Syawal

Selamat Hari Raya

SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN. BERHARI RAYALAH DENGAN MENGAMALKAN ADAB-ADAB BERHARI RAYA DAN BERZIARAH YANG DIAJARKAN ISLAM.
KERANA……… TIDAK MENGAMALKAN ADAB-ADAB AKAN MENYEBABKAN KITA MENINGGALKAN SUNNAH, MANAKALA MENINGGALKAN SUNNAH PULA DIKHUATIRI LAMA KELAMAAN KITA AKAN TERLANJUR MENGABAIKAN AMALAN FARDHU PULA. NA’UZUBILLAH.

KEMATIAN DATANG TIDAK MEMBERITAHU, NAMUN PERLU DIINGAT! AMALAN KITA AKAN DIHITUNG BAGAIMANAKAH AKHIRNYA?………. ADAKAH SAAT KEMATIAN KITA;

HUSNUL KHATIMAH (akhir yang baik – حُسْنُ الـْـخـَـاتِـمَة) ATAU……

SU’UL KHATIMAH? (akhir yang jahat / buruk –سـُـوءُ الـْـخـَـاتـِـمَة)
SEMATKAN SENTIASA DALAM HATI RASA KHAUF (takut – خـَـوْف) DAN RAJA’ (harap – رَجَاء)

( TAKUT AMALAN TIDAK DITERIMA ALLAH TETAPI DALAM MASA YANG SAMA

SENTIASA BERSANGKA BAIK DAN MENGHARAPKAN RAHMAT ALLAH SWT. YANG MAHA LUAS)

JANGAN LUPA ……. CARILAH MASA UNTUK BERPUASA ENAM HARI DALAM BULAN SYAWAL. UNTUK BERAMAL SOLEH, KITA MESTI MENCARI, MEMPERUNTUKKAN DAN MELAPANGKAN SERTA MENGORBANKAN MASA. JIKA TIDAK, MEMANG TIADA MASA, MEMANG TIDAK SEMPAT. TAHU-TAHU SAJA SUDAH MASUK BULAN ZUL KAEDAH ……

Beberapa senario berbeza;

1) Tempat: Bukit Mertajam, Seberang Prai, Pulau Pinang.
Selepas seminggu berhari raya di Johor, kami kembali ke sini kerana bertugas. Semasa menziarahi jiran (kononnya berhari raya, eh, ? kuih dah habis?) “Kuih tak dok dahla, ghaya pun Mak Ndak masak laksa….” Oh, ye ke?….. best juga macam ni kan? Lepas seminggu tutup cerita raya.

Suasana raya pun sudah tiada di tempat tersebut, tetapi kawan-kawan sekerja masih ada yang mempelawa datang beraya ke rumah.

2) Biras yang berasal dari Kelantan bercerita, “Raye dua tiga hari, lepah tu ta’dok sapo nak mari doh.

3) Saya di Johor sedari kecil hingga kini.
Selagi bulan Syawal belum berakhir, rumah terbuka / marhaban masih terus berjalan. Setiap hujung minggu ada saja jemputan di sana sini. Di rumah, ada beberapa balang kuih yang memang sentiasa tersedia untuk tetamu ’emergency’. (Simpan kerepek selama 2 bulan pun tidak lemau). Set jug dan gelas juga sentiasa eveready.

4) Seorang sahabat di Negeri Sembilan yang pernah tinggal di Saujana, Johor Bahru bercerita, “Seronok  raya kat Johor, semua rumah dia orang pergi, hari-hari dapat makan…… (ini mesti kes marhaban).

Sejujurnya ingin saya katakan bahawa…….. oh, maaf, susah untuk saya ungkapkan.

Cukup jika saya katakan bahawa saya merasa tenang dengan budaya yang memeriahkan Ramadhan dan menyambut Syawal ala kadar sahaja………………….

Persediaan untuk menyambut raya selama sebulan tentu berbeza dengan persediaan menyambut raya beberapa hari sahaja dan sedikit sebanyak ianya akan memberi tekanan kepada mereka yang kurang berkemampuan atas sebab-sebab yang wajar seperti orang-orang yang mempunyai masalah kewangan, kesihatan dan lain-lain.

Tambahan pula selepas seronok beraya, anak-anak akan menghadapi peperiksaan.

ALHAQIIR ILALLAH : mykrk.

قـُــل ِالـْــحـَــقّ َ وَلـَــوْ كـَــانَ مـُــرًّا
Berkata benarlah walaupun pahit.
Sekali lagi mohon maaf jika terlanjur bicara.
إلى اللقاء، مع السلامة

Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel

Sebagai pemilik kenderaan, pernahkah anda merasa seperti ‘ditipu’ oleh bengkel di mana anda menghantar kereta untuk diperbaiki? Kadangkala, bil anda melambung di luar dari jangkaan awal sedangkan kerosakan kereta anda tidaklah seberapa.

Senario sebegitu bukan baru bagi pemilik kenderaan yang menghantar kereta mereka untuk diperbaiki di bengkel-bengkel tertentu dan tidak bertauliah. Penipuan di sesetengah bengkel yang tidak bertanggungjawab itu bukan baru, harga diletakkan sesuka hati kerana mahu mengaut keuntungan banyak dan cepat.

Bagi anda yang tidak berpengalaman menghadapi situasi kenderaan rosak, anda terpaksa ’menyerahkan’ bulat-bulat kereta anda untuk diperbaiki dan sekiranya mekanik dan bengkel tidak bertanggungjawab, anda pasti menjadi ’mangsa’,

Lantaran itu, amat penting bagi anda mengetahui serba sedikit kaedah dan cara memilih bengkel dan mekanik yang boleh dipercayai dan memberikan perkhidmatan pembaikan kereta yang sempurna.

Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel
Panduan Memilih Mekanik Dan Bengkel

Lazimnya, anda mahukan keihklasan daripada mekanik anda. Untuk mendapatkan mekanik dan bengkel yang sedemikian, anda perlu ’mencari’nya terlebih dahulu. Seorang mekanik yang jujur akan memberitahu anda tentang punca kerosakan dan apa yang perlu diperbaiki dan yang tidak perlu diperbaiki.

Anda sepatutnya diberikan penjelasan dan penerangan yang tepat mengenai punca kerosakan, senarai barangan dan alat ganti yang perlu ditukar dan anggaran kos serta jangkamasa yang diperlukan untuk memperbaiki kereta anda.

Kerja-kerja pembaikan tidak boleh dilakukan tanpa kebenaran anda. Tiada pembaikan tambahan boleh dilakukan tanpa pengetahuan atau kebenaran anda. Anda berhak diberi penerangan untuk kerja-kerja tambahan berkenaan dan anggaran kosnya sekali.

Berikut sedikit tips bagi menjaga kepentingan anda semasa menghantar kereta untuk diperbaiki:
1) Cari bengkel yang sesuai yang anda kenali sebelum kereta anda mengalami kerosakan lagi. Jangan tunggu sehingga kereta anda mengalami kerosakan. Ini boleh dilakukan menerusi rakan-rakan atau pendapat dan mereka yang lebih berpengalaman yang telah berurusan dengan bengkel dan mekanik-mekanik tertentu.

2) Pilih bengkel yang anda rasakan sesuai dan kemas serta kelihatan teratur. Bengkel yang tidak teratur dan kelam kabut
mungkin menandakan kerja yang tidak kemas. Juga, perhatikan persekitaran bengkel, sama ada ia dilengkapi peralatan moden dan sebagainya.

3) Anda juga perlu tahu serba sedikit tentang kerosakan kereta anda. Hantar ke bengkel yang bersesuaian. Seorang mekanik enjin tidak akan dapat memberikan perkhidmatan paling memuaskan untuk kerosakan sistem penghawa dingin? Begitu juga sebaliknya.

4) Anda berhak meminta penjelasan mengenai kerosakan kereta anda dan alat-alat yang perlu diganti. Jangan biarkan mekanik memulakan kerja atau menukar alat ganti tanpa pengetahuan dan kebenaran anda.

5) Anda juga berhak diberikan penerangan mengenai anggaran kos membaiki kerosakan kereta. Anda perlu teliti mengenai kos barangan, keperluan menggantikan alat-alat ganti, kos buruh dan sebagainya. Juga, lebih baik jika anda tidak menyerahkan bulat-bulat kereta anda di bengkel. Cuba percepatkan masa pembaikan dan jangan tinggalkan kereta anda semalaman sekiranya tidak perlu.

6) Untuk mendapatkan mutu kerja yang baik, adalah lebih baik mendapatkan perkhidmatan mekanik profesional dan bertauliah.

7) Anda juga perlu menguji pandu kereta anda sebelum membuat bayaran. Kenalpasti masalah lain jika ada dan jangan tergesa-gesa terus membuat bayaran dan meninggalkan bengkel. Kerosakan lain, sekiranya ada, lebih mudah diperbaiki ketika itu.

8) Selain itu, anda juga perlu memeriksa barangan yang telah diganti untuk memastikan bahwa atat-alat ganti yang baru telah dipasang pada kereta anda.

9) Pastikan anda membaca dan meneliti bil sebelum membuat pembayaran. Jika ada yang tidak jelas, minta penjelasan mekanik dan pastikan kos yang dinyatakan tidak melampau.

Langkah-langkah pencegahan perlu diambil untuk memastikan kereta anda tidak berdepan dengan kerosakan yang teruk. Penjagaan yang konsisten seperti menukar minyak enjin dan penapis minyak pada jangka masa yang ditetapkan, penalaan dan lain-lain pemeriksaan boleh mencegah kos pembaikan yang tinggi.

Tetapi yang pasti, kita pasti tidak dapat mengelakkan kereta kita daripada memasuki bengkel. Samada kerosakan kecil atau besar, kita perlu tahu langkah-langkah yang harus diambil.

Rujukan: Majalah Drive (AAM) tahun 2000.

Lafaz Takbir Hari Raya Beserta Makna

Lafaz Takbir Hari Raya
Lafaz Takbir Hari Raya beserta makna

Lafaz Takbir Raya Dalam Tulisan Rumi:

Takbir Umum:

Allaahu akbar. Allaahu akbar. Allaahu akbar. Laa ilaaha illallaahu wallaahu akbar.
Allaahu akbar walillaahil hamd.

Bacaan lengkap:

Allaahu akbaru kabiiraa
walhamdulillaahi kathiiraa
wasubhaanallaahi bukrataw wa ashiilaa.

Laa ilaaha illallaahu walaa na’budu illaa iyyaahu mukhlishiina lahuddiin

walau karihal kaafiruun. (atau)
walau karihal musyrikuun. (atau)
walau karihal munaafiquun.

Laa ilaaha illallaahu wahdah, shodaqo wa’dah,

wanashoro ‘abdah, wa a’azza jundahu

wahazamal ahzaaba wahdah.

Laa ilaaha illallaahuwallaahu akbar.

Allaahu akbar walillaahil hamd

Takbir Terbahagi Kepada Dua:
1) Takbir Mursal: Tidak mengiringi solat
2) Takbir Muqayyad: Mengiringi solat

Keterangan:
(1) TAKBIR MURSAL

* Sunat dilakukan sama ada lelaki atau perempuan, bermukim atau musafir, merdeka atau hamba.

* Tidak sunat kepada jemaah haji kerana mereka sunat bertalbiah selama mereka dalam ihram. Apabila telah bertahallul baharulah sunat bertakbir.

* Sunat bertakbir dengan suara yang tinggi sama ada di rumah, di jalan, di masjid atau di pekan.

* MASANYA ialah dari jatuh matahari (maghrib) malam dua hari raya sehingga imam takbiratul ihram untuk menunaikan solat hari raya.
Bagi orang yang solat bersendirian berakhirnya dengan takbiratul ihramnya.
Bagi orang yang tidak solat hendaklah bertakbir sehingga gelincir matahari.

(2) Sunat TAKBIR MUQAYYAD pada Hari Raya Aidil Adha:
* (i) Mengiringi tiap-tiap solat fardu sama ada tunai atau qada’

(ii) Mengiringi solat sunat rawatib.

(iii) Mengiringi solat sunat mutlak.

(iv) Mengiringi solat jenazah.

(v) Mengiringi solat sunat Tahiyyatul Masjid.

(vi) Mengiringi solat sunat Wuduk.

* MASANYA:

(i) Bagi orang yang TIDAK mengerjakan haji:
Bermula dari subuh hari ‘Arafah (9 Zulhijjah).
Berakhir ketika jatuh matahari akhir hari Tasyrik (13 Zulhijjah)

(ii) Bagi orang yang mengerjakan haji:
Bermula pada Zuhur hari Nahar (10 Zulhijjah)
Berakhir ketika jatuh matahari akhir hari Tasyrik (13 Zulhijjah)

Hari Raya Aidilfitri TIDAK ADA takbir muqayyad dan tidak sunat bertakbir mengiringi tiap-tiap solat malam hari rayanya.

Rujukan: Kitab Matla’ Al-Badrain terbitan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan. Muka surat: 100-102. (3) Kitab Sembahyang: Sembahyang Hari Raya.

Scroll to Top