Video

Beg haji 2014

Hajiku 1435H / 2014, Insya-Allah

Assalamualaikum wrt wbt. Rindunya hendak menulis di blog ini. Kalau benar rindu mengapa membisu? Ini saya hendak ceritalah ni. Ok, tepuk tangan dulu…

Inilah sebabnya saya lama menyepi di samping adalah satu sebab lagi. Takkanlah semua hendak diceritakan bukan?

Mula-mula kita dengar nasyid dulu boleh? Jom…

Pendahuluan

Sebelum ini saya pernah berceloteh mengenai Haji di pautan Haji Menuju ALLAH – Raihan. Di dalam artikel itu saya ada memberitahu bahawa tarikh pemergian haji yang Tabung Haji peruntukkan kepada saya adalah pada tahun 2022. Suami saya yang mendaftar setahun lebih awal pula diberikan tarikh 2016.

Alhamdulillah, dengan rahmat kasih-sayang Allah SWT serta doa-doa mereka yang makbul di sisi-Nya, rayuan saya untuk mengerjakan haji bersama suami diluluskan.

Berita gembira tersebut saya terima melalui panggilan telefon daripada pejabat Tabung Haji daerah Kulaijaya pada 14.7.14 bersamaan 15 Ramadan 1435H.

Jumlah jemaah haji Malaysia pada tahun ini adalah seramai 22,320 orang. Pada kebiasaannya, musim haji akan mengumpulkan seramai 4 juta umat Islam di Tanah Suci.

Pada tahun ini, jumlah perbelanjaan haji bagi bakal haji yang baru pertama kali menunaikannya adalah RM9,980.00 daripada jumlah sebenar RM16,155.00. Mereka yang menunaikan haji buat kali kedua akan dikenakan bayaran sebenar iaitu RM16,155.00

Pada awal tahun 2014, suami saya menerima surat tawaran mengerjakan haji. Tunggu punya tunggu, surat untuk saya tidak juga kunjung tiba. Sayunya hati bukan kepalang…

Rupa-rupanya di dalam surat tawaran tersebut dikepilkan sekali borang untuk diisi nama-nama sesiapa (ahli keluarga khususnya) yang cadangkan untuk dibawa bersama. Setelah suami berbincang dengan bapanya, maka keputusan dibuat untuk dituliskan nama saya… alhamdulillah.

Kursus Asas Haji

Sejak itu, berulang-aliklah kami ke Masjid Bandar Baru Uda untuk mengikuti Kursus Asas Haji. Waktu kursus adalah pada setiap hari Rabu jam 9.00 malam hingga 11.00 malam. Agak mujahadah untuk ke sana kerana saya hanya boleh bertolak ke BBU selepas maghrib kerana membawa satu-satunya anak yang masih ada di rumah. Dia bersekolah agama dan sampai ke rumah lebih kurang jam 6.50 petang.

Tahun ini dia bakal menduduki UPSR. Kerja sekolah tentunya banyak, ditambah dengan sekolah agama petang. Dia selalu meragam tatkala dibawa bersama. Namun, saya gagahkan menghadapi apa jua kerenahnya.

Saya pergi ke Masjid Bandar Baru Uda dari Kulaijaya dengan menaiki kereta sedangkan suami dari tempat kerjanya di Tanjung Langsat (nun di penghujung Pasir Gudang) dengan menunggang motorsikal. Waktu balik ke rumah kami kejar-mengejar di jalanan yang memakan masa selama setengah jam. Seronok pula, tidak sabar menunggu Rabu minggu hadapan untuk main kejar-kejar tengah-tengah malam…

Hal ini tidak berani saya kongsikan di laman sosial. Bimbang pula ada yang mengambil kesempatan. Maklumlah sewaktu pulang dari kursus biasanya suasana sekitar perumahan kami sudah sunyi sepi. Bahaya…

Kursus Asas di masjid berdekatan bukannya tiada tetapi waktu kursus adalah pada hujung minggu dan kami ada komitmen lain pada waktu tersebut. Kursus ini diadakan sebanyak 15 siri iaitu bersamaan 15 minggu. Ianya sangat bermanfaat dan pada hemat saya ia adalah ‘WAJIB’ dihadiri oleh sesiapa juga yang ingin mengerjakan haji.

Kursus Asas Haji terbuka kepada umum, sesiapa juga boleh mengikutinya dan ianya percuma.

Pada hari terakhir kursus, suami saya ada merakam pengajaran Ustaz Abu Bakar bin Watak, pembimbing kursus asas haji di masjid tersebut. Setiap malam Rabu kehadiran memang penuh dan tempat parkir keretalah yang selalunya agak menyusahkan saya sebagai orang perempuan. Ah, hendak seribu daya, tidak hendak satu dalih pun cukup.

Pengajaran Ustaz Abu Bakar jelas dan menarik. Masya-Allah, saya agak merasa kagum dengan kebolehannya berdiri dan berjalan ke bahagian lelaki dan wanita sewaktu mengajar. Ianya membantu kami yang sudah berusia ini untuk kekal memberikan fokus kepada pelajaran. Tidak sempat hendak tidur

Ini adalah video rakaman tersebut. Pada minit-minit awal, kepala tuan/ puan perlu ditelengkan sedikit. Mohon maaf ye.

Kursus Intensif Haji

Pada 23 dan 24 Mei pula kami mengikuti Kursus Intensif Haji di UTM Skudai. Di dalam kursus ini ada ujian bertulis. Sesiapa yang ‘berkeperluan’ akan ditambah dengan Kursus Khas Haji.

Kursus Perdana Haji

Pada 15 dan 16 Ogos pula kami mengikuti Kursus Perdana Haji di UTHM, Parit Raja. Terasa seperti sudah berada di Mina pula. Sepulangnya dari kursus, kaki saya bengkak dan sakit. Maklumlah kaki orang manja… Apa tidaknya, kami menjalani praktikal, tawaf, sa’ei dan melontar sebagaimana jarak dan situasi sebenar.

Berjalan ke tempat jamrah
Kursus Perdana Haji

Suspen pula rasa hati, mampukah aku? La haula wala quwwata illa billah…

Glamour

Ketika menjalani kursus, saya mendapati jurugambar sangat rajin mengambil gambar. Saya terfikir-fikir juga untuk apakah gambar-gambar itu digunakan?

Tibalah ke upacara penutup kursus. Rupa-rupanya tujuan gambar diambil adalah untuk kami mengambil pengajaran akan kesalahan-kesalahan kami.

Contohnya;
1. Memakai ihram tetapi memakai baju panas di dalam bagi lelaki.
2. Memakai ihram tetapi berseluar panjang di sebelah dalam bagi lelaki.
3. Tidak memakai stokin bagi wanita ketika mengerjakan tawaf.

Aduh, ada ke tidak muka aku? Anak-anak muda kata ‘bengang giler’ lah masa itu. Walau bagaimanapun, pihak penganjur menjelaskan bahawa bukanlah tujuan mereka untuk mengaibkan sesiapa.

Ketika melakukan latihan sa’ie saya terdengar juga ustaz-ustaz mengingatkan, “Waktu ihram, tidak boleh memakai niqab.” Memang terdapat tiga hingga empat orang wanita berniqab ketika itu. Saya memakai niqab bertopi yang kawan saya pinjamkan.

Sewaktu berkesempatan mengemukakan kemusykilan kepada ustazah bertugas, saya bertanyakan soalan bagaimanakah kedudukan wanita yang berniqab. Adakah boleh mereka mengenakan niqab?

Ustazah tersebut menjelaskan, boleh asalkan yang berawning iaitu kain niqab itu tidak mencecah kulit wajah.

Inilah niqab yang akan saya pakai ketika ihram, insya-Allah. Terima kasih kepada teman yang meminjamkan.

Niqab haji dan umrah
Niqab Semasa Ihram

Masa inilah saya sempat merakam video Kipas Giant di Masjid UTHM .

Ketika itu hanya beberapa detik sebelum azan subuh. Video dirakam dari tempat solat wanita di bahagian atas. Tempat wuduk juga ada di tingkat atas. Kedudukan tempat wuduk sedemikian amat mesra pengguna. Tahniah UTHM.

Sumbangan Badan Korporat

Keperluan Haji
Sumbangan Badan Korporat

Di sini ingin saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan jazakumullahu khaira al-jaza’ kepada badan-badan korporat yang telah menyumbangkan barangan keperluan kepada semua jemaah haji Malaysia 2014.

1. Maybank – beg dan sejadah
2. Pharmaniaga – Kit topeng muka
3. Yayasan Felda – beg peralatan mandi
4. Colgate – Berus gigi, ubat gigi
5. TM – Botol spray wuduk dan lampu suluh
6. NationWide Express – Uncang kasut dan batu untuk melontar jamrah
7. CCM – Ubat-ubatan
8. Bank Rakyat – Mini Spray Water Fan (yang paling saya suka)
9. Minyak angin hijau cap Lang dan lain-lain ubat
10. Ubat gigi Safi
11. Berus gigi Oral B
12. Sim kad Mobily (sim kad pun ada… masya-Allah!)
13. Takaful Malaysia – Buku Panduan Ibadat Haji Wanita

Inilah rupa Mini Spray Water Fan. Pihak Tabung Haji sudah pesan awal-awal supaya sorokkan barang ini daripada cucu-cucu semasa kursus perdana haji tempohari. Kalau hendak juga, tunggu datuk balik haji. Eh, bukan cucu saja yang suka, nenek pun suka juga…

Semoga Allah SWT memberkati rezeki semua pihak yang bermurah hati, Allahumma aamiiiiiin.

Pergi Haji…

Insya-Allah kami akan berangkat ke Mekah pada 18.9.2014 melalui KLIA dengan menaiki pesawat KT48 pada jam 1.30 pagi. Ujian sungguh! Rumah saya hanya 10 minit perjalanan dari Lapangan Terbang Sultan Ismail, Senai. Mengapa KLIA? Hai, banyak komenlah pulak! Senyum… syukur…

Sehubungan dengan itu, saya menyusun sepuluh jari memohon kemaafaan di atas segala salah silap saya sepanjang perkenalan kita sama ada disengajakan atau tidak. Doakan kami dan semua jemaah haji 2014 bersamaan 1435H mendapat haji yang mabrur.

Assalamualaikum. Ilal liqo’… Insya-Allah.

Pengucapan Awam Dari Kacamata Islam (Public Speaking)

Pendahuluan

Assalamualaikum tuan puan yang saya muliakan sekalian. Apa khabar? Semoga semuanya baik-baik sahaja di bawah lindungan rahmat dan kasih sayang Allah.

Pada hari yang berbahagia ini saya ingin berkongsi tentang pengucapan awam. Sepanjang perjalanan hidup tuan/puan pasti ada seseorang tokoh pengucap yang menjadi kesukaan tuan/puan bukan?

Mengapa tuan/puan suka mendengarkan kata-katanya? Adakah ucapannya itu mampu menyuntik motivasi, inspirasi, mencolek hati atau dia itu kacak dan lawa?

Bagaimana kalau tuan/puan pula diminta untuk berucap di khalayak ramai? Bersediakah atau menggigilkah? Hehehe…….. menonton atau menjadi pendengar memang seronok. Macam-macam kita boleh komen orang yang berdiri di hadapan itu bukan?

“Kau nampak tak, jari dia menggigil…… jelas kelihatan di slaid…… Eh, pembentang yang kedua tu boringlah, ada ke dia baca nota dari awal sambil ke sudah. Aku pun boleh baca sendiri, tak payah datang sini pun tak apa….. nasib baiklah muka dia kacak!”

Haish, bukan senang hendak bercakap di hadapan orang ramai! Bayangkanlah satu dewan kesemua mata mencorong memandang kita dari atas ke bawah.

Itu tidak termasuk yang berbual-bual sesama sendiri. Langsung tidak menghormati kita yang terpacak berdiri di pentas. Kalau tidak kuat semangat, mahu menangis dan berlari pulang ke rumah dibuatnya!

Pengucapan Awam
Pengucapan Awam

Kisah Sebenar Pengucapan Awam

Ustazah Norhafizah Musa seorang penalis dalam rancangan Usrati di Radio IKIM.fm pernah berkongsi kisah dirinya. Semasa kecil dia sering digesa oleh ibu bapanya untuk memasuki pelbagai pertandingan di sekolah.

Pertama kali memasuki pertandingan tilawah al-Quran semasa darjah satu dia merasa sangat gemuruh. Dia membaca ayat al-Quran berhelai-helai sehingga hilang suara. Dia hanya memberhentikan bacaan apabila penjaga masa datang dan memberitahu supaya berhentikan bacaan kerana masa sudah lama habis.

Loceng (sudu yang diketuk pada cawan) telah dibunyikan berkali-kali tetapi Ustazah Norhafizah tidak mendengar. Hampir sumbing cawan tersebut diketuk-ketuk oleh penjaga masa.

Tentu sahaja kita tidak akan mendengar bunyi dari luar diri seandainya bunyi degupan jantung sendiri sangat jelas pada pendengaran kita…… Hah…… cuba kita bayangkan perasaanya saat itu………

Syukur alhamdulillah, kini beliau memahami mengapa ibu bapanya mendidik beliau sedemikian. Jadilah beliau sebagaimana yang kita saksikan hari ini. Syukur alhamdulillah kita mendapat nikmat ilmu agama berkat kemampuan beliau berani berbicara di hadapan khalayak.

 

Kursus Pengucapan Awam

Dalam dunia ini memang ada manusia istimewa yang dianugerahi Allah kemampuan berbicara di khalayak awam. Bagaimana pula dengan individu yang berdarah gemuruh?

Situasi bertambah parah apabila tuntutan tugasnya memerlukan dia mempunyai kemahiran pengucapan awam.

Ah, boleh stres jadinya…… ibarat makan tak lalu, tidur tak lena, mandi tak basah, buang air besar pun tidak lawas. Ianya boleh mengundang masalah kesihatan yang lain pula.

Bagaimana sekiranya kita sudah lanjut umur serta sudah berkerjaya, masihkah ada esok bagiku? Esok untuk siapa?

Jangan risau tuan/puan sekalian, kebesaran seseorang bukanlah terletak di mana dia berada tetapi ke arah mana pergerakannya. Hendak seribu cara, tidak hendak satu dalih pun mencukupi.

Kemahiran pengucapan awam memang perlu bagi sesetengah individu. Berita baiknya pula ialah ia suatu kemahiran yang boleh diasah dan dipelajari serta dikuasai.

Kelab Pidato perdana menyediakan ruang untuk sesiapa yang mahu memajukan diri. Testimoni daripada rakan-rakan kita yang sudah menyertainya juga menggalakkan. Silalah baca di bawah ini:

Bersesuaian dengan tema blog saya yang membicarakan isu-isu berkaitan Islam, rasanya moleklah di sini saya kongsikan tiga belas rukun komunikasi dalam Islam.

Ia adalah prinsip-prinsip yang perlu dipatuhi bagi merealisasikan impian menjadi pengucap awam yang berkesan.

Tiga Belas Rukun Pengucapan Awam Berkesan Dari Kacamata Islam

Rukun Pengucapan Awam Islam
Tiga Belas Rukun Pengucapan Awam Berkesan

1. Rancang Idea Sebelum Bercakap

Pengucapan awam yang berkesan ibarat projek besar yang kompleks yang memerlukan perancangan rapi. Kaedah pengucapan yang dirancang dengan baik dan sistematik melambangkan kebijaksanaan pengucap.

Rukun yang pertama ini sangat penting. Saya sendiri walaupun sudah biasa bercakap di hadapan khalayak, tetap akan meluangkan masa untuk menyusun idea dan mencari bahan secukupnya.

Saya akan ulang-ulang dari awal hingga akhir paling kurang tiga kali di samping membuat catatan ringkas di atas sehelai kertas yang muat di telapak tangan.

Firman Allah Taala:

an-Nahl ayat 125

2. Analisis Audien (Pendengar)

Cuba kenali mereka yang akan menjadi audien kita dari segi pengetahuan sedia ada serta sikap mereka terhadap subjek yang akan kita sampaikan. Maklumat-maklumat ini amat mustahak diambil kira ketika merancang isi ucapan atau mesej kepada pendengar.

Ianya demikian kerana setiap manusia adalah unik dan mempunyai keupayaan yang berbeza dalam memahami mesej yang diterima.

Perolehi seberapa banyak maklumat tentang audien seperti ; bilangan, lingkungan umur, jantina, taraf perkahwinan, bangsa, latarbelakang sosial dan budaya, taraf pendidikan, bahasa, kerjaya dan minat

Sabda Rasulullah SAW:

“Berbicaralah kepada manusia menurut kadar akal (kecerdasan) mereka masing-masing.” (Riwayat Muslim)

3. Pastikan Isi Ucapan Adalah Benar

Jika perlu membuat rujukan, rujuklah kepada sumber yang berautoriti dan berkredibiliti. Kebenaran dan kesahihan bicara memang dititikberatkan oleh Islam serta pakar-pakar komunikasi moden.

Kata-kata yang ditunjangi kepalsuan hanya membawa kepada kebinasaan. Selain dari itu, ia juga akan memusnahkan kredibiliti kita, organisasi yang kita wakili serta fahaman yang menjadi anutan kita.

Firman Allah Taala:

al-Ahzab ayat 70

Sabda Rasulullah SAW:

Pengucapan awam dari kacamata Islam - Hadis Busuknya Pembohongan
Hadis Busuknya Pembohongan

Sayyidina Abdullah bin Umar r.anhuma meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda, “Apabila seseorang hamba bercakap dusta, maka malaikat akan menjauhkan diri daripadanya sejauh sebatu kerana busuk pendustaannya itu.” (At-Tirmizi)(1)

4. Gaya Bahasa Hendaklah Bersesuaian dan Baik

Bahasa melambangkan bangsa. Allah mencipta semua bahasa dengan keindahannya masing-masing.

Manusialah yang mencemari keindahan bahasa itu dengan memilih untuk menggunakan perkataan yang kotor lagi keji.

Firman Allah Taala:

al-isra' ayat 53

Firman Allah Taala:

al-Baqarah ayat 83

Firman Allah Taala:

an-Nisa' ayat 8

Sabda Rasulullah SAW:

Pengucapan awam dari kacamata Islam - Hadis Bercakap Yang Baik-baik Atau Diam Saja
Hadis Bercakap Yang Baik-baik Atau Diam Saja

Sayyidina Abu Hurairah r.anhu berkata Rasulullah SAW. bersabda, “Sesiapa yang beriman kepada Allah SWT. dan hari akhirat hendaklah dia memperkatakan perkara yang baik ataupun dia diam.” (Bukhari)(2)

5. Nada Percakapan Hendaklah Terkawal dan Bersesuaian

Lontaran suara yang yang lunak serta tuturkata yang lemah lembut merupakan ciri penting dalam usaha-usaha membujuk dan mempengaruhi.

Kelunakan suara mampu menghunjam ke dasar kalbu lantas memadamkan api pertentangan. Nada suara tuan/puan perlu ada variasi, bukannya mendatar.

Pastikan kelantangan suara kita sesuai dengan suasana sekitar, saiz dan tahap kebisingan. Jika terlalu kuat, kita akan kelihatan seperti menjerit. Pendengar pastinya tidak selesa diperlakukan sedemikian.

Sebaliknya jika terlalu perlahan butir bicara kita tidak dapat difahami.

Nada suara pula tinggikan atau rendahkan mengikut keperluan.

Kelajuan percakapan suara boleh dipelbagaikan mengikut tempat dan komposisi audien sama ada sedikit atau ramai. Bercakaplah lambat-lambat untuk menerangkan perkara yang kompleks dan sukar difahami.

Bercakaplah sepatah demi sepatah jika berucap di tempat terbuka seperti di padang atau di masjid yang bertujuan untuk didengari dan diambil perhatian oleh penduduk sekitar. Bercakap lambat-lambat perlu kerana kawasan ini menyebabkan suara kita boleh melantun semula.

Suasana akan menjadi hingar-bingar dan tidak dapat difahami mesej yang hendak disampaikan jika bercakap laju-laju di tempat seperti di atas.

Cuba dengarkan pengacara majlis pertandingan kawad ini bertutur. Dia bercakap sepatah demi sepatah pada durasi 10:44 hingga 11:20.

Tentukan juga bilakah masa untuk berhenti, meneruskan ucapan, menarik dan menghembus nafas. (tolong jangan bernafas di mikrofon ye, tak rela I mendengarkannya……).

Elakkan juga bunyi-bunyi yang tidak berkenaan seperti; ’emm… uh… er..eeee’.. a… aaaa….” Kemahiran yang kelihatannya remeh temeh ini memerlukan latihan berterusan.

Firman Allah Taala:

Taha ayat 43-44

Firman Allah Taala:

Luqman ayat 19

Sabda Rasulullah SAW:

Pengucapan awam dari kacamata Islam - Hadis Tentang Lemah-lembut dan Bertolak-ansur
Hadis Tentang Lemah-lembut dan Bertolak-ansur

Sayyidina ‘Abdullah bin Mas’ud r.anhu berkata Rasulullah SAW. bersabda, “Tidakkah saya memberitahu kamu mengenai seseorang yang api neraka haram ke atasnya dan dia haram ke atas api neraka? Dia ialah orang yang hampir kepada semua orang lain dan berkeperibadian lembut serta mudah dalam berurusan dengan orang lain.” (Tirmizi)(3)

6. Susunan Maklumat Jelas dan Berstruktur

Mesej yang tersusun dan jelas membantu audien memahami dengan mudah. Selain dari itu ia juga menampakkan persediaan dan kebijaksanaan pada pihak pengucap.

Sebaliknya mesej yang kabur dan bercelaru bakal mengelirukan dan berpotensi menimbulkan pertentangan.

Firman Allah Taala:

an-Nur ayat 54

7. Bahasa Badan Perlu Menyokong Lisan

Becakaplah dari lubuk hati yang paling dalam dan bersemangat. Ia akan menjangkit kepada audien atau pendengar untuk bersama menghayati ucapan dan butir bicara yang kita sampaikan. Elakkan berucap seperti membaca warta berita.

Imam Muslim dan Ibnu Majah pernah meriwayatkan:

“Apabila Rasulullah s.a.w berkhutbah, kedua matanya merah, suaranya lantang (nyaring) dan semangatnya bangkit bagai seorang Panglima perang yang memperingatkan tentang kedatangan musuh yang ingin memerangi umat Islam pada ketika pagi atau petangnya.” (Riwayat Muslim dan Ibnu Majah)

8. Berhujah Dengan Waras

Jika ditakdirkan kita perlu berhujah di dalam ucapan yang cuba kita sampaikan, maka berhujahlah dengan hujah yang rasional dan waras.

Berbalas hujah hanya bersenjatakan emosi semata kelak hanya menonjolkan ketidakmatangan kita sebagai pengucap.

Firman Allah Taala:

an-Nahl ayat 125

Sabda Rasulullah SAW:

Pengucapan awam dari kacamata Islam - Hadis Anjuran Berakhlak Mulia
Hadis Anjuran Berakhlak Mulia

Sayyidina Umamah r.anhu berkata, Rasulullah SAW. bersabda, “Saya menjamin (untuk mendapatkan) sebuah mahligai di pinggir syurga bagi seseorang yang tidak ingin bertengkar walaupun dia di pihak yang benar,

dan (untuk mendapatkan) sebuah mahligai di tengah syurga bagi seseorang yang tidak berbohong walaupun semasa dia bergurau

dan (untuk mendapatkan) sebuah mahligai di darjat yang tertinggi daripada syurga bagi seseorang yang memperelokkan akhlaknya.” (Abu Daud)(4)

9. Ambil Kira Pendapat Orang Lain

Betapa hebatpun keilmuan seseorang, ia hanyalah setitik daripada selautan ilmu Allah. Allah juga tidak memberi semua ilmu kepada seseorang.

Oleh yang demikian, adalah lumrah sekiranya didapati sipolan mahir dalam bidang ini tetapi naïf pula dalam bidang itu. Oleh yang demikian berlapang dada dan bersedia menerima pandangan pihak lain adalah suatu sikap yang terpuji.

Bak kata pepatah, ‘Ular yang menyusur akar tidak akan hilang bisanya.’

Firman Allah Taala:

(9.1)aliimran159

Firman Allah Taala:

asy-Syura ayat 38

10. Amalkan Apa Yang Diucapkan

Kepimpinan melalui teladan. Dakwah bil hal iaitu menyampaikan mesej melalui tabiat atau akhlak yang baik adalah lebih berkesan daripada semata-mata dakwah bil lisan iaitu bercakap atau berceramah.

Kita sendiri dapat merasakan kadang kala seorang penceramah itu suaranya tidaklah sesedap mana. Bercakap pula dengan pelat kedaerahan beliau tetapi bicaranya itu menusuk ke hati dan mudah kita ingati seterusnya mengamalkan apa yang beliau sarankan.

Sebaliknya ada pula penceramah yang kelihatan hebat, lengkap dengan alat bantu yang mampu mengekalkan perhatian pendengar sehingga ke ayat terakhir. Namun, ianya hanya berakhir di dewan itu sahaja. Hanya sampai ke daun telinga buat halwa pendengaran sahaja.

Masalah-masalah Berkaitan Puasa 2

Soalan:

1. Bolehkah menggabungkan puasa qada Ramadhan dengan puasa sunat Syaaban?
2. Bagaimanakah cara mengantikan puasa yang tidak pernah diqada sejak baligh hingga berusia 37 tahun?
3. Contoh pengiraan fidyah.
4. Apakah hukum persetubuhan pada siang hari bulan Ramadhan?
5. Bagaimanakah cara mengqada puasa yang sudah bertahun-tahun tidak diqada. Adakah memadai dengan membayar fidyah sahaja?
6. Di manakah tempat membayar denda (fidyah)?
7. Apakah yang dikatakan ‘Hari Syak’?
8. Bagaimanakah kedudukan wanita yang tidak berpuasa kerana menyusukan anak atau hamil?

Cara mengantikan puasa yang tidak pernah diqada sejak baligh hingga berusia 37 tahun…….
Cara mengantikan puasa yang tidak pernah diqada sejak baligh hingga berusia 37 tahun…….
Puasa Yang Terlangkau Setahun Tidak Diqada
Puasa Yang Terlangkau Setahun Tidak Diqada
Hukum persetubuhan pada siang hari Ramadhan:
Hukum persetubuhan pada siang hari Ramadhan
Cara Mengqada Puasa Yang Sudah Bertahun-tahun Tidak Diqada:
Cara Mengqada Puasa Yang Sudah Bertahun-tahun Tidak Diqada
Tempat Membayar Denda (Fidyah)
Tempat Membayar Denda (Fidyah)
Ini kes orang yang malas berpuasa Ramadhan
Sengaja Berbuka Puasa Ramadhan Tanpa Alasan Yang Dibenarkan Syara’

Daripada Hazrat Abu Hurairah رضي الله عنه bahawa sesungguhnya Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah bersabda “Sesiapa yang berbuka (tidak berpuasa dengan sengaja – walaupun hanya) sehari dalam bulan Ramadhan tanpa keuzuran atau sakit,dia tidak akan dapat mengqadha’nya walaupun berpuasa seumur hidup, meskipun sekiranya dia dapat melakukannya (mengqadhanya).”

(Hadith riwayat Ahmad, at-Turmuzi, Abu Daud, Ibnu Majah, al-Bukhari – al-Misykah, Syarah Bukhari)

Hari Syak
Hari Syak
Tidak Berpuasa Kerana Menyusukan Anak Atau Hamil
Tidak Berpuasa Kerana Menyusukan Anak Atau Hamil
Cara Mengimarahkan Bulan Syaaban
Cara Mengimarahkan Bulan Syaaban
Hadis Hasan Tentang Nisfu Syaaban
Hadis Hasan Tentang Nisfu Syaaban

Penghargaan dan Terima Kasih:

1. http://ikimfm.my/
2. Ustaz Dr. Mohd Shauqi Bin Othman
3. Shaikhul Hadith Hazrat Maulana Muhammad Zakariyya rah. (Terjemahan Ustaz Muhammad Razif bin ‘Abd. Wahab). 1999. FADHILAT RAMADHAN. Kuala Lumpur: Era Ilmu Sdn. Bhd. m.s 53

Masalah-masalah Berkaitan Puasa 1

Soalan:
1. Sahkah Solat Tarawih lapan rakaat sahaja?
2. Cara menggalakkan ahli keluarga mengimarahkan bulan Syaaban.
3. Bagaimana jika cuma berpuasa pada hari Isnin dan Khamis sahaja pada bulan Syaaban?
4. Bolehkah berselawat tanpa sebab?
5. Bagaimanakah cara berniat puasa Syaaban?
6. Bolehkah menggabungkan puasa qada Ramadhan dengan puasa sunat Syaaban?

Dengarkan jawapannya melalui video di bawah ini:

Solat Tarawih Berapa Rakaat?
Solat Tarawih Berapa Rakaat?
Solat Tarawih (Qiyam Ramadhan) = Solat Mutlak Malam (Qiyamullail)
Solat Tarawih (Qiyam Ramadhan) = Solat Mutlak Malam (Qiyamullail)
Menggabung Puasa Qada Ramadhan  Dengan Puasa Sunat Syaaban
Menggabung Puasa Qada Ramadhan Dengan Puasa Sunat Syaaban
Cara mengantikan puasa yang tidak pernah diqada sejak baligh hingga berusia 37 tahun…….
Cara menggantikan puasa yang tidak pernah diqada sejak baligh hingga berusia 37 tahun…….(pada video akan datang)

Penghargaan dan Terima Kasih:

1. http://ikimfm.my/
2. Ustaz Dr. Mohd Shauqi Bin Othman

Kelebihan Bulan Syaaban dan Cara Mengimarahkannya

  عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا وَعَنْ أَبِيْهَا تَقُوْلُ: كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُوْمُ حَتَّى نَقُوْلَ لاَ يُفْطِرُ، وَيُفْطِرُ حَتَّى نَقُوْلَ لاَ يَصُوْمُ، وَمَا رَأَيْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَام شَهْر قَطّ إِلاَّ شَهْر رَمَضَان، وَمَا رَأَيْتُهُ فِي شَهْر أَكْثَرُ صِيَامًا مِنْهُ فِي شَعْبَان  (رَوَاهُ الْبُخَارِي وَمُسْلِم)  Daripada Saidatina Aishah r.anha daripada bapanya, beliau berkata maksudnya: Adalah Rasulullah s.a.w sering berpuasa sehingga kami menyangka yang Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka (tidak berpuasa) sehingga kami menyangka yang Rasulullah akan berbuka seterusnya.  Aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihat Baginda banyak berpuasa sunat di dalam sebulan yang lebih banyak daripada ketika berada pada bulan Syaaban.(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Hadis Sahih Tentang Kelebihan Bulan Syaaban
( عَنْ أُسَامَةَ بنْ زَيْد رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اللهِ: لَـمْ أَرَكَ تَصُوْمُ مِنْ شَهْرٍ مِنَ الشُّهُوْرِ مَا تَصُوْمُ مِنْ شَعْبَان؟ قَالَ : ذَاكَ شَهْرٌ تَغْفُلُ النَّاسُ فِيْهِ عَنْهُ،بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَان، وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيْهِ الْأَعْمَال إِلَى رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، وَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِيْ وَأَنَا صَائِمٌ.  (رَوَاهُ النَّسَائِي  Usamah bin Zaid r.anhuma berkata: Ya Rasulullah s.a.w, saya tidak pernah melihat tuan (banyak) berpuasa sebagaimana tuan berpuasa di dalam bulan Syaaban. Sabda Rasulullah s.a.w. :Wahai Usamah, Syaaban itu adalah suatu bulan yang kebiasaannya manusia lalai daripadanya (terlepas pandang), iaitu bulan di antara Rejab dan Ramadhan.   Syaaban adalah suatu bulan yang di dalamnya diangkat semua amalan kepada Tuhan seru sekalian alam. Oleh yang demikian, aku suka kalau amalanku diangkat sedangkan aku di dalam keadaan berpuasa. (An-Nasa'i)
Hadis Tentang Kelebihan Bulan Syaaban
Cara Mengimarahkan Bulan Syaaban
Cara Mengimarahkan Bulan Syaaban
Hadis Hasan Tentang Nisfu Syaaban
Hadis Hasan Tentang Nisfu Syaaban

Pencerahan Lanjut:

Silakan klik: http://www.ilmusunnah.com/

Kredit:

1. http://ikimfm.my/
2. Ustaz Dr. Mohd Shauqi Bin Othman

Rujukan:

1. http://islamstory.com/ar/
2. http://www.alminbar.net/alkhutab/
3. Kamus al-FaridKamus AL-FARID. Jun 2009. Kuala Lumpur: Telaga Biru Sdn. Bhd.

Share/Save
Share/Save
Scroll to Top