kahwin

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..


بـَــيـْــتـِــى جـَــنـَّــتـِــى : RUMAHKU SYURGAKU

Pada detik 11.30 pagi 24 Sya’ban, 16 tahun yang lalu (24 Sya’ban 1414 H = 6 Februari 1994)……..

“Aku terima nikah’nya’ fulanah binti fulan dengan mas kahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai.”
“Eh, orang dah lalu highway, dia ikut jalan lama lagi, sebut “aku terima nikah, bukan nikahnya”. Kata Pak Imam.
Aduh, aku dah berpeluh-peluh ni…… macam-macam pulak! ……….
(ulang semula) “(Pak Imam)……………”
Aku tarik nafas, “Aku terima nikah fulanah binti fulan dengan mas kahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai”
“Sah?”
“Saaaaaaahhhhhhh”
Alhamdulillah………….

MUSIM-MUSIM PERKAHWINAN

Musim-musim perkahwinan,
menyingkap tabir rahsia,
isteri yang kita nikahi,
tidaklah semulia Khadijah,
pun tidak setabah Fatimah,
justeru dia hanyalah wanita akhir zaman,
yang punya cita-cita menjadi solehah.
Musim-musim perkahwinan,
mengajar kita kewajipan bersama,
isteri itu tanah, kita langit penaungnya,
dia ladang tanaman, kita pemugarnya,
dia kiasan ternakan, kita gembalanya,
dia adalah murid, kita mursyidnya,
dia bagaikan anak kecil, kita tempat bermanjanya,
saat dia menjadi madu, kita teguk sepuasnya,
saat dia menjadi racun, kitalah penawar bisanya,
dia tulang yang bengkok, berhatilah meluruskannya.
Musim-musim perkahwinan,
menginsafkan kita perlunya iman dan taqwa,
kita belajar meniti sabar dan redha,
memiliki isteri yang tidak sehebat mana,
justeru kita tersentak dari alpa,
kita bukannya Rasulullah,
pun bukan Saidina Ali Karramallaahuwajhah,
Cuma suami akhir zaman,
Yang berusaha menjadi soleh.

(Sajak oleh Abu Akil, Majalah An-Nasihah th 80an)

…….Ssyyyh……. tak apa-apa ker kahwin dah nak masuk Ramadhan ni? Tak ada apa-apa pun, pasal sorang di utara, seorang di selatan, sekolah lagi………..alhamdulillah Allah pelihara.

Untuk adik-adik yang masih bujang, kami ingin berpesan;

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..

Dapatkan mesej bergambar di sini

(Walaupun kedapatan juga yang bercinta macam nak ‘rak’ sebelum kahwin dan bahagia hingga ke akhir hayat…………..)

Kami berdoa semoga dengan rahmat dan taufik hidayah daripada Allah S.W.T, wujud lagilah hendaknya insan-insan yang bercinta selepas bernikah, berkenalan setelah bertunang, bertunang selepas puas hati dengan istikharah…….. berbulan madu sepanjang hayat……..berdua bahagia hingga ke syurga. (bermadu hingga ke syurga?…….. no komen, kalau dah rezeki apa salahnya?…. ADOIII!!!! Siapalah cubit aku ni????

Kepada saudara saudari yang amat menjaga kehormatan diri, menjaga pandangan mata namun belum berpunya hingga kini…….. usahlah tertipu dengan bisikan syaitan apabila melihatkan kawan-kawan berpacaran ke sana ke mari dan kahwin cepat. Jangan merasa diri ‘tak laku’. Berdoa langsung terus kepada Allah mohon disampaikan jodoh. (Doa yang terbaik ialah yang dipetik daripada ayat al-Qur’an dan hadith) Walaubagaimanapun gunakan Bahasa Melayu pun Allah faham, dahului dan tutup doa itu dengan selawat. Mana tahu Allah bagi cash? Ha…. nak sangat? Ambik…… tak sempat habis belajar dah kena kahwin……. siapalah tu e’?

Yakinlah dengan sebenar-benar yakin akan ayat Allah S.W.T ini;

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

الــْـخَـبِـِـيــثَـَاتُ لِلـْــخَـبِـيـثِـيـنَ وَالـْخَـبِـيـثـُــونَ لِلـْــخَـبِـيـثَـَـاتِ

وَالطـَّـــيـِّـــبَـاتُ لِلطـَّـيـِّـــبِـيـنَ وَالطـَّـيـِّـــبُـونَ لِـلطـَّــيـِّـــبَـاتِ

أُوْلَــئِـكَ مُــبَرَّؤُونَ مِـمـَّــا يَـقـُــولـُـونَ

لـَهُم مـَّــغـْـفِــرَة ٌ وَرِزْقٌ كـَــرِيــمٌ

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (26)
(Surah an-Nur – Surah ke-24 ayat 26)

* Ingin mengetahui tarikh-tarikh bersejarah hidup anda dalam tahun Hijrah? Sila manfaatkan widget ‘PENUKAR TARIKH HIJRAH – MASIHI, MASIHI – HIJRAH’ ini:


* Mungkin akan berlaku perbezaan 1 atau 2 hari sebab widget ini bukan ciptaan warga Malaysia, jadi kiraannya mengikut peredaran bulan di negara lainlah….no problem, small matter

Rujukan:
http://www.quranexplorer.com/quran
http://www.guidedways.com/search.php
Penukar tarikh Hijrah – Masihi

Tajuk berkaitan:
Kenangan Terhalalp/s-baca komen saya di sini tau! (17/08/2009 | 12:34 pm)
HADITH: Solat Istikharah
Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Hai, sebantal pun tak boleh tidur?
(Situasi 3 – Perbualan anak dengan bapa : anak sudah teringin hendak berkahwin….)

Hadis Amalan Bergantung Kepada Niat

RIADHUS SOLIHIN : Niat Ikhlas – Hadith 1: Amalan Bergantung Kepada Niat

Hadis Amalan Bergantung Kepada Niat
Hadis Amalan Bergantung Kepada Niat

Sayyidina Umar bin Al-Khatthab r.a. berkata, “Saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya sesuatu amal itu bergantung kepada niat.

Penilaian Allah bagi setiap orang, ialah apa yang dia niatkan. Maka sesiapa berhijrah (dari daerah kafir ke daerah Islam) semata-mata kerana taat kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW, maka hijrah itu diterima oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW.

Sebaliknya sesiapa berhijrah kerana keuntungan dunia yang dikejarnya, atau kerana perempuan yang akan dikahwini, maka hijrahnya bergantung kepada apa yang dia niatkan ketika berhijrah ke sesuatu tempat itu.”

(Bukhari, Muslim)

Oleh kerana peri pentingnya soal niat itu, maka ulama’ kaum muslimin meletakkan niat itu sebagai rukun pertama di dalam semua ibadat. Bahkan untuk membezakan antara ibadat dengan adat, hanyalah niat.

Malahan sesuatu perbuatan adat, jika dilakukan dengan niat untuk mengikuti perintah Allah SWT dan Rasulullah SAW maka ia berubah menjadi ibadat yang berpahala.

Para ulama’ juga memperinci niat kepada lima macam; hakikat, tempat, hukum, masa dan syarat.

Hakikat niat: Iaitu sengaja (dengan sengaja mengerjakan sesuatu serentak dengan perbuatan)
Hukum niat : Wajib atau sunat.
Tempat niat : Dalam hati.
Masa niat : Pada permulaan melakukan perbuatan.
Syarat niat : Untuk tujuan amal kebaikan.

Rujukan: Imam Abu Zakariya Yahya bin Syaraf Annawawy (Terjemahan Salim Bahreisy). 1977. RIADHUS SHALIHIN 1. Bandung: PT ALMA’ARIF. m.s 11.

Hadis ini di FB: Amalan Bergantung Kepada Niat (klik)

Scroll to Top