini untuk memudahkan pemahaman dan saya sukakannya).
3. Smiley.

Masalah lain: Entah di mana silapnya bahagian editing di blog saya ini hanya ada ‘edit HTML’ tiada ‘Tulis’. Mula-mula blog ini siap dulu, memang termenung saya dibuatnya, maklumlah di blogspot, kita memang dimanjakan. Setelah membeli ebook HTML dan membuat latihan, alhamdulillah saya boleh meneruskan kerja kesukaan saya ini. Tidak lupa terima kasih banyak-banyak kepada individu-individu yang banyak membantu. Semoga Allah membalasi anda dengan sebaik-baik balasan.

Kenapa susah-susah pindah dari blogspot? Sebenarnya saya pernah melalui pengalaman ini.
(Bukan hendak mempengaruhi anda ye!) Jadi, biarlah saya buat ‘rumah’ sendiri……. Kalau terjadi juga, reda sajalah…… Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat setiap makhluknya.

Anda ingin katakan bahawa tidak perlulah buat ketiga-tiga perkara di atas, asalkan ada 4 situasi sebagaimana yang Ustaz Majdi dan Puan Mona ajarkan di radio IKIm.fm? Oh, minta maaf! Penyakit saya ialah ‘perfectionist’ bila melakukan sesuatu kerja. Blog ini saya anggap sebagai ‘buku nota’ saya dan saya sukakan nota yang cantik dan menarik supaya saya suka belajar lagi dan lagi.

Jadi, saya ingin memohon bantuan anda untuk memudahkan saya membuat keputusan iaitu dengan memberikan undian anda di bawah ini. Kerjasama yang diberikan, saya dahului dengan ucapan terima kasih.

Seperkara lagi saya pohonkan iaitu jangan sesekali bertanyakan masalah kesihatan saya ye. Saya amat tidak ‘hingin’ dikasihani kerana ianya bukanlah apa-apa berbanding nikmat dan rahmatNya yang amat luas. Sakit juga satu nikmat yang mesti disyukuri! Pun demikian, setinggi-tinggi terima kasih ingin saya hamparkan buat keluarga, adik-beradik, saudara-mara, jiran tetangga juga kawan-kawan yang begitu empati dengan apa yang saya lalui. Saya amat menghargainya dan ianya sedikit sebanyak amat membantu saya menghadapinya dengan tenang.

Silalah klik salah satu di antara dua……………..


Get your own Poll!

Dua situasi tanpa penerangan lengkap

Satu situasi beserta penerangan lengkap contohnya adalah seperti di bawah ini:

Di bawah ini saya baiki esok, insyaAllah ye……. kalau…….sihat…..

عـِــنـْــدِى : Saya Ada, Saya Mempunyai
عـِــنـْــدَ (ada), ى (saya)

(tulisan akan menjadi seperti di atas jika ‘diboldkan’ sekaligus kedua-dua jenis tulisan arab dan rumi)

(Situasi 1 : Soalan Tentang Latar Belakang)

* مـَــنْ يـَــسـْــكـُــنُ مـَــعـَــكَ / مـَــعـَــكِ فـِــى بـَــيـْــتـِــكَ / بـَــيـْــتـِــكِ ؟
Siapa tinggal bersama awak di rumah?

مـَــنْ : siapa
يـَــسـْــكـُــنُ : tinggal
مـَــعـَــكَ : bersama awak (lelaki)
مـَــعـَــكِ : bersama awak (perempuan)
فـِــى : di, dalam
بـَــيـْــتـِــكَ : rumah awak (lelaki)
بـَــيـْــتـِــكِ : rumah awak (perempuan)

# أ َبـِــى وَأ ُمـِـّــى وَجـَــمـِــيعُ إ ِخـْــوَتـِــى
Ayah, emak, dan semua adik-beradik saya.

أ َبـِــى : bapa saya (أ َبٌ : bapa, ى : saya)
وَأ ُمـِـّــى : dan emak saya (وَ : dan, أ ُمّ ٌ : emak, ى : saya)
وَجـَــمـِــيعُ : dan semua (وَ : dan, جـَــمـِــيعُ : semua)
إ ِخـْــوَتـِــى : adik-beradik saya

Keterangan:
إ ِخـْــوَة ٌ : إِخْوَانٌ sahabat, saudara lelaki, saudara lelaki (abang/adik), brother, friend – (ramai /jamak / plural)
أ َخٌ : sahabat, saudara lelaki, saudara lelaki (abang/adik), brother, friend – (seorang / mufrad / singular)

* كـَــمْ عـَــدَدُ إ ِخـْــوَتـِــكَ / إ ِخـْــوَتـِــكِ ؟
Berapa adik-beradik awak?

كـَــمْ : berapa
عـَــدَدُ : bilangan
إ ِخـْــوَتـِــكَ : adik-beradik awak (lelaki)
إ ِخـْــوَتـِــكِ adik-beradik awak (perempuan)

# عـِــنـْــدِى أ َخ ٌ وَاحـِــدٌ وَأ ُخـْــتـَــانِ
Saya ada seorang adik / abang lelaki dan dua orang adik / kakak perempuan.

عـِــنـْــدِى : Saya Ada, Saya Mempunyai
عـِــنـْــدَ (ada), ى (saya)
أ َخ ٌ : sahabat, saudara lelaki, saudara lelaki (abang/adik)
وَاحـِــدٌ : seorang
وَأ ُخـْــتـَــانِ : dan dua orang adik / kakak perempuan

Keterangan:
(وَ) : dan,
(أ ُخـْــتـَــانِ) : dua orang adik / kakak perempuan – (muthanna / dua)
أُخْتٌ : seorang adik / kakak perempuan , saudara perempuan , sister- (mufrad / satu / singular)
أَخَوَاتٌ : ramai (lebih daripada 2) adik / kakak perempuan , saudara perempuan , sister – (jamak / ramai / plural)

PERBUALAN SESAMA LELAKI:

* مـَــنْ يـَــسـْــكـُــنُ مـَــعـَــكَ فـِــى بـَــيـْــتـِــكَ؟
Man yaskunu ma’aka fii baitika?
Siapa tinggal bersama awak di rumah?

# أ َبـِــى وَأ ُمـِـّــى وَجـَــمـِــيعُ إ ِخـْــوَتـِــى
Abii wa’ummii wa jamii’u ikhwatii.
Ayah, emak, dan semua adik-beradik saya.

* كـَــمْ عـَــدَدُ إ ِخـْــوَتـِــكَ؟
Kam ‘adadu ikhwatika?
Berapa adik-beradik awak?

# عـِــنـْــدِى أ َخ ٌ وَاحـِــدٌ وَأ ُخـْــتـَــانِ
‘indii akhun waahidun wa ukhtaani.
Saya ada seorang adik / abang lelaki dan dua orang adik / kakak perempuan.

PERBUALAN SESAMA PEREMPUAN:

* مـَــنْ يـَــسـْــكـُــنُ مـَــعـَــكِ فـِــى بـَــيـْــتـِــكِ؟
Man yaskunu ma’aki fii baitiki?
Siapa tinggal bersama awak di rumah?

# أ َبـِــى وَأ ُمـِـّــى وَجـَــمـِــيعُ إ ِخـْــوَتـِــى
Abii wa’ummii wa jamii’u ikhwatii.
Ayah, emak, dan semua adik-beradik saya.

* كـَــمْ عـَــدَدُ إ ِخـْــوَتـِــكِ؟
Kam ‘adadu ikhwatiki?
Berapa adik-beradik awak?

# عـِــنـْــدِى أ َخ ٌ وَاحـِــدٌ وَأ ُخـْــتـَــانِ
‘indii akhun waahidun wa ukhtaani.
Saya ada seorang adik / abang lelaki dan dua orang adik / kakak perempuan.

Alhamdulillah, Allah mudahkan kerja saya, inilah rupa
عـِــنـْــدِى : Saya Ada, Saya Mempunyai عـِــنـْــدَ (ada), ى (saya)

setelah ‘diproses’ beberapa jam. Lamanya? Yelah…… antara sebabnya ialah saya belum pandai dan ‘Masalah lain’ yang telah saya terangkan di atas.

*** jika mengeditnya di word biasa yang tidak melibatkan HTML insyaAllah lebih mudah.

namun begitu, ‘ala kulli haal…..

………anda tidak akan penat apabila melakukan sesuatu yang anda sukai……….

***
from Dusakal Thooluut
reply-to arabmykrk@gmail.com
to NetKL Network
date Wed, Aug 19, 2009 at 3:40 PM
subject Re: Error establishing a database connection
mailed-by gmail.com
hide details Aug 19
Assalamualaikum. Saya hadapi masalah seperti di bawah;

Your connection to this server has been blocked in this server’s firewall.

You need to contact the server owner for further information.

Your blocked IP address is 115.135.191.80

This server’s hostname is ww6.netkl.org

Harap dapat dibantu, terima kasih.
– Show quoted text –

mykrk

***
from NetKL Network
to arabmykrk@gmail.com
date Wed, Aug 19, 2009 at 3:52 PM
subject Re: Error establishing a database connection
mailed-by netkl.com
hide details Aug 19
Sudah unblock.

Dari log yang saya check, saya dapati script yang anda guna resource yang sangat tinggi yang akan menyebabkan server rosak, sebab itu anda disekat.

Sila check script/plugin yang anda guna. mungkin ada masalah pada script tersebut.

Jika masalah ip disekat berlaku lagi, tutup saja dan on semula modem untuk tukar ip. ini akan menyelesaikan masalah anda dengan serta merta.

>>115.135.191.80 # lfd: 5 (suhosin) login failures from 115.135.191.80 in the last 300 secs – Wed Aug 19 15:02:15 2009

————-
Thanks, and best regards,

Quality hosting at a budget price | NetKL Network

Voice/SMS: +6019 33 NETKL
FAX: +603 9200 9260
http://www.netkl.com

*Thank you for choosing NetKL Network*

Rumahtangga Bahagia: Peranan Ibu Bapa Menjelang Peperiksaan


Setiap kali menjelang peperiksaan, ibu bapa biasanya lebih bimbang berbanding anak-anak. Kebimbangan ini lebih ketara di pihak ibu berbanding bapa. Isterilah yang lebih gemuruh dan risau, suami biasanya lebih tenang dan terkawal perasaannya.

Jangan pula kerana tekanan yang kita rasakan dan harapan yang kita letakkan pada seorang anak, membuatkan kita kelam kabut hingga lupa apa yang patut dilakukan di saat menjelang peperiksaan. Salah pendekatan kita maka anak yang menerima akibatnya kelak hingga tanpa disedari menjejaskan prestasi peperiksaannya.

Saya teringat bagaimana beberapa tahun lepas seorang pelajar motivasi saya menelefon dan menangis sedangkan PMR hanya tinggal dua minggu sahaja lagi. Selepas ditenangkan, maka dia beritahu saya betapa tertekan dia apabila ibu bapa terus mengherdik, menekan dan memarahinya kerana dia hanya memperoleh 3A sahaja dalam peperiksaan percubaannya.

Dia rasa dia sudah gagal sebagai seorang anak dan tidak yakin berhadapan dengan peperiksaan PMR yang sebenar. Nasib baiklah pelajar ini sempat mengadu dan meminta bantuan. Bagaimana pula dengan nasib ribuan pelajar lain yang tidak tahu tempat mengadu? Sebab itulah, kita sebagai ibu bapa mesti tahu persediaan yang perlu dilakukan bagi membantu kecemerlangan anak-anak menjelang peperiksaan.

1. Fahami Tekanan yang Dihadapi oleh Anak

Bukan sahaja ibu bapa yang bimbang, anak-anak juga sebenarnya bimbang. Mungkin ada di antara mereka tidak menunjukkan kebimbangan tetapi ia dapat dilihat daripada segi perubahan sikap dan tingkah laku mereka.

Ada anak-anak yang runsing lalu tidak berselera makan tetapi ada pula yang menjadi terlalu kuat makan. Ada yang tidak boleh tidur tetapi ada pula yang semakin kuat tidurnya. Ada yang murung, marah-marah, sensitif dan sebagainya. Sememangnya perasaan bimbang menyebabkan berlakunya perubahan sikap dan tingkah laku ini.

Sebagai ibu bapa, kita mesti peka terhadap perubahan ini dan cuba sedaya upaya mengurangkan tekanan itu dengan lebih memahami mereka. Nyatakan kepada mereka dengan jelas, apa yang kita harapkan daripada mereka hanyalah melakukan yang terbaik mengikut kemampuan diri mereka.

Nyatakan juga kepada mereka, kecemerlangan akademik bukan hanya satu-satunya syarat bagi mereka hidup cemerlang di dunia Allah ini. Ramai mereka yang gagal dalam pelajaran tetapi dapat hidup senang dan berjaya dalam bidang sukan, nyanyian, muzik, seni, lakonan, perniagaan dan Iain-lain.

Apabila tinggal beberapa hari lagi menjelang peperiksaan, elakkan daripada menyuruh mereka menjawab terlalu banyak soalan-soalan yang tidak diketahui penyelesaiannya kerana ini dapat membuatkan mereka rasa tidak bersedia. Keyakinan diri tergugat dan ini menjejaskan prestasi ketika menjawab soalan-soalan yang mereka sedia ketahui.

Adalah lebih baik, ibu bapa diam tanpa memberikan sebarang komen apabila didapati perasaan anak terlalu tertekan hingga ada ketikanya dia memberontak lalu meluahkan perasaan dengan mengatakan yang dia pasti gagal.

Perhatikan sahaja gelagat anak kerana biasanya luahan perasaan itu bukanlah luahan yang sebenar. Dia tidak maksudkan apa-apa dengan kata-katanya itu. la sekadar melepaskan perasaan, itu sahaja. Oleh itu biarkanlah anak itu seketika.

Selepas itu, ajak anak melakukan aktiviti yang menyeronokkan tanpa perlu keluar dari rumah. Misalnya, adakan masa menonton cerita jenaka seketika. Berhibur dan gelak ketawalah sekeluarga. Ini dapat mengendurkan perasaan tegang dalam diri anak dan dia kini bersedia belajar semula.

Waktu ini, tanamkan keyakinan dalam diri mereka semula. Rancang bersama jadual ulang kaji mereka dan cuba mudah-mudahkan setiap langkah yang mahu diambil.

2. Tingkatkan Keyakinan Diri Anak

Keyakinan diri yang tidak mantap sering menghantui jiwa anak-anak. Ada di antara mereka yang memang sudah membuat ulang kaji sejak awal lagi tetapi tetap tiada keyakinan diri.

Sebagai ibu bapa, kita perlu tahu keyakinan itu datangnya daripada persediaan. Semakin bersedia anak kita maka semakin yakinlah dia. Per¬sediaan ini pula bukan sekadar membaca, menghafal dan menyediakan nota semata-mata.

Persediaan ini mestilah merangkumi aspek menerima (input) dan mengeluarkan (output) maklumat. Ibu bapa boleh dapatkan buku Motivasi Alihan Pelajar yang ditulis oleh saya sebagai bahan bacaan yang berguna bagi anak-anak dalam meningkatkan keyakinan dirinya.

Proses mendapat maklumat termasuklah membaca, membuat nota ringkas, menghafal, bertanya, dan mengetahui teknik menjawab soalan-soalan. Proses mengeluarkan maklumat pula adalah menjawab soalan-soalan seperti membuat latihan, latih tubi dan simulasi dengan menggunakan segala pengetahuan yang di-peroleh dalam proses mendapat maklumat itu tadi.

Galakkan anak menjawab sebanyak mungkin soalan agar mendapat pengalaman. Lebihkan proses latih tubi bagi mana-mana topik yang agak lemah ataupun bentuk soalan yang kurang dikuasai. Seterusnya, perhebatkan simulasi dengan menjawab soalan-soalan tahun lepas serta soalan-soalan ramalan mengikut masa yang di-tetapkan.

Lakukan proses simulasi ini seolah-olah dia benar-benar berada dalam dewan peperiksaan yang sebenar.

3. Dorong Anak Secara Positif

Ibu bapa perlu selalu memberikan harapan kepada anak dengan melontarkan kata-kata yang positif. Apakah kata-kata positif? Kata-kata positif adalah kata-kata yang apabila diucapkan menghasilkan gambaran minda yang juga positif. Misalnya:

* Bukan “Jangan buang masa” tefapi ucapkan, “Manfaatkan masa.”

* Bukan “Jangan berputus asa” tetapi ucapkan, “Berusahalah dengan lebih gigih lagi” ataupun “Mak percaya adik pasti BOLEH!”

* Bukan “Jangan kelam kabut” tetapi ucapkan, “Bawa bertenang.”

* Bukan “Elakkan kecuaian” tetapi ucapkan, “Tingkatkan ketelitian dan lebih berhati-hati.”

Malah banyak lagi contoh-contoh yang dapat diberikan.

4. Kerjasama Sepenuhnya

Apabila seorang anak akan menduduki peperiksaan penting, maka keseluruhan ahli keluarga yang ada dalam rumah perlu memberikan kerjasama sepenuhnya. Antaranya, hormati waktu ulang kaji anak itu dengan setiap ahli keluarga menjadikan waktu itu sebagai waktu belajar.

Misalnya, ibu bapa dapat manfaatkan waktu itu bagi membaca bahan-bahan yang berfaedah. Adik kecil pula diberikan kertas dan pensel bagi menconteng. Datuk dan nenek, jika tinggal di rumah yang sama, gunakanlah waktu itu bagi membaca al-Quran. Begitulah juga dengan yang Iain-lain.

Pastikan tidak seorang pun daripada ahli keluarga yang menonton TV, mendengar radio, sembang-sembang kosong, bermain-main dan sebagainya sedangkan ada anak yang sedang bertungkus lumus menghadapi pelajarannya. Dengan cara ini anak dapat rasakan perjuangannya dihargai.

5. Kurangkan Aktiviti Luar

Elakkanlah daripada terlalu banyak membuang masa dengan aktiviti di luar seperti keluar membeli-belah, makan di luar, balik kampung, menziarahi saudara mara dan sebagainya. Ingatlah, setiap minit itu berharga bagi anak.

Oleh itu, pastikanlah setiap aktiviti yang dirancang menyumbang kepada persediaannya menghadapi peperiksaan sama ada persediaan mental, emosi, fizikal ataupun rohani anak-anak. Tambahan pula, kekerapan berada di luar rumah hanya mendedahkan mereka pada perkara yang tidak diingini sama ada daripada segi kesihatan ataupun keselamatan.

6. Elakkan Anak daripada Tidur Lewat

Ada anak yang suka belajar sehingga lewat malam bagi menghabiskan ulang kaji mereka. Jangan biarkan keadaan seperti ini berlarutan. Pastikan anak masuk tidur awal dan bangun awal. Galakan mereka membuat sedikit ulang kaji pada waktu awal pagi walaupun hanya 20 ataupun 30 minit.

Pada waktu ini, fikiran mereka tenang, emosi belum terganggu dan suasana pula nyaman. Banyak maklumat yang dibaca ketika ini mudah diingati bagi tempoh masa yang lebih lama.

7. Berikan Anak Pelepasan Tugas Harian

Berikanlah anak layanan istimewa setiap kali menjelangnya peperiksaan. Bebaskan dia daripada me-lakukan tugas harian yang sememangnya menjadi rutin seperti mengemas bilik, menolong emak di dapur, membersih halaman rumah, mencuci pakaian dan sebagainya.

Agihkan sementara tugas-tugas ini kepada orang lain seperti kakak, abang, adik ataupun ibu bapa sendiri. Dengan cara ini, anak yang akan menduduki peperiksaan dapat merasakan, seluruh ahli keluarga benar-benar mahu melihat dia cemerlang.

Dia timbul rasa bersalah sekiranya waktu yang diperuntukkan untuk belajar tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya sedangkan semua orang memberikan kerjasama. Dia juga sentiasa mengharapkan suasana peperiksaan seperti ini datang lagi kerana seronok mendapat pelepasan tugas. Anak-anak yang lain pula tidak ada sebab untuk cemburu kerana apabila tiba masa mereka, maka mereka juga dilayan dengan cara yang serupa.

8. Nyatakan Ganjaran Dengan Jelas

Jangan biarkan anak anda berteka teki mengenai ganjaran yang bakal dia terima sekiranya dia mem-peroleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Nyatakan dengan jelas bentuk ganjaran yang mahu diberikan kepadanya.

Jika ia berbentuk kebendaan maka nyatakan dengan jelas apakah bendanya itu. Tunjukkan gambar mengenai apa yang mahu diberikan kepadanya. Jika ia suatu bentuk percutian, beritahu destinasi yang ingin dilawati nanti. Dapatkan juga risalah, cerita, serta gambar-gambar mengenai destinasi itu dan tunjukkan padanya. Jika ia dalam bentuk duit nyatakan dengan jelas mengenai jumlahnya.

Namun, dalam soal duit ini ibu bapa perlu bertindak bijak. Sebabnya, jika kita beritahu kepada anak, “Kakak, setiap A yang kakak peroleh dalam PMR nanti ayah akan berikan RM50,” maka ia mungkin memerangkap kita kembali.

Apabila anak tahu dia lemah dalam subjek bahasa Inggeris maka dia tidak meletakkan kesungguhan bagi mendapat A kerana dia berfikir, jika dia dapat 7A pun jumlahnya adalah RM350. Masih banyak lagi.

Oleh itu, kita perlu meletakkan syarat dengan jelas dengan berkata,

“Kakak, jika kakak dapat 8A dalam PMR maka setiap A itu ayah berikan RM50. Tetapi jika bukan 8A maka setiap A itu nilainya ayah berikan RM30 sahaja.”

Dengan cara ini, anak-anak dapat menghitung sendiri, jika dapat 7A nilainya hanya RM210 sahaja berbanding RM400 bagi 8A. Perbezaan yang ketara ini secara tidak langsung mendorong anak berusaha mendapat 8A.

Ganjaran yang kabur ataupun samar-samar tidak dapat merangsang jiwa. Misalnya, elakkan daripada berkata, “Jika abang cemerlang dalam SPM, maka emak bawa abang melancong,” sebaliknya kita perlu berkata, “Jika abang cemerlang dalam SPM, emak pasti bawa abang ke Langkawi.”

Pastikan, apa jua ganjaran yang mahu diberikan mampu anda tunaikan. Jika tidak, anak mungkin hilang kepercayaan kepada kita sebagai ibu bapa dan selepas itu, janji kita tidak dipercayai lagi.

Berikan juga ganjaran kepada usahanya, bukan sekadar hasil ataupun pencapaiannya. Jika kita tahu anak sudah berusaha bersungguh-sungguh bagi mencapai kejayaan namun keputusan peperiksaan tidak seperti yang dijangkakan, maka berikanlah dia sesuatu bagi menghargai penat lelahnya itu.

Ini menunjukkan yang kita memang ambil berat dan prihatin kepadanya. Dengan cara ini, anak menjadi lebih bersemangat untuk berusaha dengan lebih gigih pada masa akan datang.

9. Ambil Cuti

Inilah masanya bagi ibu bapa memberikan dorongan yang tidak berbelah bahagi kepada anak yang akan menduduki peperiksaan. Ambil cuti beberapa hari dan usahakan menghantar sendiri anak ke sekolah pada hari peperiksaan itu. Sepanjang perjalanan, terus berikan kata-kata perangsang dan nasihat kepadanya.

Ingatkan anak sekali lagi, kita tidak pentingkan apa sekalipun hasil yang dia peroleh, yang penting dia memberikan usaha yang terbaik. Apa sahaja keputusannya, kita terima dan bersyukur.

10. Banyak Berdoa dan Solat Hajat

Tidak ada sesuatu yang lebih bermakna bagi seorang anak ketika menduduki peperiksaan selain daripada doa dan restu dari ibu bapanya. Inilah masanya kita luangkan lebih banyak masa berdoa baginya supaya dipermudahkan urusan anak menjawab setiap soalan, diberikan ketenangan dan diterangkan hati.

Berdoalah dengan suara yang jelas supaya didengar oleh anak dan biarlah dia aminkan doa kita itu. Biar anak menyedari yang kita sering membuat solat hajat dan berdoa baginya. Dengan cara ini, mereka lebih menghargainya. Biasanya, apabila menjelang peperiksaan, anak-anak tidur lewat daripada biasa kerana mengulang kaji pelajaran.

Ibu bapa jenguk bilik anak seketika dan maklumkan padanya yang kita mahu solat hajat sekarang. Perasaan anak pasti terharu dan ini memperkuatkan lagi azamnya untuk berjaya.

Tidak lama dahulu di Kuantan, Pahang, ada seorang pelajar lelaki yang sedang menuntut di salah sebuah IPTA mengikuti program ‘Motivasi Alihan Pelajar’ yang dijalankan di sana. Pelajar ini menceritakan pengalamannya belajar sewaktu di tingkatan lima dahulu.

Katanya, ketika itu dia seorang pelajar yang malas sewaktu belajar di tingkatan empat dan lima. Satu hari, lebih kurang tiga bulan lagi menjelang peperiksaan SPM, dia mula mendapat kesedaran untuk belajar tetapi masanya semakin suntuk.

Dia bingung kerana tidak tahu apa yang patut dilakukan dan di mana mahu dimulakan. Akhirnya dia mengambil keputusan bangun malam dan mendirikan solat hajat dan solat tahajud. Selepas selesai solat, dia terus menelaah pelajaran. Dia lakukan perkara itu setiap malam tanpa.henti.

Pada mulanya, memang banyak yang tidak difahami dan diketahui tetapi dia tidak mempedulikannya. Dia teruskan sahaja belajar sedikit demi sedikit. Katanya semakin hari hatinya menjadi semakin terang. Apa yang dipelajarinya itu, semakin mudah difahami dan apa yang dibacanya pula semakin mudah diingati.

Apa yang menakjubkan lagi, ketika saat begitu hampir dengan peperiksaan hatinya bagaikan mendapat ilham bagi membaca topik-topik tertentu dan membuat latih tubi soalan-soalan tertentu. Apa yang dibaca dan dilatihnya itu keluar pula dalam peperiksaan.

Akhirnya, dia mendapat semua A dalam peperiksaan SPM yang didudukinya. Ada mata pelajaran yang dia peroleh pangkat Al dan ada yang pangkatnya A2. Guru-guru, ibu bapa dan rakan-rakannya tidak percayakan pencapaiannya itu.

Malah dia sendiri tidak mempercayai keputusan yang dilihat di tangannya ketika itu. Tetapi itulah hakikatnya, sesuatu yang dirasakan mustahil bagi kita sebenarnya tidak mustahil bagi Allah. Itulah kesannya apabila kita letakkan kepercayaan kepada Allah. Allah mempermudahkan segala usaha kita.

Untuk lebih banyak petua memotivasikan anak, sila dapatkan buku bermutu ini:
Tengku Asmadi Tengku Mohamad Ph.D. 2009. TEKNIK MEMOTIVASIKAN ANAK CARA POSITIF. Kuala Lumpur: PTS Millennia Sdn. Bhd.
Kredit gambar: testi.iluvislam.com

Share/Save
Share/Save
Scroll to Top