rumah

BAHASA ARAB KOMUNIKASI / PERBUALAN / DIALOG: Situasi Tiada Masalah, Mengadakan Jamuan

مـَــا فـِــيـْــه ِ مـُــشـْــكـِــلـَــة
Maa Fiihi Musykilatun (Musykilah)
Tiada masalah : no problem.

مـَــا : tak, tidak, tiada
فـِــيـْــه : ada
مـُــشـْــكـِــلـَــة : masalah

(Situasi: * Mengadakan Jamuan)

*تـَــعـَــالَ / تـَــعـَــالـِـىْ غـَــدًا إ ِلـَــى بـَــيـْــتـِــى
داتڠله ايسوق كرومه ساي
Datanglah esok ke rumah saya.
Please come to my house tomorrow.

تـَــعـَــالَ : Datanglah (L)
~ Feel Amar, dhamir kembali kepada ‘anta’ أ َنـْــتَ
تـَــعـَــالـَـىْ : Datanglah (P)
~ Feel Amar, dhamir kembali kepada ‘anti’ أ َنـْــتِ
غـَــدًا : esok
إ ِلـَــى : ke
بـَــيـْــتـِــى : rumah saya
( بـَــيـْــتـ : rumah, ـى : saya)

:Smile:
# مـَــاذ َا عـِــنـْــدَكَ / عـِــنـْــدَكِ ؟
اد اڤ؟
Ada apa?
Why?

مـَــاذ َا : Apa
عـِــنـْــدَكَ : awak ada (L)
( عـِــنـْــدَ : ada, كَ : awak (L))
عـِــنـْــدَكِ : awak ada (P)
( عـِــنـْــدَ : ada, كِ : awak (P))

* سـَــا ُقـِــيـْــمُ وَلـِــيـْــمـَــة ً. أ َرْجـُــوْكَ أ َخـْــبـِــرْ
/ أ َرْجـُــوْكِ أ َخـْــبـِــر ِى
الآخـَــر ِيـْــن َ أ َيـْــضـًــا

ساي اكن مڠاداكن جاموان. تولوڠ بريتاهو يڠ لأين جوڬ
Saya akan mengadakan jamuan. Tolong beritahu yang lain juga.
I am planning to have a simple feast. Please inform others.

سـَــا ُقـِــيـْــمُ : Saya akan mengadakan
( سـَــ : akan, ا ُقـِــيـْــمُ : saya mengadakan)
~ Feel mudari’, dhamir kembali kepada ‘ana’ أ َنـََــا
وَلـِــيـْــمـَــة : jamuan
أ َرْجـُــوْكَ : tolong (L), saya harap awak (L)
أ َرْجـُــوْ : saya harap
~ Feel mudari’, dhamir kembali kepada ‘ana’أ َنـََــا
كَ : awak (L)
أ َرْجـُــوْكِ : tolong (P), saya harap awak (P)
أ َرْجـُــوْ : saya harap
~ Feel mudari’, dhamir kembali kepada ‘ana’أ َنـََــا
كِ : awak (P)
أ َخـْــبـِــرْ : beritahu (L)
~ Feel Amar, dhamir kembali kepada ‘anta’ أ َنـْــتَ
أ َخـْــبـِــر ِى : beritahu (P)
~ Feel Amar, dhamir kembali kepada ‘anti’ ِأ َنـْــت
الآخـَــر ِيـْــن : yang lain
أ َيـْــضـًــا : juga

:Yes-Sir:
# مـَــا فـِــيـْــه ِ مـُــشـْــكـِــلـَــة
تياد مسئله
Tiada masalah.
No problem.

مـَــا : tak, tidak, tiada
فـِــيـْــه : ada
مـُــشـْــكـِــلـَــة : masalah

PERBUALAN SESAMA LELAKI:

* تـَــعـَــالَ غـَــدًا إ ِلـَــى بـَــيـْــتـِــى
Ta’aala ghodan ilaa baitii.
داتڠله ايسوق كرومه ساي
Datanglah esok ke rumah saya.

# مـَــاذ َا عـِــنـْــدَكَ ؟
Maazaa ‘indaka (indak)?
اد اڤ؟
Ada apa?

* سـَــا ُقـِــيـْــمُ وَلـِــيـْــمـَــة ً. أ َرْجـُــوْكَ أ َخـْــبـِــرْ
الآخـَــر ِيـْــن َ أ َيـْــضـًــا

Sa’uqiimu waliimatan (waliimah). Arjuuka akbir (akhbiril) aakhoriina aidhon.
ساي اكن مڠاداكن جاموان. تولوڠ بريتاهو يڠ لأين جوڬ
Saya akan mengadakan jamuan. Tolong beritahu yang lain juga.

# مـَــا فـِــيـْــه ِ مـُــشـْــكـِــلـَــة
Maa fiihi musykilatun (musykilah).
تياد مسئله
Tiada masalah.

PERBUALAN SESAMA PEREMPUAN:

* تـَــعـَــالـِـىْ غـَــدًا إ ِلـَــى بـَــيـْــتـِــى
Ta’aalii ghodan ilaa baitii.
داتڠله ايسوق كرومه ساي
Datanglah esok ke rumah saya.

# مـَــاذ َا عـِــنـْــدَكِ ؟
Maazaa ‘indaki (indak)?
اد اڤ؟
Ada apa?

* سـَــا ُقـِــيـْــمُ وَلـِــيـْــمـَــة ً. أ َرْجـُــوْكِ أ َخـْــبـِــر ِى
الآخـَــر ِيـْــن َ أ َيـْــضـًــا

Sa’uqiimu waliimatan (waliimah). Arjuuki akhbiril aakhoriina aidhon.
ساي اكن مڠاداكن جاموان. تولوڠ بريتاهو يڠ لأين جوڬ
Saya akan mengadakan jamuan. Tolong beritahu yang lain juga.

:i-heart-us:
# مـَــا فـِــيـْــه ِ مـُــشـْــكـِــلـَــة
Maa fiihi musykilatun (musykilah).

تياد مسئله
Tiada masalah.

Buah Tangan:
Mykrk al-Jauhariy @ http://ArabMykrk.com

Rujukan:
1. هَيَّا بـِالـْعَرَبـِـيـَّــةِ Radio IKIM.FM (Ustaz Dr. Majdi bin Hj. Ibrahim & Pn. Mona binti Jasman)
2. Teacher Nash.
3. Smiley: Smiley Central dan zaazu.com

Pintu Rezeki Para Pendakwah

MUTIARA KATA UNTUK DAIE: 5 Pintu Rezeki Untuk Da’i

Pintu Rezeki Para Pendakwah
Pintu Rezeki Para Pendakwah

Bekerjalah mencari rezeki kerana Rasulullah SAW pernah bersabda:

Maksudnya: Daripada Abu Hurairah رضي الله عـنه berkata bahwa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

“Sesiapa mencari keduniaan (harta) secara halal, dengan (maksud) untuk kebanggaan, menumpuk-numpuk, dan mempamerkan (hartanya kepada orang lain),

maka dia akan menemui Allah سبحانه وتعالى pada hari kiamat dalam keadaan Allah سبحانه وتعالى murka kepadanya.

(Sebaliknya) sesiapa mencari keduniaan (harta) secara halal, dengan (maksud) untuk mengelakkan diri daripada meminta-minta, berusaha untuk (memenuhi nafkah) keluarganya, serta bermurah hati kepada jiran tetangganya,

maka dia akan menemui Allah سبحانه وتعالى pada hari kiamat dengan wajah bercahaya seperti bulan purnama.”

(Hr. Baihaqi dalam Syu’abul Iman VII/298)

Namun berwaspadalah wahai teman…. Allah SWT telah berfirman:

Surah at-Taubah 9, ayat 24
Surah at-Taubah 9, ayat 24

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): Jika

i. bapa-bapa kamu dan
ii. anak-anak kamu dan
iii. saudara-saudara kamu dan
iv. isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan
v. kaum keluarga kamu dan
vi. harta benda yang kamu usahakan dan
vii. perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan
viii. rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai,

(jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya,

maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).

(at-Taubah 9:24)

Kerana…. Kelebihan berjuang di jalan Allah telah dirakamkan di dalam ayat-ayat berikut:

1.
as-Sof 61, ayat 10

as-Sof 61, ayat 11
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu;

yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

(as-Soff 61:10-11)

2.
al-Fussilat 41, ayat 33

Maksudnya: Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah,

serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!

(Fussilat 41:33)

3. Sabda Rasulullah SAW:

keutamaan jihad
Keutamaan jihad 71.1336

Maksudnya: Dari Abu Umamah رضي الله عنه meriwayatkan bahwa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

Tiga macam manusia yang semuanya mendapat jaminan (perlindungan) Allah.

Jika masih hidup, mereka diberi rezeki dan dicukupi (segala keperluannya),

dan jika telah mati, Allah سبحانه وتعالى pasti memasukkannya ke dalam syurga:

(1) Orang yang memasuki rumahnya dan memberi salam, maka dia mendapat jaminan Allah.

(2) Orang yang pergi ke masjid, maka dia mendapat jaminan Allah, dan

(3) Orang yang keluar di jalan Allah, maka dia mendapat jaminan Allah.”

(Hr. Ibnu Hibban. Pentahqiq berkata, “Hadits ini shahih 2/252”)

Peringatan untuk diri saya:

* Meskipun Dhuha menduduki tempat kedua, saya boleh laksanakannya di tempat kerja tanpa menggunakan masa yang terlalu lama sehingga ‘mencuri’ hak majikan.

Rasulullah صلى الله عليه وسلم menunaikan amalan infiradi panjang-panjang seusai urusannya dengan sesama makhluk contohnya pada waktu tengah malam.

Dunia tempat menunaikan hak, akhirat tempat menuntut hak. Mahukah saya menjadi muflis?

* Sebagai seorang yang mempunyai ‘kerja sampingan tidak bergaji’, saya sepatutnya mampu melaksanakan kerja dunia (cari rezeki) empat kali ganda lebih laju daripada orang lain.

Mustahilkah? Tidak! Kerana berkat melazimi amalan nombor 1 hingga 4, insyaAllah segala urusan saya dalam pertolongan Allah.

* Syarat utama agar datangnya bantuan Allah ialah saya mesti bertaqwa.

Orang yang bertaqwa itu penyerahan diri dan keyakinannya kepada Allah terlalu tinggi.

selalu: perbetulkan niat.
sentiasa: ikhlas dengan Allah.
bergantung terus: kepada Allah.
tidak kepada: usaha-usaha lahir.

Ciri-ciri Taqwa:
– Gerunkan Allah.
– Berpedomankan wahyu.
– Reda dengan takdir.
– Bersedia menghadapi kematian dengan menyediakan amal yang soleh.

* Kerja saya adalah ibadat kerana ketika bekerja banyak perintah Allah yang mesti saya patuhi seperti;

amanah,
tidak menipu dalam timbangan,
tidak melakukan sumpah palsu,
amar makruf nahi munkar,
membayar zakat,
menutup aurat,
tidak mengabaikan amalan fardu
dan banyak lagi.

* Semoga saya tidak menjadi fitnah kepada rakan-rakan dai yang lain.

* Siapakah da’i? Saya, kamu atau dia? Kita semua memikul tanggungjawab ini …….

* Sebenarnya rezeki MENGEJAR saya sebagaimana MAUT mengejar saya………
إن الرزق ليطلب العبد كما يطلبه أجله
“Sesungguhnya rezeki seseorang hamba itu akan mengejarnya sebagaimana maut mengejarnya.”

Rujukan:

1. Abu Basyir ad-Daiki al-Jawi. 2006. MUTIARA PARA DAI’. Kuala Lumpur: ABD. MAJID AHMAD. m.s 21
2. فضيلة الشيخ محمد يوسف الكاندهلوى حفـظه لله تعالى. ١٤١٨ه. الأحاديث المنتحبة فى الصفات الست للدعوة إلى الله تعالى. نظام الدين دلهى الجديدة (الهند). مكتبة فيض عام. صفحة: ٣٦٤ & ٣٩٨
3. Maulana Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi. MUNTAKHAB AHADITH (Terjemahan B. Melayu). 2004. Kuala Lumpur: Klang Book Centre. m.s. 662 & 723.
4. Ayat Qur’an
5. Terjemahan
6. ‘Tafsirul Qur’an’ Radio IKIM.fm (Ustaz Hj. Zahazan Mohamed)
7. Hadrat Syeikh Maulana Zakariya rah.a. 2001. FADHILAT TIJARAH (Panduan Mencari Nafkah Hidup). Kuala Lumpur: DARUL NU’MAN. m.s 11.

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..


بـَــيـْــتـِــى جـَــنـَّــتـِــى : RUMAHKU SYURGAKU

Pada detik 11.30 pagi 24 Sya’ban, 16 tahun yang lalu (24 Sya’ban 1414 H = 6 Februari 1994)……..

“Aku terima nikah’nya’ fulanah binti fulan dengan mas kahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai.”
“Eh, orang dah lalu highway, dia ikut jalan lama lagi, sebut “aku terima nikah, bukan nikahnya”. Kata Pak Imam.
Aduh, aku dah berpeluh-peluh ni…… macam-macam pulak! ……….
(ulang semula) “(Pak Imam)……………”
Aku tarik nafas, “Aku terima nikah fulanah binti fulan dengan mas kahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai”
“Sah?”
“Saaaaaaahhhhhhh”
Alhamdulillah………….

MUSIM-MUSIM PERKAHWINAN

Musim-musim perkahwinan,
menyingkap tabir rahsia,
isteri yang kita nikahi,
tidaklah semulia Khadijah,
pun tidak setabah Fatimah,
justeru dia hanyalah wanita akhir zaman,
yang punya cita-cita menjadi solehah.
Musim-musim perkahwinan,
mengajar kita kewajipan bersama,
isteri itu tanah, kita langit penaungnya,
dia ladang tanaman, kita pemugarnya,
dia kiasan ternakan, kita gembalanya,
dia adalah murid, kita mursyidnya,
dia bagaikan anak kecil, kita tempat bermanjanya,
saat dia menjadi madu, kita teguk sepuasnya,
saat dia menjadi racun, kitalah penawar bisanya,
dia tulang yang bengkok, berhatilah meluruskannya.
Musim-musim perkahwinan,
menginsafkan kita perlunya iman dan taqwa,
kita belajar meniti sabar dan redha,
memiliki isteri yang tidak sehebat mana,
justeru kita tersentak dari alpa,
kita bukannya Rasulullah,
pun bukan Saidina Ali Karramallaahuwajhah,
Cuma suami akhir zaman,
Yang berusaha menjadi soleh.

(Sajak oleh Abu Akil, Majalah An-Nasihah th 80an)

…….Ssyyyh……. tak apa-apa ker kahwin dah nak masuk Ramadhan ni? Tak ada apa-apa pun, pasal sorang di utara, seorang di selatan, sekolah lagi………..alhamdulillah Allah pelihara.

Untuk adik-adik yang masih bujang, kami ingin berpesan;

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..

Dapatkan mesej bergambar di sini

(Walaupun kedapatan juga yang bercinta macam nak ‘rak’ sebelum kahwin dan bahagia hingga ke akhir hayat…………..)

Kami berdoa semoga dengan rahmat dan taufik hidayah daripada Allah S.W.T, wujud lagilah hendaknya insan-insan yang bercinta selepas bernikah, berkenalan setelah bertunang, bertunang selepas puas hati dengan istikharah…….. berbulan madu sepanjang hayat……..berdua bahagia hingga ke syurga. (bermadu hingga ke syurga?…….. no komen, kalau dah rezeki apa salahnya?…. ADOIII!!!! Siapalah cubit aku ni????

Kepada saudara saudari yang amat menjaga kehormatan diri, menjaga pandangan mata namun belum berpunya hingga kini…….. usahlah tertipu dengan bisikan syaitan apabila melihatkan kawan-kawan berpacaran ke sana ke mari dan kahwin cepat. Jangan merasa diri ‘tak laku’. Berdoa langsung terus kepada Allah mohon disampaikan jodoh. (Doa yang terbaik ialah yang dipetik daripada ayat al-Qur’an dan hadith) Walaubagaimanapun gunakan Bahasa Melayu pun Allah faham, dahului dan tutup doa itu dengan selawat. Mana tahu Allah bagi cash? Ha…. nak sangat? Ambik…… tak sempat habis belajar dah kena kahwin……. siapalah tu e’?

Yakinlah dengan sebenar-benar yakin akan ayat Allah S.W.T ini;

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

الــْـخَـبِـِـيــثَـَاتُ لِلـْــخَـبِـيـثِـيـنَ وَالـْخَـبِـيـثـُــونَ لِلـْــخَـبِـيـثَـَـاتِ

وَالطـَّـــيـِّـــبَـاتُ لِلطـَّـيـِّـــبِـيـنَ وَالطـَّـيـِّـــبُـونَ لِـلطـَّــيـِّـــبَـاتِ

أُوْلَــئِـكَ مُــبَرَّؤُونَ مِـمـَّــا يَـقـُــولـُـونَ

لـَهُم مـَّــغـْـفِــرَة ٌ وَرِزْقٌ كـَــرِيــمٌ

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (26)
(Surah an-Nur – Surah ke-24 ayat 26)

* Ingin mengetahui tarikh-tarikh bersejarah hidup anda dalam tahun Hijrah? Sila manfaatkan widget ‘PENUKAR TARIKH HIJRAH – MASIHI, MASIHI – HIJRAH’ ini:


* Mungkin akan berlaku perbezaan 1 atau 2 hari sebab widget ini bukan ciptaan warga Malaysia, jadi kiraannya mengikut peredaran bulan di negara lainlah….no problem, small matter

Rujukan:
http://www.quranexplorer.com/quran
http://www.guidedways.com/search.php
Penukar tarikh Hijrah – Masihi

Tajuk berkaitan:
Kenangan Terhalalp/s-baca komen saya di sini tau! (17/08/2009 | 12:34 pm)
HADITH: Solat Istikharah
Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Hai, sebantal pun tak boleh tidur?
(Situasi 3 – Perbualan anak dengan bapa : anak sudah teringin hendak berkahwin….)

صرف/SARAF/SORF: Pendahuluan عـِـلـْـمُ الصـَّـرْفِ Sorof (ii)

Sebelum kita pergi jauh lagi. Ada satu perkara yang amat penting diketahui, iaitu bagaimana hendak mengetahui kata dasar bagi perkataan Arab? Kalau dalam pelajaran Matematik kita belajar tentang ‘rumah nombor’. Rumah ‘se’, ‘puluh’, ‘ratus’, ‘ribu’ dan seterusnya. Haa…. dalam ilmu Sorf pun amat amat amat penting untuk pelajar-pelajar mengetahui tentang ‘rumah’ ni……. aik, rumah mendenye?

Ok, semua feel kena diselaraskan dengan rumah : فـــــعـــــل = ف ع ل

Contoh:

نـَـصـَـرَ يـَـنـْـصـُـرُ

atas wazan / timbangan / bentuk / paten;

فـَـعـَـلَ يـَـفـْـعـُـلُ

Jadi dalam perbincangan;

huruf ن akan digelar / disebut sebagai faa’ul fi’li (فـَـاءُ الـْـفـِعـْـلِ)
huruf ص akan digelar / disebut sebagai ‘ainul fi’li (عـَـيـْـنُ الـْـفـِـعـْـلِ)
huruf ر akan digelar / disebut sebagai laamul fi’li (لامُ الـْـفـِـعْـلِ)

Habis huruf ي tu apa halnya menyibuk kat situ? Owh, huruf ي tu ditambah sebagai menunjukkan bahawa;

يـَنـْصـُـرُ adalah feel mudhari’ / perbuatan yang sedang dilakukan / present tense / الفعل المضارع

يـَـنـْـصـُـرُ = sedang menolong

Jika tiada huruf ي iaitu نـَصـَرَ sahaja,
ia menunjukkan perbuatan telah dilakukan / feel madhi /past tense / الفعل الماضى

نـَصـَـرَ = telah menolong

Contoh-contoh lain:

قــَـــرَأ – telah baca

أ كـَـلَ – telah makan

ذ َهَــبَ – telah pergi

Kesimpulan:

ق، أ، ذ – faa’ul feel / فـَاءُ الـْـفِـعـْـل / rumah ف

ر، ك، ه -‘ainul feel / عَـيـْـنُ الـْـفِـعـْـل / rumah ع

أ، ل، ب -laamul feel / لاَمُ الـْـفِـعـْـل / rumah ل

 

Pendahuluan Ilmu Saraf (i)

Rujukan:

Rancangan ‘Durus ‘Arabiah’ radio IKIM.FM

Scroll to Top