rumahtangga

Rumahtangga Bahagia: Peranan Ibu Bapa Menjelang Peperiksaan


Setiap kali menjelang peperiksaan, ibu bapa biasanya lebih bimbang berbanding anak-anak. Kebimbangan ini lebih ketara di pihak ibu berbanding bapa. Isterilah yang lebih gemuruh dan risau, suami biasanya lebih tenang dan terkawal perasaannya.

Jangan pula kerana tekanan yang kita rasakan dan harapan yang kita letakkan pada seorang anak, membuatkan kita kelam kabut hingga lupa apa yang patut dilakukan di saat menjelang peperiksaan. Salah pendekatan kita maka anak yang menerima akibatnya kelak hingga tanpa disedari menjejaskan prestasi peperiksaannya.

Saya teringat bagaimana beberapa tahun lepas seorang pelajar motivasi saya menelefon dan menangis sedangkan PMR hanya tinggal dua minggu sahaja lagi. Selepas ditenangkan, maka dia beritahu saya betapa tertekan dia apabila ibu bapa terus mengherdik, menekan dan memarahinya kerana dia hanya memperoleh 3A sahaja dalam peperiksaan percubaannya.

Dia rasa dia sudah gagal sebagai seorang anak dan tidak yakin berhadapan dengan peperiksaan PMR yang sebenar. Nasib baiklah pelajar ini sempat mengadu dan meminta bantuan. Bagaimana pula dengan nasib ribuan pelajar lain yang tidak tahu tempat mengadu? Sebab itulah, kita sebagai ibu bapa mesti tahu persediaan yang perlu dilakukan bagi membantu kecemerlangan anak-anak menjelang peperiksaan.

1. Fahami Tekanan yang Dihadapi oleh Anak

Bukan sahaja ibu bapa yang bimbang, anak-anak juga sebenarnya bimbang. Mungkin ada di antara mereka tidak menunjukkan kebimbangan tetapi ia dapat dilihat daripada segi perubahan sikap dan tingkah laku mereka.

Ada anak-anak yang runsing lalu tidak berselera makan tetapi ada pula yang menjadi terlalu kuat makan. Ada yang tidak boleh tidur tetapi ada pula yang semakin kuat tidurnya. Ada yang murung, marah-marah, sensitif dan sebagainya. Sememangnya perasaan bimbang menyebabkan berlakunya perubahan sikap dan tingkah laku ini.

Sebagai ibu bapa, kita mesti peka terhadap perubahan ini dan cuba sedaya upaya mengurangkan tekanan itu dengan lebih memahami mereka. Nyatakan kepada mereka dengan jelas, apa yang kita harapkan daripada mereka hanyalah melakukan yang terbaik mengikut kemampuan diri mereka.

Nyatakan juga kepada mereka, kecemerlangan akademik bukan hanya satu-satunya syarat bagi mereka hidup cemerlang di dunia Allah ini. Ramai mereka yang gagal dalam pelajaran tetapi dapat hidup senang dan berjaya dalam bidang sukan, nyanyian, muzik, seni, lakonan, perniagaan dan Iain-lain.

Apabila tinggal beberapa hari lagi menjelang peperiksaan, elakkan daripada menyuruh mereka menjawab terlalu banyak soalan-soalan yang tidak diketahui penyelesaiannya kerana ini dapat membuatkan mereka rasa tidak bersedia. Keyakinan diri tergugat dan ini menjejaskan prestasi ketika menjawab soalan-soalan yang mereka sedia ketahui.

Adalah lebih baik, ibu bapa diam tanpa memberikan sebarang komen apabila didapati perasaan anak terlalu tertekan hingga ada ketikanya dia memberontak lalu meluahkan perasaan dengan mengatakan yang dia pasti gagal.

Perhatikan sahaja gelagat anak kerana biasanya luahan perasaan itu bukanlah luahan yang sebenar. Dia tidak maksudkan apa-apa dengan kata-katanya itu. la sekadar melepaskan perasaan, itu sahaja. Oleh itu biarkanlah anak itu seketika.

Selepas itu, ajak anak melakukan aktiviti yang menyeronokkan tanpa perlu keluar dari rumah. Misalnya, adakan masa menonton cerita jenaka seketika. Berhibur dan gelak ketawalah sekeluarga. Ini dapat mengendurkan perasaan tegang dalam diri anak dan dia kini bersedia belajar semula.

Waktu ini, tanamkan keyakinan dalam diri mereka semula. Rancang bersama jadual ulang kaji mereka dan cuba mudah-mudahkan setiap langkah yang mahu diambil.

2. Tingkatkan Keyakinan Diri Anak

Keyakinan diri yang tidak mantap sering menghantui jiwa anak-anak. Ada di antara mereka yang memang sudah membuat ulang kaji sejak awal lagi tetapi tetap tiada keyakinan diri.

Sebagai ibu bapa, kita perlu tahu keyakinan itu datangnya daripada persediaan. Semakin bersedia anak kita maka semakin yakinlah dia. Per¬sediaan ini pula bukan sekadar membaca, menghafal dan menyediakan nota semata-mata.

Persediaan ini mestilah merangkumi aspek menerima (input) dan mengeluarkan (output) maklumat. Ibu bapa boleh dapatkan buku Motivasi Alihan Pelajar yang ditulis oleh saya sebagai bahan bacaan yang berguna bagi anak-anak dalam meningkatkan keyakinan dirinya.

Proses mendapat maklumat termasuklah membaca, membuat nota ringkas, menghafal, bertanya, dan mengetahui teknik menjawab soalan-soalan. Proses mengeluarkan maklumat pula adalah menjawab soalan-soalan seperti membuat latihan, latih tubi dan simulasi dengan menggunakan segala pengetahuan yang di-peroleh dalam proses mendapat maklumat itu tadi.

Galakkan anak menjawab sebanyak mungkin soalan agar mendapat pengalaman. Lebihkan proses latih tubi bagi mana-mana topik yang agak lemah ataupun bentuk soalan yang kurang dikuasai. Seterusnya, perhebatkan simulasi dengan menjawab soalan-soalan tahun lepas serta soalan-soalan ramalan mengikut masa yang di-tetapkan.

Lakukan proses simulasi ini seolah-olah dia benar-benar berada dalam dewan peperiksaan yang sebenar.

3. Dorong Anak Secara Positif

Ibu bapa perlu selalu memberikan harapan kepada anak dengan melontarkan kata-kata yang positif. Apakah kata-kata positif? Kata-kata positif adalah kata-kata yang apabila diucapkan menghasilkan gambaran minda yang juga positif. Misalnya:

* Bukan “Jangan buang masa” tefapi ucapkan, “Manfaatkan masa.”

* Bukan “Jangan berputus asa” tetapi ucapkan, “Berusahalah dengan lebih gigih lagi” ataupun “Mak percaya adik pasti BOLEH!”

* Bukan “Jangan kelam kabut” tetapi ucapkan, “Bawa bertenang.”

* Bukan “Elakkan kecuaian” tetapi ucapkan, “Tingkatkan ketelitian dan lebih berhati-hati.”

Malah banyak lagi contoh-contoh yang dapat diberikan.

4. Kerjasama Sepenuhnya

Apabila seorang anak akan menduduki peperiksaan penting, maka keseluruhan ahli keluarga yang ada dalam rumah perlu memberikan kerjasama sepenuhnya. Antaranya, hormati waktu ulang kaji anak itu dengan setiap ahli keluarga menjadikan waktu itu sebagai waktu belajar.

Misalnya, ibu bapa dapat manfaatkan waktu itu bagi membaca bahan-bahan yang berfaedah. Adik kecil pula diberikan kertas dan pensel bagi menconteng. Datuk dan nenek, jika tinggal di rumah yang sama, gunakanlah waktu itu bagi membaca al-Quran. Begitulah juga dengan yang Iain-lain.

Pastikan tidak seorang pun daripada ahli keluarga yang menonton TV, mendengar radio, sembang-sembang kosong, bermain-main dan sebagainya sedangkan ada anak yang sedang bertungkus lumus menghadapi pelajarannya. Dengan cara ini anak dapat rasakan perjuangannya dihargai.

5. Kurangkan Aktiviti Luar

Elakkanlah daripada terlalu banyak membuang masa dengan aktiviti di luar seperti keluar membeli-belah, makan di luar, balik kampung, menziarahi saudara mara dan sebagainya. Ingatlah, setiap minit itu berharga bagi anak.

Oleh itu, pastikanlah setiap aktiviti yang dirancang menyumbang kepada persediaannya menghadapi peperiksaan sama ada persediaan mental, emosi, fizikal ataupun rohani anak-anak. Tambahan pula, kekerapan berada di luar rumah hanya mendedahkan mereka pada perkara yang tidak diingini sama ada daripada segi kesihatan ataupun keselamatan.

6. Elakkan Anak daripada Tidur Lewat

Ada anak yang suka belajar sehingga lewat malam bagi menghabiskan ulang kaji mereka. Jangan biarkan keadaan seperti ini berlarutan. Pastikan anak masuk tidur awal dan bangun awal. Galakan mereka membuat sedikit ulang kaji pada waktu awal pagi walaupun hanya 20 ataupun 30 minit.

Pada waktu ini, fikiran mereka tenang, emosi belum terganggu dan suasana pula nyaman. Banyak maklumat yang dibaca ketika ini mudah diingati bagi tempoh masa yang lebih lama.

7. Berikan Anak Pelepasan Tugas Harian

Berikanlah anak layanan istimewa setiap kali menjelangnya peperiksaan. Bebaskan dia daripada me-lakukan tugas harian yang sememangnya menjadi rutin seperti mengemas bilik, menolong emak di dapur, membersih halaman rumah, mencuci pakaian dan sebagainya.

Agihkan sementara tugas-tugas ini kepada orang lain seperti kakak, abang, adik ataupun ibu bapa sendiri. Dengan cara ini, anak yang akan menduduki peperiksaan dapat merasakan, seluruh ahli keluarga benar-benar mahu melihat dia cemerlang.

Dia timbul rasa bersalah sekiranya waktu yang diperuntukkan untuk belajar tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya sedangkan semua orang memberikan kerjasama. Dia juga sentiasa mengharapkan suasana peperiksaan seperti ini datang lagi kerana seronok mendapat pelepasan tugas. Anak-anak yang lain pula tidak ada sebab untuk cemburu kerana apabila tiba masa mereka, maka mereka juga dilayan dengan cara yang serupa.

8. Nyatakan Ganjaran Dengan Jelas

Jangan biarkan anak anda berteka teki mengenai ganjaran yang bakal dia terima sekiranya dia mem-peroleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Nyatakan dengan jelas bentuk ganjaran yang mahu diberikan kepadanya.

Jika ia berbentuk kebendaan maka nyatakan dengan jelas apakah bendanya itu. Tunjukkan gambar mengenai apa yang mahu diberikan kepadanya. Jika ia suatu bentuk percutian, beritahu destinasi yang ingin dilawati nanti. Dapatkan juga risalah, cerita, serta gambar-gambar mengenai destinasi itu dan tunjukkan padanya. Jika ia dalam bentuk duit nyatakan dengan jelas mengenai jumlahnya.

Namun, dalam soal duit ini ibu bapa perlu bertindak bijak. Sebabnya, jika kita beritahu kepada anak, “Kakak, setiap A yang kakak peroleh dalam PMR nanti ayah akan berikan RM50,” maka ia mungkin memerangkap kita kembali.

Apabila anak tahu dia lemah dalam subjek bahasa Inggeris maka dia tidak meletakkan kesungguhan bagi mendapat A kerana dia berfikir, jika dia dapat 7A pun jumlahnya adalah RM350. Masih banyak lagi.

Oleh itu, kita perlu meletakkan syarat dengan jelas dengan berkata,

“Kakak, jika kakak dapat 8A dalam PMR maka setiap A itu ayah berikan RM50. Tetapi jika bukan 8A maka setiap A itu nilainya ayah berikan RM30 sahaja.”

Dengan cara ini, anak-anak dapat menghitung sendiri, jika dapat 7A nilainya hanya RM210 sahaja berbanding RM400 bagi 8A. Perbezaan yang ketara ini secara tidak langsung mendorong anak berusaha mendapat 8A.

Ganjaran yang kabur ataupun samar-samar tidak dapat merangsang jiwa. Misalnya, elakkan daripada berkata, “Jika abang cemerlang dalam SPM, maka emak bawa abang melancong,” sebaliknya kita perlu berkata, “Jika abang cemerlang dalam SPM, emak pasti bawa abang ke Langkawi.”

Pastikan, apa jua ganjaran yang mahu diberikan mampu anda tunaikan. Jika tidak, anak mungkin hilang kepercayaan kepada kita sebagai ibu bapa dan selepas itu, janji kita tidak dipercayai lagi.

Berikan juga ganjaran kepada usahanya, bukan sekadar hasil ataupun pencapaiannya. Jika kita tahu anak sudah berusaha bersungguh-sungguh bagi mencapai kejayaan namun keputusan peperiksaan tidak seperti yang dijangkakan, maka berikanlah dia sesuatu bagi menghargai penat lelahnya itu.

Ini menunjukkan yang kita memang ambil berat dan prihatin kepadanya. Dengan cara ini, anak menjadi lebih bersemangat untuk berusaha dengan lebih gigih pada masa akan datang.

9. Ambil Cuti

Inilah masanya bagi ibu bapa memberikan dorongan yang tidak berbelah bahagi kepada anak yang akan menduduki peperiksaan. Ambil cuti beberapa hari dan usahakan menghantar sendiri anak ke sekolah pada hari peperiksaan itu. Sepanjang perjalanan, terus berikan kata-kata perangsang dan nasihat kepadanya.

Ingatkan anak sekali lagi, kita tidak pentingkan apa sekalipun hasil yang dia peroleh, yang penting dia memberikan usaha yang terbaik. Apa sahaja keputusannya, kita terima dan bersyukur.

10. Banyak Berdoa dan Solat Hajat

Tidak ada sesuatu yang lebih bermakna bagi seorang anak ketika menduduki peperiksaan selain daripada doa dan restu dari ibu bapanya. Inilah masanya kita luangkan lebih banyak masa berdoa baginya supaya dipermudahkan urusan anak menjawab setiap soalan, diberikan ketenangan dan diterangkan hati.

Berdoalah dengan suara yang jelas supaya didengar oleh anak dan biarlah dia aminkan doa kita itu. Biar anak menyedari yang kita sering membuat solat hajat dan berdoa baginya. Dengan cara ini, mereka lebih menghargainya. Biasanya, apabila menjelang peperiksaan, anak-anak tidur lewat daripada biasa kerana mengulang kaji pelajaran.

Ibu bapa jenguk bilik anak seketika dan maklumkan padanya yang kita mahu solat hajat sekarang. Perasaan anak pasti terharu dan ini memperkuatkan lagi azamnya untuk berjaya.

Tidak lama dahulu di Kuantan, Pahang, ada seorang pelajar lelaki yang sedang menuntut di salah sebuah IPTA mengikuti program ‘Motivasi Alihan Pelajar’ yang dijalankan di sana. Pelajar ini menceritakan pengalamannya belajar sewaktu di tingkatan lima dahulu.

Katanya, ketika itu dia seorang pelajar yang malas sewaktu belajar di tingkatan empat dan lima. Satu hari, lebih kurang tiga bulan lagi menjelang peperiksaan SPM, dia mula mendapat kesedaran untuk belajar tetapi masanya semakin suntuk.

Dia bingung kerana tidak tahu apa yang patut dilakukan dan di mana mahu dimulakan. Akhirnya dia mengambil keputusan bangun malam dan mendirikan solat hajat dan solat tahajud. Selepas selesai solat, dia terus menelaah pelajaran. Dia lakukan perkara itu setiap malam tanpa.henti.

Pada mulanya, memang banyak yang tidak difahami dan diketahui tetapi dia tidak mempedulikannya. Dia teruskan sahaja belajar sedikit demi sedikit. Katanya semakin hari hatinya menjadi semakin terang. Apa yang dipelajarinya itu, semakin mudah difahami dan apa yang dibacanya pula semakin mudah diingati.

Apa yang menakjubkan lagi, ketika saat begitu hampir dengan peperiksaan hatinya bagaikan mendapat ilham bagi membaca topik-topik tertentu dan membuat latih tubi soalan-soalan tertentu. Apa yang dibaca dan dilatihnya itu keluar pula dalam peperiksaan.

Akhirnya, dia mendapat semua A dalam peperiksaan SPM yang didudukinya. Ada mata pelajaran yang dia peroleh pangkat Al dan ada yang pangkatnya A2. Guru-guru, ibu bapa dan rakan-rakannya tidak percayakan pencapaiannya itu.

Malah dia sendiri tidak mempercayai keputusan yang dilihat di tangannya ketika itu. Tetapi itulah hakikatnya, sesuatu yang dirasakan mustahil bagi kita sebenarnya tidak mustahil bagi Allah. Itulah kesannya apabila kita letakkan kepercayaan kepada Allah. Allah mempermudahkan segala usaha kita.

Untuk lebih banyak petua memotivasikan anak, sila dapatkan buku bermutu ini:
Tengku Asmadi Tengku Mohamad Ph.D. 2009. TEKNIK MEMOTIVASIKAN ANAK CARA POSITIF. Kuala Lumpur: PTS Millennia Sdn. Bhd.
Kredit gambar: testi.iluvislam.com

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..


بـَــيـْــتـِــى جـَــنـَّــتـِــى : RUMAHKU SYURGAKU

Pada detik 11.30 pagi 24 Sya’ban, 16 tahun yang lalu (24 Sya’ban 1414 H = 6 Februari 1994)……..

“Aku terima nikah’nya’ fulanah binti fulan dengan mas kahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai.”
“Eh, orang dah lalu highway, dia ikut jalan lama lagi, sebut “aku terima nikah, bukan nikahnya”. Kata Pak Imam.
Aduh, aku dah berpeluh-peluh ni…… macam-macam pulak! ……….
(ulang semula) “(Pak Imam)……………”
Aku tarik nafas, “Aku terima nikah fulanah binti fulan dengan mas kahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai”
“Sah?”
“Saaaaaaahhhhhhh”
Alhamdulillah………….

MUSIM-MUSIM PERKAHWINAN

Musim-musim perkahwinan,
menyingkap tabir rahsia,
isteri yang kita nikahi,
tidaklah semulia Khadijah,
pun tidak setabah Fatimah,
justeru dia hanyalah wanita akhir zaman,
yang punya cita-cita menjadi solehah.
Musim-musim perkahwinan,
mengajar kita kewajipan bersama,
isteri itu tanah, kita langit penaungnya,
dia ladang tanaman, kita pemugarnya,
dia kiasan ternakan, kita gembalanya,
dia adalah murid, kita mursyidnya,
dia bagaikan anak kecil, kita tempat bermanjanya,
saat dia menjadi madu, kita teguk sepuasnya,
saat dia menjadi racun, kitalah penawar bisanya,
dia tulang yang bengkok, berhatilah meluruskannya.
Musim-musim perkahwinan,
menginsafkan kita perlunya iman dan taqwa,
kita belajar meniti sabar dan redha,
memiliki isteri yang tidak sehebat mana,
justeru kita tersentak dari alpa,
kita bukannya Rasulullah,
pun bukan Saidina Ali Karramallaahuwajhah,
Cuma suami akhir zaman,
Yang berusaha menjadi soleh.

(Sajak oleh Abu Akil, Majalah An-Nasihah th 80an)

…….Ssyyyh……. tak apa-apa ker kahwin dah nak masuk Ramadhan ni? Tak ada apa-apa pun, pasal sorang di utara, seorang di selatan, sekolah lagi………..alhamdulillah Allah pelihara.

Untuk adik-adik yang masih bujang, kami ingin berpesan;

Selamat Pengantin Baru……Eh?…..

Dapatkan mesej bergambar di sini

(Walaupun kedapatan juga yang bercinta macam nak ‘rak’ sebelum kahwin dan bahagia hingga ke akhir hayat…………..)

Kami berdoa semoga dengan rahmat dan taufik hidayah daripada Allah S.W.T, wujud lagilah hendaknya insan-insan yang bercinta selepas bernikah, berkenalan setelah bertunang, bertunang selepas puas hati dengan istikharah…….. berbulan madu sepanjang hayat……..berdua bahagia hingga ke syurga. (bermadu hingga ke syurga?…….. no komen, kalau dah rezeki apa salahnya?…. ADOIII!!!! Siapalah cubit aku ni????

Kepada saudara saudari yang amat menjaga kehormatan diri, menjaga pandangan mata namun belum berpunya hingga kini…….. usahlah tertipu dengan bisikan syaitan apabila melihatkan kawan-kawan berpacaran ke sana ke mari dan kahwin cepat. Jangan merasa diri ‘tak laku’. Berdoa langsung terus kepada Allah mohon disampaikan jodoh. (Doa yang terbaik ialah yang dipetik daripada ayat al-Qur’an dan hadith) Walaubagaimanapun gunakan Bahasa Melayu pun Allah faham, dahului dan tutup doa itu dengan selawat. Mana tahu Allah bagi cash? Ha…. nak sangat? Ambik…… tak sempat habis belajar dah kena kahwin……. siapalah tu e’?

Yakinlah dengan sebenar-benar yakin akan ayat Allah S.W.T ini;

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

الــْـخَـبِـِـيــثَـَاتُ لِلـْــخَـبِـيـثِـيـنَ وَالـْخَـبِـيـثـُــونَ لِلـْــخَـبِـيـثَـَـاتِ

وَالطـَّـــيـِّـــبَـاتُ لِلطـَّـيـِّـــبِـيـنَ وَالطـَّـيـِّـــبُـونَ لِـلطـَّــيـِّـــبَـاتِ

أُوْلَــئِـكَ مُــبَرَّؤُونَ مِـمـَّــا يَـقـُــولـُـونَ

لـَهُم مـَّــغـْـفِــرَة ٌ وَرِزْقٌ كـَــرِيــمٌ

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (26)
(Surah an-Nur – Surah ke-24 ayat 26)

* Ingin mengetahui tarikh-tarikh bersejarah hidup anda dalam tahun Hijrah? Sila manfaatkan widget ‘PENUKAR TARIKH HIJRAH – MASIHI, MASIHI – HIJRAH’ ini:


* Mungkin akan berlaku perbezaan 1 atau 2 hari sebab widget ini bukan ciptaan warga Malaysia, jadi kiraannya mengikut peredaran bulan di negara lainlah….no problem, small matter

Rujukan:
http://www.quranexplorer.com/quran
http://www.guidedways.com/search.php
Penukar tarikh Hijrah – Masihi

Tajuk berkaitan:
Kenangan Terhalalp/s-baca komen saya di sini tau! (17/08/2009 | 12:34 pm)
HADITH: Solat Istikharah
Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Hai, sebantal pun tak boleh tidur?
(Situasi 3 – Perbualan anak dengan bapa : anak sudah teringin hendak berkahwin….)

YAB Dato’ Seri Ir. Hj Mohd Nizar Jamaluddin

YAB Dato’ Seri Ir. Hj Mohd Nizar Jamaluddin
YAB Dato’ Seri Ir. Hj Mohd Nizar Jamaluddin

Keluarga YAB Dato’ Seri Ir. Hj Mohd Nizar Jamaluddin
Keluarga YAB Dato’ Seri Ir. Hj Mohd Nizar Jamaluddin

Selepas kemenangan Barisan Alternatif (kini Pakatan Rakyat) dalam pilihanraya Mac 2008 lalu, Perak dikatakan negeri ‘panas’ kerana diterajui tiga komponen parti pembangkang. Bertambah unik, Menteri Besarnya dilantik dari parti yang paling sedikit jumlah kerusi yang dimenangi iaitu PAS. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang, YAB Dato’ Seri Ir. Hj Mohd Nizar Jamaluddin dilantik sebagai Menteri Besar.

Temujanji dibuat untuk bertemu Menteri Besar sejurus pelantikannya tertangguh hampir dua bulan kerana jadualnya yang padat. Terima kasih diucapkan kepada Setiausaha Politik beliau, Ustaz Misbahul Munir Masduki yang berusaha juga mengatur pertemuan kami. Akhirnya temujanji dibuat di kediaman rasmi beliau di Ipoh, Perak.

Kami tiba tepat jam 9.00 pagi. Ketika melewati bahagian belakang rumah, kelihatan seorang gadis berusia lingkungan 20-an sedang menyidai pakaian. Ketibaan kami disambut Setiausaha Politik beliau.

Beliau memberitahu MB sedang bermesyuarat dengan unit keselamatan untuk program meraikan kemenangan Pakatan Rakyat di Stadium Perak malam esoknya, Kami menunggu kira-kira 30 minit sementara isteri MB bersiap. Kami dimaklumkan beliau sedang membasuh pakaian ketika kedatangan kami dan gadis yang saya temui sebentar tadi adalah anak sulungnya!

Sejurus kemudian kami ditemukan dengan isteri dan anak-anak beliau. Perkongsian hidup bersama Datin Seri Hajah Fatimah Taat, 44, selama 20 tahun dikurniakan lapan orang cahaya mata, lima lelaki dan tiga perempuan. Anak sulungnya merupakan lulusan BA Syariah Universiti Mut’ah, Jordan.

Anak kedua pula hafiz al-Quran di Universiti Mut’ah Jordan. Anak yang ketiga juga lulusan hafiz al-Quran dari Universiti Damsyik, Syria dan Universiti Lebanon. Manakala anak yang keempat hingga ke lapan sedang belajar di beberapa institusi pendidikan daiam negeri.

Menyingkap kehidupan barunya kini, menurut Hajah Fatimah, pada peringkat awal sukar baginya menerima perubahan daripada seorang isteri ahli biasa kepada isteri Menteri Besar. Tambahan keadaan seperti di Perak. Namun beliau bersyukur kerana anak-anak memberi sokongan. Sebagai isteri, sudah menjadi tugasnya untuk berdamping dan memberi sepenuh sokongan kepada suami. Cuma masa suaminya bersama keluarga agak terbatas.

Jika sebelum ini beliau banyak bersama keluarga kerana bertugas sepenuh masa dengan parti tapi sekarang apabila sudah jadi wakil rakyat dan Menteri Besar, banyak perlu dikorbankan. Menyentuh peribadi YAB. Ir. Nizar, menurutnya beliau seorang yang rapat dengan anak. Walaupun sibuk, beliau akan mencari masa terluang untuk bersama anak. Selalunya beliau berjumpa anak-anak di waktu pagi sebelum ke pejabat. Beliau juga seorang yang kuat bekerja dan ikhlas dalam perjuangan.

Perbualan kami turut disertai anak sulung pasangan ini , Fatihah atau lebih mesra dengan panggilan Kak Yong. Beliau yang baru saja tamat pengajian di Jordan, masih belum memikirkan mencari pekerjaan kerana ingin membantu ibunya melayan tetamu yang tidak putus berkunjung. Menurutnya, dari kecil bapanya menekankan mengaji al-Quran setiap malam.

Mereka tiga beradik (yang bersekolah ketika itu) di hantar ke Maahad Tahfiz di Kelantan. Mereka menurut sahaja tanpa berasa tertekan walaupun ketika itu masih bersekolah rendah. Beliau yang turut aktif berpolitik merupakan Setiausaha Nisa’ Perak, Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Perak dan HALWA Perak. Beliau sudah biasa dengan suasana itu kerana ketika di Maahad mereka dilatih untuk menjadi pemimpin.

Beliau juga merupakan Timbalan Dipertua Badan Kebajikan Anak Perak Jordan. “Sebagai anak, saya puji keperibadian abah. Saya lihat dia tidak seperti orang lain. Dia tenang ketika menghadapi situasi mencabar dan tekanan sekeliling. Dia tak pernah bawa masalah luar ke rumah. Ketika keadaan amat getir di awal pelantikannya sebagai Menteri Besar, beliau bersikap seperti biasa saja seolah-olah tiada apa yang berlaku. Kami tak tahu dalamannya bagaimana.

Mungkin adik-adik salah satu faktornya. Bila pulang ke rumah, abah tenang dengan telatah adik-adik. Keluarga adalah penguatnya”. Beliau berharap hubungan di antara kerajaan Pakatan Rakyat akan terus berkekalan. Pandangannya bukan mudah untuk mengharapkan semua rakyat faham segala yang berlaku. Cukuplah sekadar rakyat memberi sokongan dan berdoa diberi kemudahan untuk bapanya memikul tanggungjawab yang diamanahkan.

Perbualan Kami terhenti kerana kehadiran YAB Nizar menyertai perbualan Kami. Beliau senang disapa sebagai Tuan Haji saja. Kami dahului dengan ucapan tahniah di atas perlantikannya, sebaliknya beliau pula mengucapkan terima kasih atas kesusahan kami yang datang dari jauh untuk menemuinya dan terpaksa menunggu agak lama. Kami memulakan perbualan dengan menyingkap latar belakangnya.

Beliau merupakan lulusan Sarjana Muda Sains Kejuruteraan Mekanikal dari University Of Aston di Brimingham, United Kingdom. Sekembalinya ke tanahair, beliau bekerja di beberapa agensi kerajaan dan menjalankan beberapa projek besar negara. Beliau menjalankan perniagaan sendiri dan ketika itu aktif terlibat dalam parti. Jawatan terakhirnya ialah sebagai Setiausaha Badan Perhubungan PAS Perak sebelum dilantik sebagai Menteri Besar Perak.

Melihat kepada latar belakang pendidikannya, timbul pertanyaan kenapa beliau yang berpendidikan sekular memilih aliran agama untuk semua anaknya. Dengan kata-kata yang teratur beliau menjawab persoalan kami. “Pada asasnya memang pendidikan saya dipanggil sekular. Dari peringkat rendah saya masuk ke sekolah yang bercampur dengan bangsa asing.

Bila meningkat ke sekolah menengah persekitaran saya masih serupa hinggalah ke luar negara. Ketika di England timbul perasaan ingin mendekatkan diri dengan ilmu-ilmu agama. Alhamdulillah suasana di sana dan rakan-rakan yang mendampingi saya adalah rakan-rakan yang berasaskan agama. Saya fikirkan setelah 17 tahun saya jahil, inilah masa terbaik untuk saya mendapat pendedahan agama. Ketika itu di tahun 60-an institusi keagamaan terhad, tidak seperti sekarang”.

Beliau mendirikan rumah tangga selepas setahun kembali ketanahair. Beliau menerapkan prinsip keagamaan dalam rumah tangga untuk menebus kembali tempoh 18 tahun yang dialaminya. Beliau tidak mahu anak-anak mengikut circle yang sama. Jika sebelum berkahwin, isterinya bekerja tetapi selepas berumahtangga beliau menjadi suri rumah tangga sepenuh masa kerana ingin pendidikan anak itu seratus peratus di bawah kawalan dan pentarbiyahan mereka suami isteri.

Beliau menekankan amalan fardu ain dalam kehidupan harian. Mengambil berat soal soiat fardu sehinggakan jika mereka ada program luaran di sekolah, mereka ditekankan bab melaksanakan solat. Mereka tidak boleh sebebasnya keluar rumah tanpa melaksanakan tugasan yang wajib. Walaupun mempunyai anak yang ramai, beliau tidak segan membawa anak-anak solat berjamaah di masjid.

Satu keistimewaan Menteri Besar Perak ini, beliau fasih berbahasa Mandarin, Tamil dan bahasa Arab. Malah beliau turut menjadi imam dan khatib solat Jumaat. Kelebihan ini menjadi bonus kepadanya untuk berdamping dengan segenap lapisan masyarakat. Beliau mengakui jadualnya kini terlalu padat berbanding sebelum ini. “Memang sekarang sibuk sikit berbanding dulu.

Masa perlu diatur mengikut konsep pengurusan masa. Sebelum ini masa saya agak fleksibal. Tetapi sekarang kena kembali kepada time management untuk mengoptimumkan masa bagi aktiviti kekeluargaan, sendiri atau negeri. Hingga kadang-kadang masa yang diperuntukkan untuk beramal ibadat, peribadi dan tugasan-tugasan perlu diikuti sebaik-baiknya”.

Beliau turut meminta muslimat agar memberikan sokongan dalam penglibatan suami mereka dalam kerja jamaah kerana dalam jamaah ada pentarbiyahan dan pentarbiyahan akhlak. Apabila mereka menyokong penglibatan suami dan memelihara tanggungjawab mereka sama ada harta atau anak, Allah memberikan ganjaran yang besar kepada mereka. Zaman sekarang adalah zaman berinteraksi dengan pelbagai lapisan masyarakat. Muslimat turut berperanan untuk menangani segala gejala negatif yang wujud dalam masyarakat hari ini.

Sebelum pulang kami sempat meminta beliau bergambar di hadapan kereta BMW antiknya yang digunakan untuk tugas parti sebelum ini. Menurutnya, kereta tersebut banyak jasanya dalam kerja-kerja parti. Beliau tidak berhajat untuk menjualnya kerana ia memiliki nostalgia tersendiri.

Sumber:
Majalah Al-Muslimah bil. 205 Julai 2008. Selangor: Syarikat Al-Muslimah. m.s 32-34

Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)

1.

Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Surah ke-25 al-Furqan, ayat 74
Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Surah ke-25 al-Furqan, ayat 74

Maksudnya : Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. (al-Furqan 25, ayat 74)

Untuk amalan:

رَبـَّــنـَــا………………………………..۝

Maksudnya: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.

2.

Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Surah ke-27 an-Naml, ayat 19
Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Surah ke-27 an-Naml, ayat 19

Maksudnya : Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu dan berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh. (an-Naml 27, ayat 19)

Untuk amalan:

رَبِّ أ َوْزعـْــنـِــى………………………………….الصــَّــالـِــحـِــيـْــنَ۝

Maksudnya: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh.

3.

Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Surah ke-46 al-Ahqaf, ayat 15
Doa-doa Untuk Kebahagiaan Rumahtangga (Suami, isteri, anak soleh solehah)
Surah ke-46 al-Ahqaf, ayat 15

Maksudnya : Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu). (al-Ahqaf 46, ayat 15)

Untuk amalan:

رَبِّ أ َوْزعـْــنـِــى………………………………..۝

Maksudnya: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).

Rujukan:
http://transliteration.org/quran/Transliteration/FramSearch.htm
http://praytime.info/quran.php?surah=25&verse=1&trans=17&translit=0&reciter=1
http://www.readthequran.org/ONLINE/MALAY1/046.html

Scroll to Top