internet

BAHASA ARAB KOMUNIKASI / PERBUALAN / DIALOG: Situasi بسهولة Easily, Bayar bil

بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ
Dengan Mudah

(Situasi: Bayar bil)

* أ ُر ِيـْـدُ أ َن ْ أ َذ ْهـَــبَ إ ِلـَــى مَـكـْــتـَـب ِ الـْــبـَــر ِيـْـدِ
* Saya hendak pergi ke pejabat pos.

أ ُر ِيـْـدُ : Saya hendak

أ َن : (tiada makna, berfungsi sebagai penghubung 2 perbuatan seumpama ‘to’ dalam B. Inggeris)

أ َذ ْهـَـبَ : pergi (saya pergi)
إ ِلـَــى : ke

مَـكـْــتـَـب ِ الـْــبـَــر ِيـْـدِ : pejabat pos / post office.
(مَـكـْــتـَـب : pejabat / office, الـْــبـَــر ِيـْـدِ : pos / post)

# لـِــمـَــاذ َا؟
# Kenapa?

* أ ُر ِيـْـدُ أ َن أ ُسـَــدِّدَ الـْـفـَــوَاتـِــيـْـرَ
* Saya hendak membayar bil-bil.

أ ُر ِيـْـدُ : Saya hendak

أ َن : (tiada makna, berfungsi sebagai penghubung 2 perbuatan seumpama ‘to’ dalam B. Inggeris

أ ُسـَــدِّدَ : membayar (saya membayar)

الـْـفـَــوَاتـِــيـْـرَ : bil-bil – plural / jamak /جـَـمع
(الـْــفـَــتـُـورَة) : bil – singular / mufrad / مـُـفـْـرَد

# يـُــمـْــكـِــن ُ أ َن ْ تـُـسـَــدِّد َ / تـُـسـَــدِّدِى الـْـفـَــوَاتـِــيـْـرَ بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ عـَـن ْ طـَـر ِيـْـق ِ الإ ِنـْــتـَـرْنـِــتْ
# Mungkin awak boleh membayar bil-bil dengan mudah melalui internet.

يـُــمـْــكـِــن : Mungkin

أ َن : (tiada makna, berfungsi sebagai penghubung 2 perbuatan seumpama ‘to’ dalam B. Inggeris

تـُـسـَــدِّدَ : awak membayar (L)
تـُـسـَــدَّدِى : awak membayar (P)
الـْـفـَــوَاتـِــيـْـرَ : bil-bil – plural / jamak /جـَـمع
(الـْــفـَــتـُـورَة) : bil – singular / mufrad / مـُـفـْـرَد
بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ : dengan mudah
(بـِــ : dengan, سـُــهـُــوْلـَــةٍ : mudah)
عـَـن ْ طـَـر ِيـْـق : melalui
(عـَـن : dari / daripada, طـَـر ِيـْـق : jalan = melalui)

الإ ِنـْــتـَـرْنـِــتْ : internet

PERBUALAN SESAMA LELAKI:

* أ ُر ِيـْـدُ أ َن ْ أ َذ ْهـَــبَ إ ِلـَــى مَـكـْــتـَـب ِ الـْــبـَــر ِيـْـدِ
* Saya hendak pergi ke pejabat pos.

# لـِــمـَــاذ َا؟
# Kenapa?

* أ ُر ِيـْـدُ أ َن أ ُسـَــدِّدَ الـْـفـَــوَاتـِــيـْـرَ
* Saya hendak membayar bil-bil.

# يـُــمـْــكـِــن ُ أ َن ْ تـُـسـَــدِّدَ الـْـفـَــوَاتـِــيـْـرَ بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ عـَـن ْ طـَـر ِيـْـق ِ الإ ِنـْــتـَـرْنـِــتْ
# Mungkin awak boleh membayar bil-bil dengan mudah melalui internet.

PERBUALAN SESAMA PEREMPUAN:

* أ ُر ِيـْـدُ أ َن ْ أ َذ ْهـَــبَ إ ِلـَــى مَـكـْــتـَـب ِ الـْــبـَــر ِيـْـدِ
* Saya hendak pergi ke pejabat pos.

# لـِــمـَــاذ َا؟
# Kenapa?

* أ ُر ِيـْـدُ أ َن أ ُسـَــدِّدَ الـْـفـَــوَاتـِــيـْـرَ
* Saya hendak membayar bil-bil.

# يـُــمـْــكـِــن ُ أ َن ْ تـُـسـَــدِّدِى الـْـفـَــوَاتـِــيـْـرَ بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ عـَـن ْ طـَـر ِيـْـق ِ الإ ِنـْــتـَـرْنـِــتْ
# Mungkin awak boleh membayar bil-bil dengan mudah melalui internet.


Rujukan :

هَيَّا بِالـْعَرَبـِـيَّـةِ
Radio IKIM.FM. (Ustaz Dr. Majdi Hj. Ibrahim)
Smiley: zaazu emoticons dan smiley central

BAHASA ARAB KOMUNIKASI / PERBUALAN / DIALOG: Situasi بسهولة Easily, 2 Sahabat Hendak Belajar Bahasa Arab

بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ
Dengan Mudah

(Situasi: 2 Sahabat hendak belajar Bahasa Arab)

* الـلـّـُُـغـّـَــة ُ الـْـعَــرَبـِـيـَّـَـة ُ صـَــعـْـبـَـة
* Bahasa Arab susah.

الـلـُّــغـَّــة : Bahasa
الـْـعَــرَبـِـيـَّـة : Arab
صـَــعـْـبـَـةٌ : susah

# كـُـلُّ اللـُّــغـَـــاتِ صـَــعـْـبـَـةٌ
# Semua bahasa susah.

كـُـلُّ : Semua

اللـُّــغـَـــاتِ : bahasa (bahasa-bahasa)- plural / jamak / جمع
(الـلـُّــغـَّــة) : bahasa – singular / mufrad / مفرد
Dalam Bahasa Melayu pula cukup disebut ‘semua bahasa’ atau ‘bahasa-bahasa’ bukan ‘semua bahasa-bahasa’

صـَــعـْـبـَـةٌ : susah

* كـَــيـْـف َ أ َتـَــعـَـلـَّـمُ الـْــعـَـرَبـِــيـَّــةَ؟
* Bagaimana saya nak belajar Bahasa Arab?

كـَــيـْـف : Bagaimana
أ َتـَــعـَـلـَّـمُ : saya nak belajar (saya belajar)
الـْــعـَـرَبـِــيـَّــةَ؟ : Bahasa Arab? (الـلـُّــغـَّــة ُ الـْـعَــرَبـِـيـَّـة)

# مـَــار ِسـْــهـَــا / مـَــار ِسـِــيـْـهـَــا بـِـاسـْــتـِـمـْـرَار ٍ وَسـَــتـَتـَـعَــلـَّــمُــهـَــا / وَسـَــتـَتـَـعَــلـَّــمـِيـْـنـَــهـَــا بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ
# Praktikkanlah ia selalu, dan awak akan mempelajarinya dengan mudah.

مـَــار ِسـْــهـَــا : Praktikkanlah ia
(مـَــار ِسـْ : Praktikkanlah (L), هـَــا : ia – B.Arab)

مـَــار ِسـِــيـْـهـَــا : Praktikkanlah ia
(مـَــار ِسـِــيـْـ : Praktikkanlah (P), هـَــا : ia – B.Arab)

بـِـاسـْــتـِـمـْـرَار : selalu / sentiasa

وَسـَــتـَتـَـعَــلـَّــمُــهـَــا : dan awak akan mempelajarinya (L)
~ (وَ : dan, سـَــ : akan, تـَتـَـعَــلـَّــمُــ : awak (L) mempelajari, هـَــا : nya)~

وَسـَــتـَتـَـعَــلـَّــمـِيـْـنـَــهـَــا : dan awak akan mempelajarinya (P)
~ (وَ : dan, سـَــ : akan, تـَتـَـعَــلـَّــمِــيـْـنَ : awak (P) mempelajari, هـَــا : nya)~

بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ : dengan mudah
(بـِــ : dengan, سـُــهـُــوْلـَــةٍ : mudah)

PERBUALAN SESAMA LELAKI:

* الـلـُّــغـَّــة ُ الـْـعَــرَبـِـيـَّـة صـَــعـْـبـَـةٌ
* Bahasa Arab susah.

# كـُـلُّ اللـُّــغـَـــاتِ صـَــعـْـبـَـةٌ
# Semua bahasa susah.

* كـَــيـْـف َ أ َتـَــعـَـلـَّـمُ الـْــعـَـرَبـِــيـَّــةَ؟
* Bagaimana saya nak belajar Bahasa Arab?

# مـَــار ِسـْــهـَــا بـِـاسـْــتـِـمـْـرَار ٍ وَسـَــتـَتـَـعَــلـَّــمُــهـَــا بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ
# Praktikkanlah ia selalu, dan awak akan mempelajarinya dengan mudah.

PERBUALAN SESAMA PEREMPUAN:

* الـلـُّــغـَّــة ُ الـْـعَــرَبـِـيـَّـة صـَــعـْـبـَـةٌ
* Bahasa Arab susah.

# كـُـلُّ اللـُّــغـَـــاتِ صـَــعـْـبـَـةٌ
# Semua bahasa susah.

* كـَــيـْـف َ أ َتـَــعـَـلـَّـمُ الـْــعـَـرَبـِــيـَّــةَ؟
* Bagaimana saya nak belajar Bahasa Arab?

# مـَــار ِسِــيـْـهـَــا بـِـاسـْــتـِـمـْـرَار ٍ وَسـَــتـَتـَـعَــلـَّــمـِيـْـنـَــهـَــا بـِــسـُــهـُــوْلـَــةٍ
# Praktikkanlah ia selalu, dan awak akan mempelajarinya dengan mudah.


Rujukan :

هَيَّا بِالـْعَرَبـِـيَّـةِ
Radio IKIM.FM. (Ustaz Dr. Majdi Hj. Ibrahim)
Smiley: smiley central

 

 

Panduan Beli Ebook

Bertitik tolak daripada kekecewaan setelah membeli sebuah ebook berbahasa Melayu, saya mula meneliti mana-mana minisite jualan yang saya temui. Tujuannya hanya satu – Saya akan pastikan saya tidak terpedaya dengan ayat-ayat power atau maut lagi. Memang saya amat pantang untuk terjebak kali kedua dalam masalah yang sama. Hai, mahal sangat ke ebook yang awak beli tu? Takdelah mahal sangat. Tak sampai RM 40.00 pun. Tapi baru pertama kali beli kan…. ingat best sangat baca ebook, alamak……tepuk dahilah beb……

Satu persatu minisite saya teliti, heh, geramnya……..kebanyakan minisite memang mengancam………tapi…..kot-kot indah khabar dari rupa? Kalau beli buku di kedai pun boleh pegang-pegang, belek-belek, selak-selak…… Tengok testimoni kot? ish, tak kan penjual nak tunjukkan testimoni yang tak elok kan? Entah testimoni ori, entah dia cipta sendiri? Ha, tengok muka penjual kot, hensem ke tak? Huhu….. Hish, geramnya, buang masa saya betullah! Asyik belek minisite je, blog sendiri tak sempat nak update…… jadual belajar terpampang kemain lagi!….. hihi…. adeh….

Ha……? Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal! Wa…….Panduan Beli Ebook? Ada juga orang buat ebook tajuk camni ye? Macam tau-tau jerk?…….. Baca sket, saya terus belilah apa lagi?………..

Wawawa…………ha, betul, saya agak dah……ye….. hehe sikit-sikit agakan saya macam mana cara nak kenal pasti URL minisite jualan yang bagus dan stabil, email penjual yang bagus serta ciri asas sebenar penjual yang jujur sama macam yang diajarkan dalam ebook ini.

Lagi? Testimoni. Ye, testimoni pembeli memberi pengaruh yang penting dalam meyakinkan bakal pembeli. TETAPI, bagaimana cara mengenal testimoni berautoriti dan berintegriti? Ha…. kena baca ebook ini! Nak tahu? Selepas baca ebook ini, saya telah beli sebanyak empat ebook dengan penuh keyakinan dan ternyata ianya amat berbaloi dan saya amat berpuas hati. Harga ebook-ebook itu RM50.00 (2), RM 35.00 dan RM170.00. Hai, tak takut rugi lagi? OH TIDAK, insyaAllah TIDAK dan alhamdulillah TIDAK. Hingga kini, saya masih lagi mengulang-ulang membaca dan mencatat nota ringkas daripada ebook-ebook tersebut. Bukankah ini petanda bahawa ebook yang saya beli itu memang amat berinformasi dan berguna. Masakan tidak? Ebook Panduan Beli Ebook (PBE) juga memberi panduan apakah yang patut saya pelajari dan kuasai dahulu sebagai newbie. (Kalau tidak,perasan macam dah pandai dan beli ebook ntah apa-apa, tak padan dengan diri yang masih ‘rabun-rabun ayam’ tentang IT).

Kini, sekiranya saya kesuntukan masa untuk meneliti kesemua aspek dalam sesuatu minisite jualan, bahagian inilah yang saya beri perhatian. Jika ada ‘nama-nama individu’ tertentu memberi komen positif, maka hampir pasti bahawa produk tersebut benar-benar berkualiti malah kadang kala memang hebat. Jangan anda tak tahu, sesetengah penjual menjual produk yang didakwanya bagus tetapi hakikatnya ia boleh diperolehi secara percuma sahaja dari mana-mana laman web sekiranya kita rajin melayari internet.

Selain daripada tip dan trik membeli ebook, anda juga diajar langkah demi langkah membeli ebook, juga langkah selepas membeli ebook. Contoh sebenar website sebenar penipu di internet juga didedahkan. Seperkara yang saya suka tentang ebook ini ialah penulis (أحمد رزال غزالي) menerapkan nilai-nilai murni dalam penulisannya. Walau bagaimanapun gaya bahasa yang digunakan bukanlah gaya Bahasa Melayu standard, mungkin untuk menampakkan kelainan dan tidak membosankan.

Untuk membeli ebook ini, sila klik di sini

Wang anda bukan daun kering yang gugur di musim luruh, dapatkan nilai wang anda. Jangan membazir.

PERHATIAN: Ebook ini hanya sesuai untuk mereka yang MERASA DIRINYA NEWBIE SAHAJA. Saya? Untuk tempoh beberapa tahun mendatang ini, rasa-rasanya masih newbie lagi………

Moga perkongsian ini ada manfaatnya, wassalam.

Scroll to Top