panduan

Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel

Sebagai pemilik kenderaan, pernahkah anda merasa seperti ‘ditipu’ oleh bengkel di mana anda menghantar kereta untuk diperbaiki? Kadangkala, bil anda melambung di luar dari jangkaan awal sedangkan kerosakan kereta anda tidaklah seberapa.

Senario sebegitu bukan baru bagi pemilik kenderaan yang menghantar kereta mereka untuk diperbaiki di bengkel-bengkel tertentu dan tidak bertauliah. Penipuan di sesetengah bengkel yang tidak bertanggungjawab itu bukan baru, harga diletakkan sesuka hati kerana mahu mengaut keuntungan banyak dan cepat.

Bagi anda yang tidak berpengalaman menghadapi situasi kenderaan rosak, anda terpaksa ’menyerahkan’ bulat-bulat kereta anda untuk diperbaiki dan sekiranya mekanik dan bengkel tidak bertanggungjawab, anda pasti menjadi ’mangsa’,

Lantaran itu, amat penting bagi anda mengetahui serba sedikit kaedah dan cara memilih bengkel dan mekanik yang boleh dipercayai dan memberikan perkhidmatan pembaikan kereta yang sempurna.

Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel
Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel

Lazimnya, anda mahukan keihklasan daripada mekanik anda. Untuk mendapatkan mekanik dan bengkel yang sedemikian, anda perlu ’mencari’nya terlebih dahulu. Seorang mekanik yang jujur akan memberitahu anda tentang punca kerosakan dan apa yang perlu diperbaiki dan yang tidak perlu diperbaiki.

Anda sepatutnya diberikan penjelasan dan penerangan yang tepat mengenai punca kerosakan, senarai barangan dan alat ganti yang perlu ditukar dan anggaran kos serta jangkamasa yang diperlukan untuk memperbaiki kereta anda.

Kerja-kerja pembaikan tidak boleh dilakukan tanpa kebenaran anda. Tiada pembaikan tambahan boleh dilakukan tanpa pengetahuan atau kebenaran anda. Anda berhak diberi penerangan untuk kerja-kerja tambahan berkenaan dan anggaran kosnya sekali.

Berikut sedikit tips bagi menjaga kepentingan anda semasa menghantar kereta untuk diperbaiki:
1) Cari bengkel yang sesuai yang anda kenali sebelum kereta anda mengalami kerosakan lagi. Jangan tunggu sehingga kereta anda mengalami kerosakan. Ini boleh dilakukan menerusi rakan-rakan atau pendapat dan mereka yang lebih berpengalaman yang telah berurusan dengan bengkel dan mekanik-mekanik tertentu.

2) Pilih bengkel yang anda rasakan sesuai dan kemas serta kelihatan teratur. Bengkel yang tidak teratur dan kelam kabut
mungkin menandakan kerja yang tidak kemas. Juga, perhatikan persekitaran bengkel, sama ada ia dilengkapi peralatan moden dan sebagainya.

3) Anda juga perlu tahu serba sedikit tentang kerosakan kereta anda. Hantar ke bengkel yang bersesuaian. Seorang mekanik enjin tidak akan dapat memberikan perkhidmatan paling memuaskan untuk kerosakan sistem penghawa dingin? Begitu juga sebaliknya.

4) Anda berhak meminta penjelasan mengenai kerosakan kereta anda dan alat-alat yang perlu diganti. Jangan biarkan mekanik memulakan kerja atau menukar alat ganti tanpa pengetahuan dan kebenaran anda.

5) Anda juga berhak diberikan penerangan mengenai anggaran kos membaiki kerosakan kereta. Anda perlu teliti mengenai kos barangan, keperluan menggantikan alat-alat ganti, kos buruh dan sebagainya. Juga, lebih baik jika anda tidak menyerahkan bulat-bulat kereta anda di bengkel. Cuba percepatkan masa pembaikan dan jangan tinggalkan kereta anda semalaman sekiranya tidak perlu.

6) Untuk mendapatkan mutu kerja yang baik, adalah lebih baik mendapatkan perkhidmatan mekanik profesional dan bertauliah.

7) Anda juga perlu menguji pandu kereta anda sebelum membuat bayaran. Kenalpasti masalah lain jika ada dan jangan tergesa-gesa terus membuat bayaran dan meninggalkan bengkel. Kerosakan lain, sekiranya ada, lebih mudah diperbaiki ketika itu.

8) Selain itu, anda juga perlu memeriksa barangan yang telah diganti untuk memastikan bahwa atat-alat ganti yang baru telah dipasang pada kereta anda.

9) Pastikan anda membaca dan meneliti bil sebelum membuat pembayaran. Jika ada yang tidak jelas, minta penjelasan mekanik dan pastikan kos yang dinyatakan tidak melampau.

Langkah-langkah pencegahan perlu diambil untuk memastikan kereta anda tidak berdepan dengan kerosakan yang teruk. Penjagaan yang konsisten seperti menukar minyak enjin dan penapis minyak pada jangka masa yang ditetapkan, penalaan dan lain-lain pemeriksaan boleh mencegah kos pembaikan yang tinggi.

Tetapi yang pasti, kita pasti tidak dapat mengelakkan kereta kita daripada memasuki bengkel. Samada kerosakan kecil atau besar, kita perlu tahu langkah-langkah yang harus diambil.

Rujukan: Majalah Drive (AAM) tahun 2000.

Selamat Pengantin Baru……Eh? 2 …..

Assalamualaikum. Alhamdulillah pada tarikh keramat 6 Februari (semalam) genaplah usia perkahwinan kami 17 tahun. Sama seperti rumahtangga tuan puan sekalian juga, kami tetaplah tidak lepas daripada ujian-ujian yang menguji keteguhan iman, kesetiaan dalam memegang teguh ikatan perkahwinan, dugaan mendidik anak-anak dan sebagainya. Namun…………. kesabaran mengatasi segalanya, Alhamdulillah……….

selamat pengantin baru............eh?2

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Mencelah di kesempatan ini, ingin kami kongsikan beberapa pesanan buat tatapan teman-teman yang kami kasihi sekalian. Pertamanya pastilah buat sang nakhoda iaitu para suami atau bakal suami. Ayuh kita hayati maksud hadis ini. Sewaktu pertama kali mendengar hadis ini dibacakan di dalam suatu majlis ta’lim, saya sungguh keliru akan maksud yang tersirat yang dapat diambil pengajaran daripadanya. Alhamdulillah selepas membaca buku ’Bercinta Sampai Ke Syurga’ karya Ustaz Hasrizal Abdul Jamil barulah saya faham dan tersenyum-senyum. Jazakallahu khairan kathira ustaz……..

Inilah hadis yang dimaksudkan.


Diharap para suami dapat membacanya dengan penuh penghayatan dan empati………….

Perbualan Ummu al-Mukminin Aisyah r.ha bersama suaminya Baginda Rasulullah SAW. Mereka berdua berbual tentang kisah 11 wanita Jahiliah, cerita Aisyah sebagai santapan telinga suaminya.

“Sebelas orang wanita telah bersepakat dan berjanji untuk menceritakan perihal suami mereka.

“Wanita pertama berkata: ‘Suamiku seperti daging unta yang busuk yang berada di puncak bukit yang tinggi yang tidak dapat untuk didaki. Beliau tidak berlemak dan mudah untuk bergerak.’

“Wanita kedua berkata: ‘Aku tidak boleh menceritakan mengenai
suamiku. Aku takut dan aku tidak boleh memberitahu mengenainya. Sekiranya aku memberitahu mengenainya, bermakna aku membuka
aibnya.’

“Wanita ketiga berkata: ‘Suamiku telah membuat syarat, sekiranya aku bercerita, aku akan diceraikan dan sekiranya aku diam, aku akan dikasihi.’

“Wanita keempat berkata: ‘Suamiku seperti cuaca di daerah Tihamah, tidak panas dan tidak sejuk (sederhana), tidak menakutkan dan tidak menjemukan.’

“Wanita kelima berkata: ‘Suamiku, ketika memasuki rumah seperti seekor harimau bintang (kerana banyak tidur dan malas bertanya) tetapi apabila beliau keluar seperti seekor singa. Beliau tidak akan bertanya perkara-perkara yang bukan urusannya.’

“Wanita keenam berkata: ‘Suamiku apabila makan, beliau akan menghabiskan makanannya. Sekiranya beliau minum, beliau akan menghabiskan minumannya. Sekiranya beliau tidur, beliau akan berselimut dan tidak memasukkan telapak tangannya kerana beliau tahu akan kesusahannya.’

“Wanita ketujuh berkata: ‘Suamiku adalah seorang yang lemah syahwat. Walaupun telah berubat, tetapi belum juga sembuh. Di samping itu beliau mudah menjatuhkan tangannya.’

“Wanita kelapan berkata: ‘Suamiku berbau seperti bau Zarnab (sejenis bauan) dan sentuhannya selembut sentuhan seekor arnab.’

“Wanita kesembilan berkata: ‘Suamiku berkedudukan tinggi, seorang yang berjaya, dermawan dan rumahnya berhampiran dengan tempat permainan.’

“Wanita kesepuluh berkata: ‘Suamiku seorang pembesar dan banyak memiliki harta, sebahagian daripada hartanya, beliau memiliki banyak unta. Sebahagian besar unta-untanya pula dibiarkan di halaman rumah, kerana itulah untanya yang hamil sedikit sahaja. Sekiranya unta-unta itu mendengar tiupan seruling, mereka mengetahui bahawa mereka akan disembelih.’

” Wanita kesebelas berkata: ‘Suamiku bernama Abu Zar’in. Tahukah kamu siapakah Abu Zar’in? Beliaulah yang memberikan aku anting-anting pada sepasang telingaku. Beliaulah yang memberiku makanan-makanan berzat sehingga aku kelihatan sihat. Beliau suka memuji aku, beliau mengambil aku dari keluarga susah dan menjadikan aku salah seorang anggota keluarga yang kaya. Beliau tidak pernah mencaci aku, sehinggakan aku dapat tidur dengan nyenyak sampai ke pagi dan aku dapat minum dengan tenang.’

“ ‘Selepas itu bagaimana pula bonda Abu Zar’in? Tahukah kamu siapa bonda Abu Zar’in? Beliau memiliki harta simpanan dan rumahnya sangat luas.’

“ ‘Maka bagaimana pula anak lelaki Abu Zar’in? Tahukah kamu
siapakah anak lelaki Abu Zar’in? Tempat tidurnya seperti pelepah
ta mar. Beliau berasa kenyang dengan makan sebelah kaki kambing.’

” ‘Maka bagaimana pula anak perempuan Abu Zar’in? Tahukah
kamu siapakah anak perempuan Abu Zar’in? Beliau sangat mentaati kedua orang tuanya. Tubuhnya mantel dan sering menjadi kecemburuan jirannya.’

” ‘Maka bagaimana pula jariah Abu Zar’in, tahukah kamu siapakah jariah Abu Zar’in? Beliau tidak pernah menyebarkan rahsia kami dan sangat jujur sekalipun dalam soal makanan. Beliau tidak pernah membiarkan rumahku kotor.’

“Setelah itu beliau berkata: ‘Satu hari Abu Zar’in keluar dengan
membawa satu bekas daripada kulit yang diisi dengan susu. Beliau
bertemu dengan seorang wanita yang mempunyai dua orang anak. Kedua anaknya itu seperti dua ekor harimau kumbang. Mereka
bermain dengan dua biji buah delima di bawah pinggang ibunya.
Maka beliau menceraikan aku dan mengahwini wanita itu.’

” ‘Setelah itu aku berkahwin dengan seorang lelaki yang baik dan kaya. Tunggangannya adalah seekor kuda terpilih. Beliau membawa aku ke kandang yang penuh dengan binatang ternakan. Kemudian dia berkata:Makanlah wahai Ummu Zar’in dan berehatlah supaya hilang penat lelah. Beliau berkata: Sekiranya aku kumpulkan pemberiainya dengan pemberian Abu Zar’in, nescaya pemberiannya tidak akan sama dengan pemberian Abu Zar’in yang paling sedikit.’”

Aisyah r.ha berkata: “Rasulullah SAW bersabda kepadaku: ‘Perhubungan aku denganmu seperti Abu Zar’in dengan Ummu Zar’in.’ ”

Aisyah r.ha membalas: “Bahkan engkau lebih baik daripada Abu Zar’in.”

“Rasulullah SAW menjawab: ‘Benar! Abu Zar’in menceraikan Ummu Zar’in sedangkan aku tidak menceraikan engkau.’ ” (Hadis Riwayat at-Tirmizi)

HEBATNYA RASULULLAH SAW

Subhanallah!

Sabarnya Rasulullah SAW mendengar celoteh isterinya Aisyah!

Dalam kesibukan dan kegentingan pelbagai isu, sabarnya Baginda SAW melayan kisah 11 perempuan Jahiliah yang entah di mana faedahnya itu! Tidak langsung diperlekeh kisah Aisyah. Baginda tidak langsung memuncungkan mulut tatkala mendengar kisah panjang lebar isteri kesayangannya itu.

Bahkan setelah berakhirnya kisah 11 wanita Jahiliah Rasulullah SAW mengulas dengan komen yang paling bersahaja lagi romantik, sebagai seorang suami yang terbaik kepada keluarganya.

Maafkan daku sayang. Diri ini tidak sehebat Rasulullah SAW, tetapi aku ini pasti lebih baik daripada Abu Zar’in kerana sepanjang mana pun celotehmu tentang benda remeh-temeh berkaitan rumah kita, dikau tetap menjadi pojaan hatiku! (Kata Ustaz Hasrizal……..)


seterusnya……….

masih lagi bingkisan buat tuan-tuan yang menggalas pangkat ’SUAMI’. Bagi lebihlah sikit………
Ini pula adalah asbab hadis “Aku telah melihat syaitan manusia dan jin lari daripada Umar”.
Perawi: Ibnu Adi dan Ibnu Asakir daripada Sayyidatina Aisyah r.anha.

Sababul wurud:
Diriwayatkan di dalam “Al Jami’ul Kabir” daripada Aisyah r.anha bahwa sewaktu Nabi SAW duduk tiba-tiba beliau mendengar hiruk pikuk suara orang dan anak-anak. Ternyata seorang wanita Habsyi sedang menari-nari sambil dikelilingi orang ramai. Rasulullah SAW bersabda kepada Aisyah r.anha: “Wahai Aisyah, lihatlah!”. Kata Aisyah: “Kuletakkan mukaku di atas bahu baginda sehingga aku dapat melihat diantara bahu dan kepala baginda”. Sabda Rasulullah SAW: “Sudah puaskah melihatnya, hai Aisyah?”. Jawab Aisyah r.anha: “Belum”. Rasulullah SAW kemudian duduk bersila. Tidak lama selepas itu secara tiba-tiba muncullah Saidina Umar r.anhu, orang ramai pun kelam kabut melarikan diri.
Rasulullah SAW bersabda: “Aku melihat syaitan manusia dan seterusnya ………”.

MasyaAllah……….. pernahkah tuan-tuan melayan isteri sebagaimana Rasulullah SAW lakukan itu? Mula-mula kahwin insyaAllah. Kalau sudah lama mungkin ini dialog yang biasa kita dengar;
”Cepat-cepat, sepuluh minit je ea. Abang ada hal lepas nih. Ambil benda yang perlu jer.”
………. Hek elleh……… kalo camni, takyah le ajak pi shopping………. Huh!
Kalau nak berjalan jauh pula, kadang-kadang si ibulah yang tidak habis-habis mengemas. Mana barang yang mahu dibawa, rumah yang hendak ditinggal. Cik abang memang dibiarkan berehat maklumlah akan memandu jauh. Setelah semua beres, barulah ibu terkedek-kedek pergi mandi. Ayah pula terbangun apabila terdengar pintu bilik air ditutup, ”Semua dah siap?” ”Sudaaaahhhh.” anak-anak menjawab. Apa lagi, barang-barang pun diangkutlah ke dalam kereta. Selepas solat sunat safar, ayah pun berkata, ”Semua masuk dalam kereta. Pantas, pantas.” Lalu distartlah kereta dan terus dipandu keluar pagar………… sajalah tu…….. nak suruh makhluk dalam bilik air keluar cepat………. hwaaaa benci! Kwang kwang kwang………..


Baiklah, sekarang buat para isteri yang budiman pula……….

Pedoman/Tip/Panduan Buat Isteri: Bagaimana Menambat Hati Suami
1. Terima dia agar dia menerima anda
2. Fahami lelaki agar dia memahami anda
3. Berubah untuk menikmati perubahan
4. Sanggup memberi untuk menerima
5. Percaya untuk dipercayai
6. Menangkan lelaki untuk Menang
7. Sifat negatif membuahkan kesan negatif
8. Bertanggungjawab akan menikmati kesan tanggungjawab
9. Kritikan akan membuahkan kritikan
10. Beri lelaki apa yang dia mahu
11. Tunjukkan minat tulin terhadap lelaki
12. Senyuman itu tanda kasih yang tidak perlu dibayar
13. Panggillah lelaki dengan panggilan manja
14. Hormati dia sebagai lelaki
15. Dengarlah dengan baik
16. Bercakaplah tentang apa yang disukai lelaki
17. Katakanlah bahawa dia paling penting dalam hidup anda
18. Jangan katakan penyesalan mengahwininya
19. Elakkan pergaduhan
20. Jangan menyalahkan, minta maaf apabila bersalah
21. Hidup bukan hanya di dunia

BUKAN MUDAH………. WALAU BAGAIMANAPUN……………SEBELAH KALI MEMIJAK NAFSU, INSYAALLAH SEBELAH KAKI SEDANG MELANGKAH KE SYURGA……………….

Akhir sekali, inilah lagu kegemaran kami…………. (terima kasih teacher Nash kerana sudi menuliskan lirik lagu ini, di internet memang banyak kedapatan lirik lagu ini, tetapi lirik yang teacher Nash tuliskan ini ada sedikit perbezaannya). Mengimbau kembali kenangan sewaktu baru berkenalan sebaik saja bertunang. Kembang hati saya dapat teman hidup yang fasih berbahasa Inggeris. Hajat hati hendak belajar dengan dia sampai pandai. Mak oi, sampailah sekarang……… entah dia yang tak reti mengajar, entah saya yang ‘bijak sangat’……….. bila tengok dia je, saya hanya pandai mengucapkan tiga patah perkataan………… “I love you………….” Naya betul kalau murid sudah jatuh cinta dengan tok guru nih…………… dia pun kalau saya start speaking dalam Bahasa Arab, tiga patah juga di jawabnya, “Arab arab arab……….”

For The Rest Of My Life

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I’m here with you
Now let me let you know
You’ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And there’s a couple words I *wanna say

Chorus
For the rest of my life
I’ll be with you
I’ll stay by your side
Honest, that’s true
Till the end of my time
I`ll be loving you… loving you

For the rest of my life
thru days and nights
I’ll thank Allah
for open my eyes
Now and forever I,
I’ll be there for you
I know it deep in my heart

I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You’re my wife, you’re my friend and my strength
And I pray we’ll together in jannah.

Now I’ve found myself, I feel so strong
Yes, everything was changed when you came along
OOOO
And there’s a couple words I wanna say

Chorus

And now that you’re here in front of me,
I strongly feel in love, (I strongly feel in love)
And I have no doubt
I’m singing loud that I’ll love you eternally

Chorus

*wanna (bahasa pasar bagi perkataan want to = hendak)

Rujukan:
1. Hasrizal Abdul Jamil. 2009. Bercinta sampai ke Syurga. Selangor: Galeri Ilmu Sdn. Bhd. m.s 219- 223
2. Ibnu Hamzah Al-Husaini Al-Hanafi Ad-Damsyiqi (Terjemahan H.M Suwarta Wijaya B.a & Drs. Zafrullah Salim). 1997. ASBABUL WURUD – Latar Belakang Sejarah Hadis-Hadis Rasulullah S.A.W Jilid 2. Kuala Lumpur: Penerbit Edaran Kalam. m.s 365

Amalan-amalan Wajib Bagi Pesakit Gangguan Jin

Sakit ‘gangguan jin’ memang memeritkan. Datangnya tidak menentu. Namun, jika diamat-amati ternyata penyebabnya ialah nipisnya ‘benteng’ diri pesakit (walaupun bukan semua pesakit – maaf). Seandainya pesakit sudah disahkan sembuh, amalan-amalan kerohanian seumpama amalan fardu dan sunat (sunnah) amat perlu dititik-beratkan.

Jika anda leka dan bermalas-malasan, maka bersiap siagalah dengan gangguan-gangguan mereka. Anda harus akur bahawa tubuh badan anda sudah bukan seperti insan normal lainnya. Di dalam badan anda sudah ada highway laluan mereka. Tutupi jalan-jalan tersebut dengan amalan-amalan agama.

Yakinlah bahawa sesungguhnya Allah سبحانه وتعالى amat mengasihi anda. Dia memberi ujian tersebut kerana hakikatnya Dia mahu memberi anda amalan tambahan agar anda lebih dekat kepadaNya.

Menurut sepotong hadith, (mafhumnya lebih kurang); Allah سبحانه وتعالى telah menetapkan kedudukan seseorang pada suatu darjat tertentu. Namun apabila Allah mendapati orang tersebut belum juga dapat mencapai tahap yang telah Dia tetapkan melalui amalannya, maka Allah سبحانه وتعالى menurunkan ujian berupa sakit dan sebagainya.

Semuanya adalah agar dengan pahala penanggungan sakit dan lain-lain ujian itu, hamba tersebut akan sampai ke darjat tersebut. Oh, betapa Maha Pengasihnya Allah……..

Nota di bawah ini saya petik daripada: Forum Rawatan Sihir

Di sini saya perturunkan beberapa amalan yang perlu dilakukan oleh pesakit gangguan makhluk halus atau sihir yang disyorkan oleh ustaz Haji Abdul Malik Bin Haji Ladzim, iaitu anak murid Ustaz Walid Salam Bali, Mesir. Amalan-amalan ini bolehlah ditokok tambah atau disesuaikan dengan beberapa amalan yang pernah disyorkan di dalam forum ini.

AMALAN WAJIB PESAKIT:


1. Solat berjemaah di masjid atau surau (tempat di mana azan dilaungkan).
2. Sentiasa berwudhuk.
3. Baca بـِسـْــم ِ اللهِ الرَّحـْــمـَـٰــن ِ الرَّحِــيم ِ dalam semua perbuatan dan pekerjaan.
4. Amalkan selepas solat subuh 100 kali.

لاَ إ ِلـَـٰــهَ إ ِلاَّ اللـَّـهُ وَحـْــدَهُ لاَ شـَــر ِيــكَ لـَـهُ، لـَـهُ الـْـمُـلـْـكُ

وَلـَـهُ الـْحـَمـْــدُ يُحـْــيـِي وَيُـمـِــيتُ وَهُــوَ عـَــلـَى كـُلّ ِشـَــيْءٍ قـَــدِيـرٌ


Nota: Perkataan يُحـْــيـِي وَيُـمـِــيتُ boleh disebut atau tidak, terpulang kepada anda.

5. Amalkan membaca al-Quran
– PAGI Surah as-Soffat atau Yassin
– PETANG Surah ad-Dhukan atau al-Jin
6. Denar CD Ruqyah Syariah sehari 3 kali (Wajib dengar dengan khusyuk).
7. Bergaul dengan orang-orang yang soleh.
8. Jangan sesekali mendengar muzik yang diharamkan syariat.
9. Sentiasa menutup aurat dengan sempurna.
10. Perbanyakkan ucapan istighfar 100 kali sehari atau lebih.
11. Jangan berburuk sangka dengan Allah سبحانه وتعالى dan sesama manusia.
12. Baca ayat-ayat berikut ketika hendak tidur.
– Surah al-Fatihah
– Ayat al-Kursi
– Subhanallah 33 kali.
– Alhamdulillah 33 kali.
– Allahu Akbar 33 kali.
– Baca khawatim (penutup) surah al-Baqarah iaitu ayat 285-286 seperti di bawah:


(285) Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya.

(Mereka berkata): “Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya”. Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali”.

(286) Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.

(Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami.

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”.

13. Baca surah-surah berikut ketika hendak tidur dan ulangi sebanyak tiga kali:
– al-Ikhlas sekali.
– al-Falaq sekali.
– an-Nas sekali.
– KEMUDIAN DOA: “Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada kejahatan JIN dan Manusia”. Hembus atau isyarat meludah ke tapak tangan dan sapukan ke seluruh tubuh yang tercapai oleh tangan tanpa pengecualian.
14. Amalkan bacaan surah al-Baqarah (seluruhnya) setiap 3 hari sekali.
15. Perbanyakkan selawat ke atas Rasulullah صلى الله عليه وسلم sekurang-kurangnya 100 kali sehari.

Himpunan amalan berikut adalah yang termudah dan paling pantas untuk melindungi diri dan rumah kita dari gangguan jin atau syaitan.

Amalan berikut ini ada dalilnya.
Sila rujuk: Tafsir Ibnu Kathir Jilid 1 versi Bahasa Arab terbitan Darul Fikr, halaman 59 – athar daripada Abdullah ibn Mas’ud berkenaan amalan 10 ayat Surah al-Baqarah.

Sepuluh ayat itu ialah 4 ayat pada awal Surah al-Baqarah, ayat al-Kursi (255), 2 ayat selepas ayat al-Kursi (256 – 257) dan 3 ayat terakhir Surah Al-Baqarah.
Kelebihannya: Jika dibaca di dalam rumah pada waktu malam, syaitan tidak akan masuk ke dalam rumah itu pada malam tersebut.
Riwayat lain: Jika dibaca, maka syaitan dan segala sesuatu yang tidak menyenangkan tidak akan mendekatinya dan ahli keluarganya pada hari itu. Jika dibaca kepada orang yang gila maka akan sembuh penyakitnya itu.

Begitu juga amalan Tasbih Nabi Yunus, ada hadith yang berkaitan.

Diamalkan SETIAP PAGI dan SETIAP SELEPAS ASAR (hendak amal lebih, lagi bagus):


1. Al-Baqarah ayat 1-4, 255-257, 284-286 (Sila rujuk di ***1 di bawah, halaman 3 dan 4).
( anggaran 3 minit )
2. Selawat 50 kali – Selawat yang paling pendek ialah “ALLAH humma sali ‘ala Muhammad”

اللـَّــهـُــمَّ صـَــلّ ِ عـَــلـَــى مـُــحـَــمـّـَــدٍ


( anggaran 5 minit )
3. Tasbih Nabi Yunus (doa taubat Nabi Yunus di dalam perut ikan nun) 100 kali – sila rujuk Surah al-Anbiya 87 untuk Arabnya; sebutannya “LA ILAA HA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZ ZOOLIMIIIIIIN”

لاَ إ ِلـَـٰــهَ إ ِلاَّ أ َنـْــت َ سـُــبـْــحَــانـَــكَ إ ِنـِّـى كـُــنـْــت ُ مـِــن َ الظـّـَالـِــمـِــيــن



( anggaran 10 minit )

InsyaAllah dengan melaburkan masa 20 minit setiap pagi atau setiap petang, kita akan merasa lebih tenang. Konsentrasi kita kepada kerja dan amal juga dapat ditingkatkan.

Amalan tersebut insyaAllah dapat melindungi diri daripada dimasuki jin, sama ada jin sihir atau jin tanam anggur.

Sekiranya jin memasuki tubuh badan kita, kita akan:
1. Rasa takut melihat cermin di waktu malam (sebab akan nampak satu muka lain yang gelap dan menakutkan).
2. Rasa malas lakukan kerja atau solat.
3. Rasa lenguh berat di leher atau di bahu.
4. Membuat kita rasa pening, migrain atau susah berfikir.
5. Rasa sakit tetapi doktor pun tidak tahu apa puncanya walhal macam-macam pemeriksaan darah, X-ray, MRI, CT-scan sudah dilakukan.

Selain itu, amalan diatas insyaAllah dapat menghalang jin dan syaitan daripada memasuki rumah kediaman kita:

Sekiranya jin dan syaitan dapat masuk, mereka akan:
1. Menyebabkan anak kecil menjerit malam-malam buta, selain takut melihat sesuatu yang kita tidak Nampak.
2. Menganggu rehat tidur kita kerana dada atau kepala kita akan rasa ditindih benda berat.
3. Duduk atau berdiri berdekatan kita menyebabkan kita rasa rimas seolah-olah ada sesuatu yang menakutkan berdekatan kita.
4. Membuat bising di rumah seperti; mengetuk pintu, bumbung, mengalih kerusi meja dan lain-lain.

Untuk mereka yang ada masa, cuba juga tambahkan amalan seperti membaca Surah al-Baqarah sekali atau Surah Yasin sekali atau tiga kali setiap hari.

Secebis kisah masyarakat……………

“Sepulangnya dari berubat, badan saya terasa amat ringan dan boleh duduk tegak di atas kerusi sebelah pemandu. Selama ini masuk saja ke dalam kereta, sudah pasti kerusi itu terus saya baringkan.

Kalau memandu pun saya memandu dalam keadaan kerusi pemandu yang hampir terbaring, tapi mesti kereta auto dan power stering. Kalau tidak, balik rumah tidurlah tak bangun-bangun sampai esok. Sampai rumah apa lagi, saya pun mengemaslah rumah yang macam sarang jin itu.

Selama ini saya memang tidak pernah menjemput orang datang ke rumah kerana malu dengan keadaan rumah yang bersepah. Tetapi malangnya hanya dua hari sahaja saya sihat. Selama dua hari itu pula suami saya terganggu-ganggu tidurnya. Ada yang mencakar kaki dan menghempapnya.

Ketika ini saya merasakan badan saya amat sensitif kepada persekitaran. Dekat dengan pinggan mangkuk kotor sakit, dekat dengan kain baju berlonggok tidak berlipat sakit, dekat dengan benda yang berpalang atau bergantung sakit, dekat dengan sampah sakit, keluar rumah, sakit. Lihat suami, sakit. Tengok tv, sakit. Dengar radio pun sakit. Membuang sampah di belakang rumah lagilah sakit.

Apabila sakit masih berterusan, seorang lagi kawan mengajak kami ke rumah seorang ustaz. Berubat tiga kali belum sembuh juga. Ustaz itu menyuruh saya membaca doa manzil berterusan, bersedekah, berpuasa dan solat sunat taubat. Badan saya di’alin’ dengan tujuh biji telur ayam kampung sebanyak dua sesi. Malangnya tiada apa-apa yang ditemui di dalam telur itu.

Beliau mengatakan bahawa kalau orang ‘memberi’ samada separuh jin di badannya berpindah kepada orang yang diberi atau dia sudah tidak tahan hendak membelanya. Badan saya kesakitan kerana ‘mereka’ tidak serasi dengan saya (tidak diamalkan, lalu mereka tidak mendapat ‘upah’).

Dia juga memberitahu bahawa badan saya sudah menjadi seperti magnet. Apabila berpapasan dengan mana-mana jin, kesemua mereka akan memasuki badan saya. Jika berdekatan dengan orang yang membuat pemujaan, jin akan datang tetapi bukan ke arah mereka sebaliknya kepada saya…….ya Allah………saya sentiasa ketakutan di dalam rumah.

Pintu dan tingkap bertutup rapat sebab kadangkala sedang saya membaca surah Al-Baqarah pun (saya baca tiga hari sekali sejak berubat) badan tetap terasa sakit, bila diperiksa rupanya ada satu tingkap yang terbuka.

Penunjuk bahawa saya ini sihat ialah kemampuan saya untuk bersolat sambil berdiri. Tetapi yang sedihnya sedang saya elok solat berdiri, andai kedengaran loceng jiran India depan rumah saya bersembahyang, tidak semena-mena terjelepuk saya terduduk di dalam solat itu. Sedang molek membasuh pinggan, tiba-tiba nak terduduk bila kedengaran loceng India belakang rumah bersembahyang ‘dhuha’.

Pergi ke kedai orang Melayu (laris kedai ini), tetapi semasa hendak membayar di kaunter, kepala saya seperti disambar elektrik. Cepat-cepat saya ke belakang, lega sedikit. Pergi lagi ke kaunter tempat tuan kedai tu berdiri, sekali lagi kepala saya zzzzzrrrrt….aduhai, kenapakah ini?……

Makan di kedai pun masalah juga, saya terpaksa pastikan bahawa tuan punya kedai tidak menggunakan pelaris ‘jin’. Jika tidak, walaupun makanan itu ditempah oleh seseorang dan diletakkan di surau untuk diagih-agihkan kepada ahli jemaah, lalu ‘orang berpenyakit’ seperti saya memakannya…..jawablah…..menungging……..ini bukan kasyaf tetapi penyakit….

Paling menyakitkan dan taubat kalau bersebelahan dengan orang yang berpenyakit sama dengan saya. Waduh…….nggak tahan……sakitnya pak……Susah jadinya….. yang senang duduk dalam rumah diam-diam. Sejak berubat juga barulah insan jahil seperti saya ini mengetahui bahawa untuk membuat air doa ialah dengan menggunakan air yang belum dipanaskan di atas api seperti air zam-zam, air hujan atau air mineral (yang bertutup biru bukan putih).

Pernah sekali suami saya mengadu dalam tidurnya dia dikacau oleh makhluk seperti manusia tetapi bersirip seperti ikan. Setelah beliau ucapkan kepadanya, “la haula walaa quwwata illa billaah”

“لاَ حـَــوْلَ وَلاَ قـُــوَّة َإ ِلاَّ بـِــاللهِ”

makhluk itu terus mengecil dan lenyap.

Lantas saya pun teringat dahulu semasa menjadi anak angkat Pak Abu. Hairan juga, keluarga-keluarga angkat peserta kursus yang lain dihidangkan dengan lauk ikan yang besar-besar dan dimasak dengan pelbagai cara, tapi keluarga angkat saya pula tidak menyediakan lauk ikan walau seekor pun. Mengapa ye?……..

Malam nak tidur jangan ceritalah, baca ayat macam-macam; awal surah A-Baqarah, ayat Kursi, dua ayat selepas ayat Kursi, tiga ayat terakhir Surah Al-Baqarah, Tiga Kul (isyarat meludah lalu sapu ke seluruh badan), tasbih fatimah, dua tiga macam doa tidur, 5 ayat terakhir Surah Al-Kahf. Lelapkan mata, eh, mereka datang!

Macam-macam rupa….macam rupa hantu-hantu yang dalam tv tu lah, mula-mula takut, lama-lama senyum jelah kat dia orang. Alamak, takleh tido……..camner ni……..

Alhamdulillah suatu pagi tu dengan kehendak Allah saya terdengar doa elak gangguan semasa tidur dari radio. “Auuzu bikalimaatillahit taaaaaammati min ghodhobihi wa’iqobihii wasyarri ‘ibaadihii wa min hamazaatisy syayatiini waany yahdhuruuuun”

أ َعـُــوذ ُ بـِــكـَــلـِــمـَــاتِ اللهِ التـّـَـآمـّـَـاتِ مـِــن ْ غـَــضـَــبـِــهِ

وَعِــقـَــابـِــه وَشـَــرّ ِعـِــبـَــادِهِ وَمـِــن ْ هـَــمَــز َاتِ الشـّـَــيـَــاطِــيــن

وَأ َن يـَــحـْــضـُــرُون

Sebelum tidur, kalau teringat, saya baca awal-awal. Kalau terlupa, dia datang…..nak buat tak tahu?……hemph, tak tidur sampai pagi nanti! bacakan sekali, dua kali….hilang terus rupa makhluk tu. Benarlah, Allah Maha kuasa, makhluk langsung tiada kuasa, kita minta perlindungan daripada Allah kalau mereka mengganggu.

Pesanku kepada pembaca budiman. Jangan ambil mudah perkara ini. Jangan mudah percaya kepada orang lain. Sekiranya anda diberi ilmu seperti ini, tolonglah jangan amalkan tetapi jangan pula anda membiarkannya begitu sahaja, kelak akan menjadi seperti saya. Sebaliknya pulangkan semula kepadanya secara baik.

Jika anda ternampak mentera-mentera berbahasa Melayu di mana-mana walaupun diakhiri dengan ‘dengan berkat kalimah la ilaha illallah’, tolonglah….jangan dibaca langsung. Once (sekali) anda membacanya, khadam ayat itu akan datang dan tidak bakal pergi kecuali di’buangkan’ oleh mereka yang mahir.

Jin dan syaitan memang menunggu-nunggu peluang untuk menjadikan anda syirik kepada Allah. Setiap kerja yang mereka lakukan, pasti berkehendakan upah sehingga akhirnya anda terpaksa mensyirikkan Allah barulah mereka akan menjalankan kerja yang anda pinta. Sama ada untuk; kelihatan hebat, disayangi orang, penjaga harta, kelihatan cantik, menjarangkan anak dan sebagainya.

Hidup di dunia hanya sementara, akhirat jua tempat yang kekal abadi. Meminta hanya kepada Allah dan bukan yang selainNya. Saka tidak semestinya diwariskan kepada saudara sedarah sedaging tetapi kepada sesiapa sahaja malah mungkin tanpa disedari penerimanya.

Ambil tahu kegiatan anak-anak anda, sebab mereka memang suka mencuba. Mudah-mudahan iman kita terpelihara sehingga kita selamat bertemuNya……..aamiiiiiin. Wallaahua’lam.”

Tajuk berkaitan:
1. Doa: Zikir agar hati tidak mati
2. DOA: Qunut Nazilah
3. Doa memudahkan tidur
4. Doa ketika ditimpa musibah
5. Doa: Sabda Nabi SAW: “Doa saudaraku Yunus amat menakjubkan…”
6. Cara Mendapat Kasih Sayang Allah سبحانه وتعالى
7. VIDEO: Rawatan Gangguan Jin
8. VIDEO: Zikir ( amalan setiap hari Jumaat ) oleh Tuan Guru Nik Aziz
9. Khadam
10. Bacaan Ruqyah Syariah 1,
11. Waktu Senja: Apa Yang Patut Kita Buat?

Rujukan:
***1. Doa Manzil (Sila belajar secara bertalaqqi -menghadap- guru al-Qur’an bagi mempastikan bacaan anda benar sebelum mengamalkannya)
manzil
2. Forum Rawatan Sihir
3. Majalah ASUH GALERI ILMU SDN. BHD.
4. Virtual Friends.net

TEKNIK BERKESAN UNTUK MENGHAFAL AL-QUR’AN (SIRI AKHIR – 5)

KAEDAH DAN KETENTUAN MENGHAFAL
Islam Graphic Comments
KAEDAH DAN KETENTUAN MENGHAFAL:

1. Anda harus menghafal melalui seorang guru atau syeikh yang boleh membetulkan bacaan anda jika salah.

2. Hafalkanlah setiap hari sebanyak dua muka surat, satu muka surat selepas subuh dan satu muka surat selepas Asar atau Maghrib, dengan cara ini insya Allah anda akan mampu menghafal al-Qur’an secara mutqin dalam tempoh waktu setahun, akan tetapi jika anda memperbanyak jumlah hafalan setiap hari, maka anda akan sulit untuk menjaga dan memantapkannya, sehingga hafalan anda akan menjadi lemah dan banyak yang terlupa.

3. Hafalkanlah mulai dari surah an-Nas hingga surah al-Baqarah (membalik urutan al Qur an), kerana hal itu lebih mudah.

4. Dalam menghafal hendaknya menggunakan satu mushaf tertentu yang baik dalam cetakan mahupun bentuknya, agar lebih mudah untuk menguatkan hafalan dan agar lebih mudah mengingat setiap ayatnya serta permulaan dan akhir setiap halamannya.

5. Sesiapa yang menghafal al-Qur’an, kebiasaannya dalam tempoh dua tahun pertama akan mudah hilang apa yang telah dihafal. Tempoh ini disebut masa ‘tajmi’ pengumpulan hafalan). Oleh kerana itu, jangan bersedih karena sukarnya mengulang atau banyak kekeliruan dalam hafalan. Ini merupakan masa cubaan bagi para penghafal al-Qur’an. Ini adalah masa syaitan untuk menggoda dan berusaha untuk menghentikan daripada menghafal. Justeru jangan pedulikan godaannya dan teruslah menghafal, kerana menghafal al-Qur’an merupakan harta yang sangat berharga dan tidak dianugerahi kecuali kepada orang yang dikaruniai Allah S.W.T. Akhirnya kita memohon kepada-Nya agar termasuk di kalangan hamba-hamba-Nya yang diberi taufiq untuk menghafal dan mengamalkan kitabNya serta mencontohi sunnah nabi-Nya dalam kehidupan yang fana ini. Amin ya rabbal ‘alamin.

Sumber:

1. Dr. Abdul Muhsin Al Qasim (Imam dan Khatib Masjid Nabawi). Terjemahan: Team Indonesia – Abu Ziyad. 1428 H -2007. CARA PRAKTIS MENGHAFAL AL-QUR’AN (أسهل طريقة لحفظ القرءان الكريم). Riyadh : المكتب التعاون للدعوة وتوعية الجاليات بالربوة بمدينة الرياض

TEKNIK BERKESAN UNTUK MENGHAFAL AL-QUR’AN (SIRI 4)

BAGAIMANA CARA MEMBEZAKAN ANTARA BACAAN YANG MUTASYABIH (MIRIP) DALAM AL-QUR
quran Pictures, Images and Photos

BAGAIMANA CARA MEMBEZAKAN ANTARA BACAAN YANG MUTASYABIH (MIRIP) DALAM AL-QUR’AN?

Cara terbaik untuk membezakan antara bacaan yang hampir sama (mutasyabih) adalah dengan cara membuka mushaf lalu bandingkan antara kedua ayat tersebut dan cermatilah perbezaan antara keduanya. Kemudian buatlah tanda untuk membezakan antara keduanya.

Di samping itu, ketika anda melakukan muraja’ah (ulangan) hafalan perhatikan perbezaan tersebut dan ulangilah secara terus menerus sehingga anda berjaya mengingatinya dengan baik dan hafalan anda menjadi kuat (mutqin).

Akan bersambung dengan tajuk (akhir): KAEDAH DAN KETENTUAN MENGHAFAL

Sumber:

1. Dr. Abdul Muhsin Al Qasim (Imam dan Khatib Masjid Nabawi). Terjemahan: Team Indonesia – Abu Ziyad. 1428 H -2007. CARA PRAKTIS MENGHAFAL AL-QUR’AN (أسهل طريقة لحفظ القرءان الكريم). Riyadh : المكتب التعاون للدعوة وتوعية الجاليات بالربوة بمدينة الرياض

Scroll to Top